Marijn van Kalmthout is er net niet in geslaagd om het kampioenschap in het allereerste seizoen van de BOSS GP binnen te halen. Vier zeges, vier polepositions en vele snelste raceronden wogen niet op tegen de pech die de Hoofddorpse Ford-dealer dit seizoen overkwam. Races waarin Van Kalmthout door materiaalpech uitviel zorgden ervoor dat hij net niet voldoende punten had om de fraaie kampioensbokaal van de open klasse in de BOSS GP naar Hoofddorp mee te nemen. Klaas Zwart, al het gehele seizoen de grote rivaal van Van Kalmthout, won op het fraaie circuit van Dijon Prenois beide races. Van Kalmthout kreeg in beide races wederom te maken met het pechduiveltje. In de eerste race moest hij met problemen met de aandrijving de pits inkomen en in de tweede race explodeerde de rechter achterband bij een snelheid van 300 km per uur, wat een meterslange steekvlam tot gevolg had. Wonder boven wonder wist Van Kalmthout zijn Benetton F1 toch nog op drie wielen over de finish te rijden, waarmee hij evengoed tweede werd. Dezelfde positie bekleed hij ook in het eindklassement van de BOSS GP.

 

Marijn van Kalmthout is dit seizoen de sterkste rijder geweest in de kwalificaties. Maar liefst vier van de zeven evenementen wist hij de poleposition te scoren, iets dat zijn rivaal Klaas Zwart slechts tweemaal lukte. Op Dijon was de Brit Scott Mansell in de kwalificatie de sterkste, hij stuurde zijn Tyrell F1 naar de pole. Voor Van Kalmthout was het een lastige kwalificatie: “De weersomstandigheden waren erg lastig in te schatten. Het ene moment regende het, even later was het weer droog. We moesten daarom gokken of we op een regen- of op een droogweer instelling gingen rijden. Ik besloot om te bouwen, waardoor ik de eerste helft van de kwalificatie miste. Toen ik eindelijk de baan op kwam dook ik in mijn allereerste ronde meteen vier seconden onder de rijders die al zes ronden gereden hadden. Helaas volgde er toen een code rood omdat één van de deelnemers gespind was. Ik moest de pits inkomen en besloot om de wagen op een zachte vering te zetten. Dat pakte helaas verkeerd uit. Ik kon mijn tijd slechts tweetienden verbeteren, terwijl anderen hun tijd juist aanzienlijk konden verbeteren. Met als resultaat dat ik vanaf de derde positie moest gaan starten aan race 1.”

Marijn van Kalmthout vertrok als een raket in de eerste race en ging als leider de eerste bocht in. Helaas had hij bij het aanremmen zoveel snelheid waarbij het onmogelijk was om de bocht te halen. Hij kwam daardoor in het grind terecht, maar kon gelukkig wel zijn race vervolgen. Klaas Zwart kampte met hetzelfde probleem, ook hij kwam in het grind om op een 8ste positie, één plek voor Van Kalmthout, in de race terug te komen. Het duurde echter niet lang voor de beide titelkandidaten weer aan de kop van het veld verschenen. Vervolgens probeerde Van Kalmthout om Zwart tot een foutje te verleiden door hem onder druk te zetten. Toen hij de aansluiting had gevonden met een achterstand van slechts  1,4 seconden, leek het een kwestie van tijd voor de aanval geplaatst kon worden, voelde Van Kalmthout dat de aandrijving van de Benetton wegviel. Zeer voorzichtig wist hij de pits te bereiken, maar zijn race was voorbij. Omdat hij echter meer dan 70% van de race gereden had kreeg Van Kalmthout toch voldoende punten om de kampioensdroom in leven te houden. Hij vreesde echter dat de auto teveel schade had opgelopen om klaar te zijn voor de tweede race later die dag.

Het Van Kalmthout Racing team werd flink op de proef gesteld, maar onder leiding van Kevin Mansell slaagden zij met vlag en wimpel en zetten de auto weer spic en span klaar.

De opgave waarvoor Van Kalmthout zich gesteld zag was echter bijna onmogelijk; Zelf moest hij de race winnen en Klaas Zwart moest dan binnen 12 ronden uitvallen. Een uitdaging die voor Van Kalmthout niet interessant was: “De kans dat dit scenario uitkomt is vrijwel nihil, bovendien vind ik het niet leuk om op die manier kampioen te worden. Natuurlijk ben ik zelf ook een aantal keer in leidende positie uitgevallen waardoor ik nu tweede sta en niet eerste. Maar in de laatste race is alles natuurlijk anders.”

Uiteraard kwam deze vreemde situatie ook niet uit, Klaas Zwart won de race en Marijn van Kalmthout werd tweede, gelijk aan de posities van beide kemphanen in het eindklassement. Ook deze race kreeg Van Kalmthout in de laatste fase van de race weer te maken met pech, dit keer echter met een levensgevaarlijke situatie tot gevolg. Terwijl hij de achterstand in de race die hij als zevende aanving steeds kleiner wist te maken en hij in de laatste ronde op iets meer dan een seconde achter Zwart aanjoeg, kreeg hij bij een snelheid van ruim 300 km per uur een klapband. Een meterslange steekvlam onder de auto deed het ergste vermoeden, maar Van Kalmthout wist de Benetton toch de bocht door te sturen en zelfs naar de finish te brengen. “Ik voelde dat het mis ging, het was echt een enorme klap. Op dat moment reageer je instinctief en gelukkig kon ik zelfs bij die enorme snelheid de auto onder controle houden. Daarna heb ik de wagen in zijn eerste versnelling gezet en ben ik langzaam op slechts drie banden (!) doorgereden. Mijn voorsprong op de nummer drie was al zo groot geworden dat ik zelfs nog tweede ben geworden. Jammer dat ik het kampioenschap niet heb kunnen binnenhalen, maar ik heb wel een topseizoen gehad en kijk u al uit naar volgend jaar!

Ook zijn zoon Rinus van Kalmthout kwam dit weekend in actie in de karts. In Duitse Emsburen vond het zesde evenement van het NK 4takt karts plaats, de voorlaatste races van dit seizoen. In totaal verschenen in Emsburen 34 karters aan de start. Ondanks dat Van Kalmthout junior slechts een vijfde positie behaalde, behield hij toch zijn tweede positie in het tussenklassement. Tijdens de laatste races op het kartcircuit van Berghem kan de tweede plaats hem bijna niet meer ontgaan, waarmee hij net als zijn vader tevreden kan zijn met het vice-kampioenschap.

PR

9496705
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9052
10101
71076
9360657
220406
158014
9496705

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven