Een doorgesleten draadje bij de stuurkolom, een defecte krukassensor, een wispelturige versnellingsbak en vreemde geluiden uit de motor inclusief olielekkage. Coureur Marijn van Kalmthout diende zich afgelopen weekend tijdens de BOSS GP-races van Donington Park door bijzonder veel mechanische tegenslag te knokken. De beloning kwam met een tweede plaats in de tweede race. ,,Daardoor blijf ik gedeeld aan de leiding van het kampioenschap’’, aldus de Hoofddorpse Ford-dealer, wiens zoon Rinus gisteren in het Duitse Hahn kartsucces kende met een zege en tweede plaats in de World Formula Klasse.

 

Voor het tweede van in totaal zeven BOSS GP-weekeinden streken de Big Open Single Seaters neer in de fraaie groene heuvels van het Engelse Leicestershire. Op de mooie glooiende baan van Donington Park, dat ook wel The Heart of British Motorsport wordt genoemd, kwamen de oude Formule 1’s, Indycars, GP2’s, Champcars, F3000’s en World Series-bolides in actie.

Vertrouwen
Marijn van Kalmthout was met vertrouwen afgereisd naar de Britse track van iets meer dan 3 kilometer lengte. Hij had immers drie weken geleden, dankzij een zege en derde plaats op Hockenheim, de koppositie van het kampioenschap veroverd. ,,De baan van Donington ken ik echter amper. Ik heb hier voor het seizoen een korte shakedown gehad, maar dat was het. Ik wilde zaterdagochtend tijdens de vrije training dan ook graag lekker stampen, kilometers maken en zo het circuit goed leren kennen. Vanwege de regenval werd de free practice al heel snel afgebroken. Dat was balen, want zo moest ik relatief onvoorbereid naar de kwalificatie.’’

Gemiddeld 200 kilometer per uur
Later op de middag was het droog en konden de BOSS GP’ers hun decibellen en vele paardenkrachten laten knallen. De snelle Benetton Formule 1’s van Van Kalmthout en Klaas Zwart denderden met een gemiddelde snelheid van liefst 200 kilometer per uur door de snelle curves van Donington. Uiteindelijk bleek Zwart iets vlotter en pakte hij de poleposition. ,,Ik kon de kwalificatie helaas niet afmaken’’, zei Van Kalmthout na afloop. ,,Een draadje in de stuurkolom zorgde voor problemen. Gelukkig konden de monteurs het euvel tijdig oplossen voor de twee wedstrijden van zondag.’’

Baanrecord
Onder een dreigende wolkenhemel gingen de BOSS GP’ers zondagochtend van start voor hun eerste race over 20 minuten. Van Kalmthout dook direct in het kielzog van polesitter Zwart. ,,De eerste paar ronden gingen super’’, zei de Hoofddorper na afloop. Met een snelle ronde van 57,221 zette Van Kalmthout zelfs het outright lap record van de nieuwe Donington-baan neer. ,,Ik was dan ook gesetteld om de aanval op Klaas te gaan openen, totdat in rondje vier de eerste problemen kwamen. Mijn auto begon ineens te sputteren en te haperen. Bleek ik wéér een elektronisch probleem te hebben. Dit is vreselijk balen. Na 10 minuut 36 viel ik dan ook uit. Gelukkig had ik iets meer dan de helft van de racetijd gereden, waardoor ik nog wel officieel geklasseerd ben en nog zes waardevolle kampioenschapspunten scoorde’’, aldus Van Kalmthout, die Klaas Zwart de race zag winnen.

Raketstart
Omdat de tweede manche slechts 2,5 uur na de finish van de eerste heat zou aanvangen, hadden de monteurs van Mansell Motorsport amper tijd om de bolide van Van Kalmthout weer raceklaar te maken. Een kapotte krukassensor werd vervangen. ,,Een half uur voor de start lag de hele Benetton nog uit elkaar. Het is een wonder dat ik nog kon meedoen’’, vertelde Van Kalmthout. Vanwege het magere resultaat uit de openingsmanche moest de Hoofddorper vanaf plek 10 beginnen. ,,Ik had mijn beste start ooit. Ik ging als een speer en lag bij de eerste bocht al derde. Nadat ik Gerstl voor plek 2 had ingehaald, lag ik zo’n vier seconden achter koploper Klaas Zwart, die erg rap over het Engelse circuit ging. Ik had mooie rondetijden, maar kreeg helaas weer technische tegenslag. Hij sloeg verscheidende malen uit zijn versnelling. Bovendien ging de motor een vreemd geluid maken en zag ik rook aan de achterkant van mijn bolide. Ik was echt bang dat de auto kapot zou gaan. Vanuit de pitstraat gaf het team me het advies te focussen op finishen. Dus heb ik het in de slotfase rustig aangedaan. Ik heb de schade kunnen beperken door nog net genoeg over te houden voor de tweede plek”, aldus Van Kalmthout, die over drie weken zijn volgende BOSS GP-races heeft. Dan is het fameuze circuit van Spa-Francorchamps in België het strijdtoneel.

Kartsucces Rinus van Kalmthout
Marijns zoon Rinus kwam afgelopen weekend eveneens in actie. De 10-jarige karter scoorde op de Duitse baan van Hahn successen in de World Formula-klasse. Rinus stuurde zijn viertakt in het Nederlands en Benelux kampioenschap naar een zege en tweede plaats. Daardoor verstevigde hij zijn leidende positie in het klassement. Nadat Rinus zich als tweede had gekwalificeerd, kreeg hij in leidende positie in race 1 al snel een tik. Hij moest zich vervolgens terugknokken vanaf plek 8. Dat deed hij zeer succesvol, waardoor hij na 15 minuten als winnaar werd afgevlagd. In de tweede heat bleek de topsnelheid van de kart van Tim Willemse een te groot obstakel en eindigde Van Kalmthout junior als runner-up. Omdat Van Kalmthouts grote rivaal Colin de Graauw niet verder kwam dan twee vijfde plaatsen, gaat het Hoofddorpse talent nu fier aan de leiding. Op 12 juni verdedigt hij zijn leidende positie in het kampioenschap tijdens kartwedstrijden in het Duitse Emsbüren.

PR

10041136
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3062
5265
26198
9988192
78364
118171
10041136

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven