Op de 3 en 4 december vond in Los Angeles (VS) de Ken Block Invitational plaats. Hét launch event voor de Gymkhana Grid series. Als enige Europese uitnodiging  was de BioMCN Greenkhana Crew aanwezig met de Bio-Methanol aangedreven Nissan 350Z FlexFuel van Bas Koeten Racing, bestuurd door J-WRC rijder Kevin Abbring. De crew bestond uit leden van GUTTS, Bas Koeten Racing en werd ondersteund door sponsors BioMCN, the Methanol Institute, JPB Logistics, NMT Shipping en Hankook banden. 

 

Na een behoorlijke logistieke operatie waarin de auto per container een maand op zee  vertoefde en de 12 koppige Greenkhana Crew moest worden ingevlogen, kwam uiteindelijk alles samen op de Toyota Speedway in Irwindale, California. De pits en tijdelijke accommodatie werden ingericht en de voorbereidingen voor de eerste vrije training gestart.  De Ken Block Invitational was het eerste event van zijn soort, de organisatie van Gymkhana Grid had natuurlijk een kader weggezet, maar vele details hebben we met alle teams en Ken Block gezamenlijk bepaald. Er heerste een fijn pionierssfeertje.

Het deelnemersveld bestond met name uit drifters uit de Amerikaanse Formula Drift series, enkele rallycoureurs uit de VS en Canada, Time Attack auto’s en natuurlijk de daarvoor gebouwde Gymkhana auto’s van Ken Block en Tanner Foust.

Op vrijdagochtend 3 december stuurde  Kevin Abbring de BioMCN Nissan als eerste van alle deelnemers de baan op voor de vrije training en toonde meteen zijn klasse. Na enkele ronden gereden te hebben was de baan duidelijk voor Kevin en werd de set up van de auto aangepast aan het parcours. Goed nadenkend en afstellend vond Bas Koeten Racing een sterke setup waarin vooral de grip achter sterk verbeterde. Klaar voor de kwalificatie!

Om 13u stond de auto aan de start van de kwalificatie die op de rechterhelft van het gespiegelde Gymkhana Parcours werd gereden. Er werd achter elkaar gestart en de ‘best of three’ zou de kwalificatie tijd worden. Er stonden sterke auto’s  aan de start, die door hun ruimere reglementen vaak vele honderden PK’s meer hadden dan de standaard BioMCN Nissan, maar tot verbazing van alle aanwezigen op de Toyota Speedway reed Kevin een vierde tijd! Dit leidde tot vele vuistjes en ‘thumbs up’ van de heren Block, Gittin Jr en Foust. Deze positie zette de BioMCN Nissan in de eerste heat tegen Pat Mordaunt in een 650pk sterke Nissan 350Z Turbo. De BioMCN Greenkhana Crew sloot de eerste dag zeer tevreden af.

Ondertussen was het de aanwezige media niet ontgaan dat er een Nederlands team met een zeer bijzondere auto onder de deelnemers was. In de ‘downtime’ waren we druk met interviews en werden vele mensen geinformeerd over BioMCN en hun unieke brandstof Bio-Methanol.

Op 4 december was de Toyota Speedway veranderd in een evenemententerrein van jewelste, een autoshow, tuningsbeurs en natuurlijk de KBI trokken tienduizende fans naar de racetrack. Na nog een vrije training, stonden we aan de start van de eerste heat: Kevin Abbring vs Pat Mordaunt. Ook hier weer een ‘best of three’ degene die als eerste twee rondes won was heat winnaar. Met een enorme acceleratie schoot Mordaunt zijn auto de dragstart op richting eerste driftbocht die eindigde in de ‘acht’ om de tonnen. Bij de tweede ton was zijn acceleratie voorsprong verandert in een achterstand en met strak stuurwerk via de slalom en dubbeldonut stuurde Kevin de auto naar de winst.  Ronde 1 van de heat voor de BioMCN Nissan. Na een baanwissel eigenlijk hetzelfde verhaal, Pat Mordaunt was, ondanks zijn enorme vermogensvoordeel, niet opgewassen tegen de “lijndriften” van Kevin Abbring. Winst in de eerste heat, met als bonus een snelste tijd van alle RWD’s. We stonden in de finale!

Na de heerlijk Amerikaanse plichtplegingen zoals het volkslied en de Burnout Competition, begon het nu dan toch echt. Eerste tegenstander in de finale was  Calvin Wan in een prachtige Mazda RX8 body, uitgerust met een geblazen viercilinder die zo’n 500pk produceerde.  Wan schoot uit de startblokken het eerste rechte stuk en stuurde als eerste de ‘acht’ in op weg naar de ‘garage’. Deze hairpin om een ton en binnen een U-vorm was echter een prooi voor Kevin in de BioMCN Nissan, laat remmend en met een geweldige exit nam hij een voorsprong op Wan die hij niet meer afstond. Ronde 1 in de zak! Ronde twee op de rechterbaan was nog spannender, Wan hield zijn voorsprong langer vast en Kevin had hem pas bij de laatste hairpin op weg naar de finish te pakken. Een thriller die het publiek op de banken bracht. Winst in de eerste finaleronde!

De auto hield zich perfect en tussen de rondes door nam Bas Koeten Racing de auto onder handen en liepen een vaste checklist door om niets aan het toeval over te laten. De banden van Hankook waren perfect voor het steeds meer grip gevende parcours. Tweede ronde in de finale en onze tegenstander was Dai Yoshihara, een rijder van formaat in een beest van een auto. Dai werd in zijn 6.7L Nissan 240SX Japans en Amerikaans Formula Drift Kampioen en reed in eerdere heats constant de snelste tijden. Dit zou een zware dobber worden. Op het snellere linkerparcours donderde Yoshihara met zijn 600pk de startgate uit naar eerste driftbocht met een grote voorsprong, op het meer technische deel van het parcours liep Kevin sterk in, maar Dai hield zijn voorsprong en ging er met de eerste overwinning van door. De tweede ronde startte we op de linkerbaan en ging gelijk op tot het tweede rechte stuk waar Dai weer een lichte voorsprong pakte richting de laatste dubbeldonut. Beide auto's gingen synchroon om de ton heen, het publiek krijste het uit, dit was de spannendste race tot nu toe. Op de 40 meter naar de finish, bleek het vermogen van Dai’s auto wederom een voordeel en hij won de sprint naar de lijn. We lagen er uit, maar iedereen zag het; er zat niet meer bij Kev in, hij had de BioMCN Nissan tot het maximale gepusht en het publiek gaf het hele team een juichende ovatie.

We hadden met zijn allen natuurlijk stiekem gehoopt op een wonder, maar tegen 600pk en uitstekende stuurmanskunsten waren we niet opgewassen. Onder het gejuich van het publiek liepen we naast de auto terug naar de pit area. Daar troffen we Ken Block himself aan die Kevin een welverdiend compliment kwam geven. Ken wist dat wij in een vrijwel standaard auto reden tegen dubbele vermogenscijfers, dus terecht dat hij zei: “That was some impressive driving, dude. Awesome!”. Niet in de laatste ronde van de finale, maar deze teleurstelling was echter snel vergeten omdat het absoluut maximale was gedaan en iedereen aanwezig zag dat.

De BioMCN Greenkhana Crew kijkt terug op een geweldig evenement aan het einde van een geweldig seizoen. Het Gymkhana concept werkt zeer goed, de mix tussen spektakel en competitie is aanstekelijk om te kijken, maar vooral de manier waarop de hele crew de bio-methanol  aangedreven Nissan in de VS onder aandacht bracht vormde het succes. Tussen de heats door werden vrijwel alle gaten gevuld met het ene interview na het andere, er was zelfs een moment dat er twee cameraploegen stonden te wachten tot hun collega’s klaar waren. Alle aanwezige media hebben we bereikt, zij hebben allemaal gehoord over het hoge octaangetal van bio-methanol, gecombineerd met een zeer lage CO2 uitstoot. Door de livestream, de aanwezige fans, de vele journalisten, heeft deze boodschap honderdduizenden mensen bereikt.

De BioMCN Greenkhana deelname op de Ken Block Invitational is een groot succes geweest en dat is dankzij enkele organisaties die het lef hebben om hun naam aan dit initiatief te verbinden. Allereerst BioMCN, de innovatieve producent van de beste duurzaamste (race-)brandstof te wereld. The Methanol Institute, die in de VS blijven knokken om bio-methanol onder gunstige voorwaarden op de markt te zetten. JPB Logistics en NMT Shipping die zorgden voor een naadloze logistiek en Pactor, die creatieve alleskunners uit Amsterdam. Bas Koeten Racing en GUTTS zijn als drijvende krachten achter de BioMCN Nissan bijzonder trots en blij met alle hulp, reacties en creativiteit. In LA hebben we genoten van alle reacties uit Nederland en Europa. Twee mensen verdienen een eervolle vermelding: volwaardige teamleden met minst dankbare taak. Keihard aan het werk in Nederland terwijl de rest in California zit. Jurian van Ruiten en Jelle Koeten, enorm bedankt voor jullie superstrakke acties!

Als laatste de Gymkhana Grid en Ken Block die ons uitnodigde. We komen graag terug!

Voor nog veel meer foto's, filmpjes en reacties van rijders en fans verwijzen wij u heel graag door naar de facebookpagina van Greenkhana.

 

9923356
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1178
3082
10414
9885139
78755
147943
9923356

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven