In het weekend van 9 en 10 juni was het de beurt aan het circuit in Oost-Duitsland: de Sachsenring. Dit 3,7 km lange circuit op ongeveer 40 km van Leipzig is voor alle deelnemende teams van de ADAC GT Masters een uitdaging. Inhalen op dit circuit is moeilijk. Het is vrij smal en de baan beschikt over een paar gevaarlijk lange bochten die elkaar snel opvolgen. Daarbij staat het bekend om de enorme niveauverschillen. Voor de een is het daarom de meest opwindende en spectaculaire baan in Duitsland, voor een ander is het gewoon de langste linkerbocht van alle circuits ter wereld.

Vrijdagmorgen vonden de vrije trainingen plaats waarbij Christiaan Frankenhout en Kenneth Heyer hun raceauto aan de tand konden voelen. Na wat aanpassingen aan de set-up van de auto waren zij klaar voor de kwalificatie die einde van de middag plaatsvond. Althans dat was de bedoeling. Christiaan wilde zaterdag als eerste starten tijdens de wedstrijd en moest daarom als eerste kwalificeren. Op het moment dat Christiaan klaarstond in zijn nummer 7 werd er door de wedstrijdleiding code rood afgegeven. Door een groot ongeluk tussen de Prosperia UHC speed Audi R8 LMS ultra en de Farnbacher Ferrari 458 Italia moest de kwalificatie worden onderbroken. Het leek erop dat de kwalificatie weer snel van start kon gaan, waren het niet dat de wedstrijdleiding omriep dat de kwalificatie was gecanceld. Dit zou betekenen dat Q1 niet meer kon worden gereden. Door verkeerd woordgebruik van  ‘gecanceld’ in plaats van ‘onderbroken’ bij het aankondigen, werd Q1 bepaald aan de hand van de stand in het kampioenschap. Frankenhout en Heyer moesten zaterdag dus starten vanaf P15. Heyer zou de race van zondag van start gaan en kwalificeerde in Q2. Hij zorgde ervoor dat zij zondag met de Mercedes-Benz SLS GT3 konden starten vanaf P17.

Zaterdag Race 1
Door de snelheid in de vrije trainingen wisten Frankenhout en Heyer zeker dat een top 10 plaats erin zou zitten, zelfs voor beide wedstrijden. “Als je weet dat je over de snelheid beschikt, moet je de eerste ronde ongeschonden door zien te komen. Daarna kan je proberen je tegenstanders in te halen. Misschien was ik bij de start alleen iets te voorzichtig, want ik kwam na de eerste ronde nog steeds als vijftiende door,” verklaart Christiaan. Door het lastige inhalen, kon Frankenhout toch niet snel genoeg naar voren komen en bracht zijn auto dan ook ‘slechts’ op een dertiende plaats binnen. Na een goede pitstop reed Heyer na de pitstopserie op een elfde plaats rond, nog net buiten de top 10 en net buiten de punten. De auto werd daarentegen eigenlijk steeds beter naarmate de wedstrijd vorderde en Heyer kon mooi opklimmen naar een achtste plaats.

Zondag Race 2
Zondagmorgen om 8.15 uur vond de warm-up plaats. Ditmaal sloten Christiaan en Kenneth deze af met een heuse tweede plek. ‘Dit bewijst maar weer dat we wel snel zijn en daadwerkelijk een goede tijd neer kunnen zetten. Wij zijn overtuigd van ons kunnen en gaan vol goede moed de tweede wedstrijd in. Al weten we dat het vanaf plaats 17 lastig zal gaan worden,’ aldus Christiaan.

En dat het dringen geblazen is tijdens de eerste ronde, bewees Heyer. Hij werd na de start in de rondte getikt en moest als 37e en laatste auto weer aansluiten. Dan weet je als duo dat het een inhaalrace wordt en punten lastig te behalen zijn. Heyer bracht de auto op de 24e plaats de pits binnen voor een vroege pitstop. Door deze vroege stop kon Frankenhout meteen een aantal snelle ronden noteren voordat de rest van het veld zijn stop maakte. Door een aantal mooie inhaalacties kon Frankenhout met nog 10 minuten te gaan, aansluiten bij zijn teamgenoot Simonsen. “Ik was met een mooie opmars bezig, maar mijn teamgenoot was mij erg aan het blokken. Voor het resultaat wel erg jammer. Had ik hem snel voorbij kunnen gaan, dan zat de tiende plaats er misschien nog in. Dat was zeker verdiend geweest. Zonder de spin van Kenneth hadden we richting de top 5 kunnen komen, maar dit hoort allemaal bij deze sport,” aldus Frankenhout.

De volgende race van Frankenhout en Heyer zal plaatsvinden op de Nürburgring, waar Frankenhout vorig jaar twee podiumplaatsen behaalde. De verwachtingen zijn dus hooggespannen en de beide coureurs hopen deze waar te maken!

PR

9496483
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8830
10101
70854
9360657
220184
158014
9496483

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven