Hazen met uithoudingsvermogen zijn… moeilijk te kloppen. Ondanks enkele moeilijke momenten haalden de twee Silhouetten die op de eerste startrij stonden ook al enigen in de klasse S1 de finish van deze 12 Uren van Spa, een race die getekend werd door een ellenlange reeks opgaves. Van dit duo toonde de Renault Mégane die in 2007 won zich ook deze keer het regelmatigst. Zo konden Frédéric Bouvy en David Loix, twee piloten die al vertrouwd waren met winst in de 12 Uren, de bloemen van de zege schenken aan hun teamgenote Vanina Ickx. De Peugeot 407 van Dockerill-Greensall werd 5de midden in een groepje waarin de Touring Cups voor vuurwerk zorgden, samen met de wagens uit T3 die we niet zo ver vooraan hadden verwacht. In T2 en T1 behaalden de Honda Civics een dubbel, met een goed algemeen klassement als kers op de taart voor de piloten van de Japanse bolides.

De vijfde editie van de 12 Uren van Spa 2008 kan in twee delen opgesplitst worden. Het slot van de race was redelijk rustig, maar het eerste gedeelte stond bol van de incidenten, waarbij de meeste favorieten tijd verloren of uitgeteld werden.

Afvallingsrace
In de eerste uren volgden de incidenten zich in razend tempo op, terwijl de race aangevoerd werd door polehouder Nigel Greensall (Peugeot 407 Silhouet) en zijn naaste achtervolger Frédéric Bouvy (Renault Mégane). De lijst uitvallers was indrukwekkend: motor stuk bij Qvick (BMW), Schmit (BMW), Radermecker (Volvo), Franchi (Jaguar) en de leider in de BTCS, Nicolas De Crem (BMW), die na 2h35 moest opgeven. Andere tenoren hadden iets meer geluk. Ze verloren wel tijd, maar bleven in de race: riem van de alternator en daarna de benzinepomp voor de Mazda RX8 van Lémeret-Van Herck-Baguette, bediening van het gas op de Jaguar van Duez-Thiry-Sougnez-Verdonck, ophanging stuk op de BMW van Vanbellingen-Redant-Maes en op de Touring Cup van Fumal-Meert-Corthals-Soulet (die laatste werd in laatste instantie nog ingelijfd om in Francorchamps te rijden).
 
Achter de leidende tandem, staken de snelste Touring Cups hun neus al aan het venster. Morel-Gomez-Lasserre en Van Impe-Roossens-Leenders-Baugnée konden het ritme van Stéveny-Hartshorne-Lefort (Peugeot 406 Silhouet) volgen, net zoals de Nederlanders Den Boer-Bergmans met hun verbazingwekkende BMW 120d. De situatie klaarde nog meer op, toen in de 51ste ronde de Peugeot van Nigel Greensall lang langs de vangrails stil stond met een kapotte riem van de oliepomp. De mooie 407 werd terug naar de pits gerepatrieerd door de takeldienst. Het team verspeelde acht ronden en zakte terug tot buiten de top 20.
 
Dat was niet het laatste incident, verre van. Kort na het verstrijken van het vijfde uur kon David Loix een andere deelnemer, die de controle over het stuur verloren had, niet ontwijken in de chicane: « Ik naderde een drietal kleine wagens. Ik respecteerde de richtlijnen van het team en bleef erachter… maar een van die piloten verloor de controle over het stuur, ging rond en raakte frontaal mijn Mégane. Ik had nog geluk dat ik meteen de pitlane in kon sturen. De monteurs van Delahaye Racing hebben fantastisch werk geleverd. Maar, op het moment van de aanrijding dacht ik dat alles voorbij was. Ik vreesde vooral dat de radiator de klap niet overleefd had… »

Gerechtvaardigd vertrouwen
Het tijdverlies was enorm: 10 ronden verspeeld en een duik in het klassement naar de 7de plaats. Ondertussen reden Hardman-Leventis-Vann aan de leiding met hun "conventionele" BMW M3, voor de Silhouetten. De drie Britse piloten, aan de leiding in het klassement na zes uren, konden echter niet lang genieten van hun succes. De motor begaf en daardoor kwam de Peugeot 406 Silhouet van Philippe Stéveny, Christian Lefort en de Brit John Hartshorne aan de leiding. Ze voerden twintig minuten de stand aan, tot de… BMW 120d van de Nederlanders Jeroen Den Boer en Rob Bergmans het commando namen.

Een diesel aan de leiding! Volgen de 12 Uren het voorbeeld van de 24 Uren van Le Mans? Nee, want het Nederlands intermezzo is van korte duur: vier ronden. Dan stuurt Vanina Ickx de Renault definitief naar de eerste plaats. Bij Delahaye Racing Team kan men een dubbele zucht van opluchting slaken. Enerzijds omdat Nigel Greensall, die sterk opgerukt is, opnieuw moet stoppen met een schakelprobleem en anderzijds omdat de wedstrijdleiding de inderhaast herstelde Mégane laat rijden met slechts een koplamp en een achterlicht.

Vanaf dat moment ligt de race in zijn definitieve plooi! De Renault wint opnieuw. Een succes waarmee Vanina Ickx dolgelukkig is: « Men had me nog niet vaak gevraagd voor een zitje in een wagen die resoluut voor de overwinning ging. Daarom was ik trots op het vertrouwen van het team in mij… en ben ik nog trotser dat ik het af kon maken. Frédéric heeft me de werking van deze Mégane heel goed uitgelegd. Het was een toffe wagen om mee te racen, ondanks de verschrikkelijke hitte in de cockpit. Ik heb me geamuseerd. »

Morel aan de leiding in het kampioenschap
Achter de Franse wagen maakten de Touring Cups indruk. De Fransman Kevin Morel, die samen met Arnaud Gomez en Lucas Lasserre de wagen van Gomez Compétition naar de tweede plaats stuurde, komt aan de leiding in het kampioenschap: « En dan te weten dat ik de openingsrace in Zolder bijna toevallig heb gereden! Nu ga ik wel voluit mijn titelkansen verdedigen. »

Patrick Van Impe, Eric Roossens, Michael Leenders en de wederoptredende Etienne Baugnée scoorden een prachtige podiumplaats met de Touring Cup nr. 12. Hun teamgenoten van Streetmachine (Meert-Fumal-Corthals-Soulet) eindigden op de 8ste plaats, na een gespierde inhaalrace (na 3 uren stonden ze op de 43ste plaats door twee kapotte ophangingen en de vervanging van de aandrijfassen).

Dankzij hun voorbeeldige regelmaat eindigden de Nederlanders Den Boer-Bergmans in de top 4 (ondanks een vermoeide voortrein in het slot van de race), terwijl de Italianen Buratti-Bottazzi-Pedon-Pedon en de Belgen Belges Rosoux-Gepts het potentieel van de SEAT Leon bewezen in uithoudingswedstrijden. Zonder problemen met de versnellingsbak, had de Belgische formatie nog hoger kunnen eindigen. De vastberadenheid van de Britten Iain Dockerill en Nigel Greensall leverde hen alsnog een 5de plaats op, een geluk dat andere topteams niet gegund was (versnellingsbak stuk bij Vanbellingen-Redant-Maes, Fontaine-Servais-Feltes en Thiry-Duez-Sougnez-Verdonck, benzinetoevoer bij Lémeret-Van Herck-Baguette).


Slechts één pitlane in 2009
In de klassen T1 en T2 scoorden de Honda Civics een dubbel. Het succes van Byloos-Van Kelst in 1600cc tekende zich halfweg de race al af. André-De Vits-Massart moesten hard trappen om het te halen. Na een prachtig duel met Smits-Cleynhens-Huart (Opel Astra) in het eerste deel van de race, waren ze opgerukt naar de 6de plaats algemeen, tot problemen met een sensor en… de deur kort na middernacht voor opschudding zorgde. Gelukkig kwam alles in orde en wonnen ze probleemloos hun klasse voor de uitermate constante Renault Clio van Delrez-Naveaux-Lequeux.

De afspraak is gemaakt binnen drie weken, voor de meeting in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup, maar ook binnen twaalf maanden voor de editie 2009 van de 12 Uren van Spa. Daarin zal nog slechts één pitlane worden gebruikt om alle teams te groeperen (deze keer stonden ze verspreid in de uithoudings- en F1-pitstraat).

Uitslag :
01. Bouvy-Ickx-Loix (Renault Mégane Trophy) 250 ronden 
02. Morel-Gomez-Lasserre (Touring Cup) op 6 ronden, 1ste in S2 
03. Van Impe-Roossens-Leenders-Baugnée (Touring Cup) op 9 ronden 
04. Den Boer-Bergmans (BMW 120d) op 10 ronden, 1ste in T3 
05. Dockerill-Greensall (Peugeot 407 Silhouet) op 12 ronden 
06. Buratti-Bottazzi-Pedon-Pedon (SEAT Leon) 
07. Rosoux-Gepts (SEAT Leon) op 18 ronden 
08. Meert-Fumal-Corthals-Soulet (Touring Cup) 
09. André-De Vits-Massart (Honda Civic) op 19 ronden, 1ste in T2 
10. Delrez-Naveaux-Lequeux (Renault Clio) op 21 ronden 
11. De Latre du Bousqueau-Roustan-Gabarron (Touring Cup)
12. Hopchet-Grutman-Meulders (SEAT Leon) op 24 ronden 
13. Galand-Geoffroy-Hein (Honda Civic) op 25 ronden 
14. Heurckmans-Plennevaux-Katsers (Alfa Romeo 156)
15. Daerden-De Graef-Dupacq (Honda Civic) 
16. Parsons-Legrand-Capocci-Minette (Mini Cooper S) op 27 ronden 
17. Ubeda-Schmook-Bader (Renault Clio) 
18. Voet-Van den Broeck-Grignard (Renault Clio) op 30 ronden 
19. Essers-Lippens-Dermont (Touring Cup) op 31 ronden 
20. Borrerio-Rossetto-Lovato (BMW 330d) 
21. Smits-Cleynhens-Huart (Opel Astra)
22. Byloos-Van Kelst (Honda Civic) op 31 ronden, 1ste in T1 
23. Buffet-Buffet-Jamar (BMW 130i) op 39 ronden 
24. Svensson-Beulen (Toyota Yaris) op 40 ronden 
25. Willems-Breukers (SEAT Leon) 
26. De Beil-Huybrechts-Surinx (Honda Civic CRX) 
27. Van Riel-Adriaenssens-Adriaenssens (VW Golf) op 41 ronden 
28. Bonneel-Vandenhoute (Renault Clio) op 45 ronden 
29. Van der Straeten-Van Campenhout-Norris (BMW E36) 
30. Vanbellingen-Redant-Maes (BMW M3 Silhouette) op 47 ronden 
31. Vanbeneden-Schmetz-Vanwingene (Renault Clio) op 54 ronden 
32. Stevens-Bessems-Grouwels (Renault Clio) op 56 ronden 
33. Jordens-Weyens (Ford Mondeo) op 59 ronden 
34. Thiry-Duez-Sougnez-Verdonck (Jaguar X-Type Silhouet) op 72 ronden  35. Vankeirsbilck-Ryheul (Renault Clio)
36. Maillet-Dubois-De Keijser-De Keijser (Roadster S) op 76 ronden 
37. Fontaine-Servais-Feltes (BMW M3 Silhouette) op 79 ronden 
38. Lémeret-Van Herck-Baguette (Mazda RX8) op 82 ronden 
39. Harsthorne-Stéveny-Lefort (Peugeot 406 Silhouet) op 85 ronden
40. Hardman-Leventis-Vann (BMW M3) op 104 ronden
41. Dallemagne-Linnertz-Haddouche (BMW M3) op 117 ronden
42. Dubreucq-Habran-Goffard (Mini Cooper)
43. Petroons-Renmans-Sluys (BMW 120i) op 127 ronden
44. Viron-Richard-Gouley (Mini Cooper S) op 157 ronden
45. Sterckx-Novali-Doms (Renault Clio) op 165 ronden
46. Moonens-De Crem-Vandermaesen (BMW M3) op 191 ronden
47. Chaillet-Vannerom-Morlet (Mini Cooper Challenge) op 200 ronden
48. Radermecker-Jamar-Neri (Volvo S 60)  op 216 ronden
49. Franchi-Vannerum-Warroquier (Jaguar X Type) op 217 ronden
50. Pampel-Joossen (BMW M3 WTCC) op 237 ronden
51. Dumont-Schmit-Schmit (BMW M3) op 240 ronden
52. Qvick-Jonckheere-Colman (BMW M3) op 244 ronden
53. Thiry-Duez-Sougnez (Jaguar X Type)

Snelste ronde : 2.30.160 door Ludovic Sougnez (Jaguar X-Type Silhouet)

PR

10040968
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2894
5265
26030
9988192
78196
118171
10040968

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven