Afgelopen weekeinde beleefde de Volkswagen Scirocco R-Cup op het circuit van Hockenheim in Duitsland een geslaagde première. Deelname aan deze raceklasse, waarin wordt gereden met technisch gelijkwaardige Volkswagens Scirocco R op bio-aardgas, staat open voor jonge rijders tot 24 jaar. Maar ook coureurs met meer ervaring en zogeheten ‘Legends’, worden door Volkswagen Motorsport uitgenodigd. Voor de Volkswagen Scirocco R-Cup staan dit seizoen in totaal negen races op het programma, allemaal tijdens de evenementen van het Duits toerwagenkampioenschap DTM.



De Volkswagen Scirocco R in Cup-uitvoering is voorzien van een tweeliter viercilinder turbomotor die op bio-aardgas loopt. Het vermogen bedraagt 165 kW (225 pk) bij 6.000 t./min., het maximum koppel ligt rond de 275 Nm bij 3.000 t./min. De deelnemers hebben tijdens de trainingen en de races een aantal malen de beschikking over 37 kW (50 pk) extra vermogen door het kortstondig verhogen van de laaddruk van de turbocompressor. Deze functie, de zogeheten ‘push-to-pass’-knop, kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor een inhaalmanoeuvre. Het aantal keren dat deze ‘push-to-pass’ mag worden ingezet, is beperkt.

Doordat de Scirocco R in Cup-uitvoering loopt op bio-aardgas, wordt de CO2-uitstoot in vergelijking met reguliere brandstof met circa 80 procent gereduceerd. Het bio-aardgas wordt gewonnen uit plantaardig afval (biomassa) en daarna veredeld. Uit een ton organische afvalstoffen kan een hoeveelheid energie worden gewonnen die overeenkomt met 60 liter stookolie of 200 kWh stroom. Bij deze hoeveelheid wordt de uitstoot van schadelijk CO2 met 170 kilogram verminderd. “Volkswagen verbindt met de Scirocco R-Cup milieubewustzijn met efficiëntie en sportiviteit”, zegt Kris Nissen, directeur van Volkswagen Motorsport. “Daarmee onderstreept deze raceklasse de strategie van Volkswagen: met innovatieve technologieën een bijdrage leveren aan duurzaamheid, zonder dat dit ten koste gaat van de dynamische kwaliteiten van een Volkswagen.”

Het aardgas in de raceauto’s wordt opgeslagen in een speciaal daarvoor geconstrueerde tank van composietmateriaal. Deze tank is aangebracht in het interieur achter de bestuurdersstoel, waar hij optimaal beschermd is door de ingebouwde kooiconstructie. De tank heeft een capaciteit van 22 kilogram bio-aardgas, wat overeenkomt met circa 35 liter benzine. Geschakeld wordt er in de Cup-Scirocco’s met speciale hendels aan het stuurwiel of via een schakelpook op de middenconsole. De Scirocco R in Cup-versie is uitgevoerd met het innovatieve DSG-systeem. Tot de veiligheidsvoorzieningen in de auto behoren naast de al genoemde kooiconstructie een brandblusinstallatie, een racestoel met zespuntsgordel, een sportstuurwiel met airbag, een vangnet en het verplichte HANS-systeem, dat hoofd en nek van de coureurs beschermt.

De overwinning in de spannende eerste race van het seizoen ging naar de Poolse coureur Maciek Steinhof, die vorig jaar al kampioen werd in de Duitse ADAC Volkswagen Polo Cup. De Duitse junior-rijder Kris Heidorn werd tweede, de Britse oud-Formule 1-coureur Martin Brundle eindigde op de derde plaats. Brundle was een van de prominente coureurs die door Volkswagen voor de eerste race was uitgenodigd. Ook oud-Dakar-winnaar en tweevoudig wereldkampioen rally Carlos Sainz, oud-DTM-kampioen en ex-Formule 1-rijder Jacques Laffite namen als gastrijders deel. De volgende race van de Volkswagen Scirocco R-Cup vindt op 5 juni plaats op de EuroSpeedway Lausitz.
9517324
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
323
9538
19663
9425629
241025
158014
9517324

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven