Na liefst twee klapbanden in de eerste BOSS GP-race had Marijn van Kalmthout zijn portie pech wel weer gehad. Maar in de tweede heat op Spa-Francorchamps sloeg de Hoofddorper afgelopen zondag op prachtige wijze toe. Met een spectaculaire actie buitenom koploper Klaas Zwart, wist Van Kalmthout in de allerlaatste bocht van de  enerverende wedstrijd de winst te pakken. "Dit is mijn mooiste zege ooit! Wat een thriller", glom de winnaar, nadat hij met een minieme marge van 0,171 seconde eerder over de meet was gekomen. Voor het derde, van in totaal zeven BOSS GP-weekeinden, streken de Big Open Single Seaters neer in de Belgische Ardennen. Op de wereldberoemde baan van Spa-Francorchamps kwamen de oude Formule 1’s, Indycars, GP2’s, Champcars, F3000’s en World Series-bolides in actie.

Een week nadat Marijn van Kalmthout zijn 25-jarig jubileum bij Van Kalmthout Auto had gevierd, kwam hij prima uit de startblokken. Op de zaterdag claimde hij tijdens de kwalificatie de poleposition. Al had de snelle Noord-Hollander het niet gemakkelijk gehad. "Mijn tweede vliegende ronde was eigenlijk beter. Maar dan zijn je banden al zoveel minder. In mijn eerste rondje schoot ik nog een keer rechtdoor. Dus perfect was het niet. De omstandigheden waren met een gladde baan ook allesbehalve optimaal. Desondanks was mijn tijd van 2:01,936 zo’n 1,3 seconde sneller dan die van Klaas Zwart, die in race 1 naast me begon."

De BOSS GP’ers gaan altijd rollend van start. Het veld van 16 fraaie bolides lijnde dan ook op achter de dit keer erg traag rijdende safetycar. "Hij reed de hele tijd maar 60 kilometer per uur. Daardoor krijg je geen enkele temperatuur in je banden en moet je met koud rubber beginnen. Dat kan eigenlijk niet." Van Kalmthout was dan ook matig weg. In de eerste hairpin vocht hij met Zwart om positie. Laatstgenoemde won uiteindelijk de eerste strijd, maar Van Kalmthout bleef hem twee ronden goed volgen. Totdat voor de eerste keer de pechduivel zijn kop de hoek om stak. "Bij het aanremmen van de Bus Stop-chicane explodeerde mijn linkervoorband. Ik voelde mijn stuur al een aantal bochten trekken en dacht dat ik problemen met het stuur had. Maar het euvel zat ‘m dus in het rubber. Het was ineens BAM! Dus moest ik naar de pits voor een nieuwe band. Dat kostte me meteen een rondje achterstand. Dan is het game over. En kun je alleen nog de wedstrijd uitrijden en hopen dat je de schade voor het klassement zoveel mogelijk beperkt houdt. In de laatste ronde kreeg ik nota bene een tweede klapband! Dat is toch niet te geloven! Wéér begon mijn stuur te trekken en wéér was het even later BAM! Nu was het linksachter. Zo kwam ik superlangzaam en als 9de over de finish. Het is ongelooflijk, maar ik heb dit seizoen nog geen normale wedstrijd kunnen racen. Dán zit de elektronica tegen, nu twee keer het racerubber. Zo kan ik natuurlijk nooit kampioen worden!"

Marijn van Kalmthout had enkele uren om zich te herpakken voor de tweede heat. Dat deed hij met verve. Zoals vaker ging hij als een raket van start. "Dat ging super. Bij de eerste bocht lag ik, gekomen vanaf startpositie 9, al 3de. Ik kon vervolgens snel de aansluiting vinden bij Klaas Zwart, waarna we een enorm gevecht aangingen", aldus de Hoofddorper.

Tijdens de 20 minuten durende race liep de spanning tussen Zwart en Van Kalmthout steeds verder op. Van Kalmthout pushte Zwart tot het uiterste. In de Bus Stop blokkeerde kampioen Zwart een aantal keer zijn banden en zag hij zijn rivaal loeren op een aanval. Nadat de heren hun spektakelstuk 8 van de in totaal 10 verreden ronden hadden opgevoerd, waagde Van Kalmthout het erop. Hij kwam op start/finish uit de slipstream van de koploper en wilde in de La Source hairpin toeslaan. "Ik kwam daar echter op het vuil terecht en schoot door", baalde Van Kalmthout, die daarmee zes seconden verloor met amper vier minuten racen te gaan. "Ik dacht dit is klaar. Maar ik kwam toch weer dichter en dichterbij. In de laatste ronde ging ik super door de bocht Blanchimont. Ik had meer momentum dan Klaas en ging met ruim 300 km per uur voor de aanval naar de laatste bocht. Dáár moest het gebeuren. Ik nam meer snelheid mee, ging nota bene buitenom aan hem voorbij en vervolgens als eerste over de finish! Ongelooflijk wat een mooie zege!! Ik denk niet dat we eerder in de BOSS GP zo’n mooie en spannende race hebben gehad als deze. De hele wedstrijd knokken en dan op de finish pas de beslissing. Wow!"

PR

9921554
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2458
2927
8612
9885139
76953
147943
9921554

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven