Kevin Abbring, lid van het Volkswagen Junior-team en dit jaar met een ŠKODA Fabia S2000 uitkomend in een geselecteerd aantal rally’s voor het Wereldkampioenschap Rally’s, heeft dit weekend een prima resultaat gehaald door als vierde te eindigen in de Volkswagen Scirocco R-Cup. In deze populaire merkencup wordt gereden met identieke, 285 pk sterke Volkswagens Scirocco. Deze produceert 80% minder CO2 omdat als brandstof in plaats van benzine ‘natural gas’ wordt gebruikt voor de aandrijving.

De Norisring is het enige stratencircuit in Duitsland en wordt ook wel eens, met enig gevoel voor understatement,  het Duitse Monaco genoemd. Het circuit is 2,3 kilometer lang en er worden sinds 1947 auto- en motorraces verreden. Voor het race-weekend wordt zo’n acht kilometer aan openbare wegen omgebouwd tot circuit, paddock en uitloopstroken. Daarnaast wordt vijf kilometer  aan vangrails aangebracht, alsmede honderd betonwanden. Beroemd is de ‘Wall of Shame’, waarmee al veel coureurs kennis hebben gemaakt. Vijftig medewerkers zijn twee weken lang in actie om het circuit aan te leggen.
 
Tijdens de eerste vrije training gaf onze jeugdige landgenoot direct zijn visite kaartje af door de snelste tijd op de klokken te zetten. Kevin Abbring: “Ik kende de Scirocco al omdat ik ermee als 0-rijder tijdens de recente ELE-rally mee heb gereden, maar racen is natuurlijk iets heel anders. Het was voor mij de eerste keer op een circuit en die eerste plaats na slechts 20 minuten trainen was best wel verrassend. Op de plaatsen achter mij allemaal voormalige Formule 1-coureurs. Ik ben blij dat ik mij snel heb kunnen aanpassen en heb kunnen laten zien wat ik kan op een circuit. Bij Volkswagen waren ze ook allemaal heel enthousiast. Tot nu toe zijn rallyrijders niet verder dan de 14e plek gekomen. Alleen dat inhalen, daar moet ik nog erg aan wennen. Ik laat daarbij nog teveel gaten vallen.”
Uiteindelijk wist Abbring zich in het competitieve startveld als vierde te kwalificeren en verzekerde zich daarmee van een prima uitgangspositie voor de race.

Bij de start van de zesde van in totaal tien Scirocco R-Cup races verloor de Italiaan Nicola Larini (ex F1, ex DTM, ex WTCC) een plaatsje, maar Abbring had meer pech. Hij kreeg de launch control niet aan de praat en werd vier plaatsen teruggeworpen. Samen met Adam Gladysz en kampioenschapsleider Ola Nilsson vormde Larini het leidende trio, maar al gauw vond Abbring aansluiting nadat hij zijn vier verloren plekken weer had goedgemaakt. Het in groten getale opgekomen publiek kon genieten van veel inhaalmanoeuvres omdat de Scirocco’s zijn voorzien van de innovatieve ‘push-to-pass’ technologie, waardoor de auto dankzij een simpele druk op een knop een paar maal 50 pk extra krijgt om een andere deelnemer in te kunnen halen.

Al na enkele ronden zat Abbring in het kielzog van Larini en het wachten was op de ultieme inhaalpoging. Abbring: “Ik had mijn powerboost tot het laatst bewaard om in de slotfase toe te kunnen slaan. De mannen voor mij hadden die extra power al verbruikt, dus er was nog van alles mogelijk.”
Halverwege de race was er een gele-vlagsituatie, waardoor het hele veld weer dicht op elkaar kroop. De herstart is dan een zaak van optimale concentratie. Ondanks zijn onervarenheid reageerde Abbring alert en de vier koplopers reden vervolgens weer weg van de rest. Helaas werd de race na 19 van de 22 ronden afgelast door een rode-vlagsituatie, waardoor de Nederlander niet gebruik kon maken van zijn powerboost. Anders had een podiumplaats er zeker in gezeten en was de verrassing compleet geweest.

#49 Kevin Abbring
Kwalificatie: 4 – race 4: "Om met zoveel mensen tegelijk van start te gaan is best spannend, zeker voor een rallyrijder. Ik denk dat mijn eerste autorace niet beter had kunnen verlopen. Een vierde plaats is een uitstekend resultaat. Natuurlijk had ik graag op het podium gestaan, maar ik kon Nicola Larini net niet voorbij. Ik had mij voor de race voorgenomen de kansen niet te bederven van de coureurs die het hele kampioenschap meedoen. Maar bij de start was ik toch iets te netjes want ik verloor minstens vier plaatsen.”

Dr. Ulrich Hackenberg, lid van de Volkswagen Management Board voor Ontwikkeling: “Het was weer een spannende race en de betonblokken zijn absoluut niet vergevingsgezind, zelfs niet voor ex Formule 1-rijders. De Scirocco R-Cup race bood de toeschouwers veel raceplezier, en dat onder prima weersomstandigheden. De motoren en de remmen, vooral in de Dutzendteich Kehere, hebben zich onder deze zware omstandigheden uitstekend gehouden.”

Abbring zal dit jaar nog eens in actie komen tijdens een Volkswagen Scirocco R-Cup race.

 

pr

9921510
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2414
2927
8568
9885139
76909
147943
9921510

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven