De Race Promotion Night is de traditionele afsluiter van het Belgische circuitseizoen, met dit jaar een 5-uursrace van de Belgian Gentleman Drivers Club op het programma. Zoals gewoonlijk tekenden ook de deelnemers van de BMW Clubsport Trophy present voor de beslissende race – mét dubbele punten – in hun klasse. Gregory Eyckmans stapte weer in de #52 JJ Motorsport BMW met één simpel doel: teamgenoten Guido Werckx en Kristof de Neef op de tweede plaats in het kampioenschap doen eindigen. Een doel dat met verve werd volbracht.


De kwalificaties op zaterdagochtend werden verreden op een verraderlijk half nat, half droog circuit: “Ik vond die ‘tricky’ omstandigheden best leuk. Naast de gladde baan moest ik ook twee keer het gas lossen om onder de geluidslimiet te blijven. Uiteindelijk kon ik nog een 2.02 op de tabellen zetten, wat goed was voor een derde startplaats. Na de kwalificatie heeft het team dan besloten om de standaard uitlaat te monteren, kwestie van op zeker te spelen voor de race.”

Guido Werckx nam de start voor zijn rekening, maar al snel werd er beslist om hem na slechts dertig minuten de pits te laten opzoeken: “Dat was een weloverwogen keuze. Ten eerste wilden we zo vermijden om vast te zitten in het verkeer aan de tankzone, wat met 62 auto’s op de baan niet echt simpel is. Zo zaten we ook op die manier ‘safe’ voor de rest van de race wat betreft rechtstreekse duels op de piste. De #56, #51 en #54 waren constant stuivertje aan het wisselen, terwijl Guido zonder forceren moeiteloos kon aanpikken. Tijdens de vorige race in Spa raakten we immers betrokken in stevige gevechten op de baan en dat heeft ons toen een mogelijke overwinning gekost…” aldus Eyckmans over de tactische keuze.

Kristof de Neef nam het stuur over voor een stint van anderhalf uur, waarna Eyckmans met nog drie uur op de klok aan zijn rijbeurt kon beginnen in de BMW: “Ik zat van bij het begin goed in het ritme en klokte constant rondjes rond de 1.57-1.58. Tegen het einde van mijn stint kreeg ik de melding om het tempo wat te drukken zodat we benzine konden sparen en ik langer op de baan kon blijven. De mogelijkheid bestond ook nog dat de safety car zou uitkomen, omdat er een wagen op een lastige plaats stond, maar die kwam er uiteindelijk niet.“

Het laatste uur was voor rekening van Guido Werckx, die buitenreed met een achterstand van slechts tien seconden op de leiders in de klasse (#251 Donniacuo/De Zan/Jamar). Het belangrijkste was echter om onze rechtstreekse concurrenten in het kampioenschap Hermans/Convents/Convents (#9) achter ons te houden. Werckx reageerde attent op elke versnelling van de #9 die in derde stelling lag en kon zo als tweede de streep overschrijden met een voorsprong van net geen twintig seconden.


Na de vorige race in Spa gingen Werckx/De Neef van een vierde naar een gedeelde derde plaats in het kampioenschap met de zusterauto van JJ Motorsport (#54 Ferraille/Reyniers). Het uitstekende resultaat van deze finalerace met dubbel te verdienen punten, zorgde er echter voor dat Werckx/De Neef zelfs nog een trapje hoger mochten gaan staan en zichzelf de titel van vicekampioen in de BMW Clubsport Trophy konden aanmeten: “Ik ben enorm blij voor het team. Guido, Kristof en de andere JJ-teamleden verdienen dit resultaat absoluut en ik ben dan ook vereerd dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen. Ik wil dan ook graag JJ Motorsport en alle partners bedanken voor de ongelooflijk grote inzet die ze dit seizoen hebben gebracht!”

Tot slot komt de 25-jarige Limburger ook nog even terug op de ervaring om het circuit te delen met zijn jeugdidool: “Ik was als kind, en eigenlijk nu nog steeds, een enorm grote fan van Marc Goossens. Het feit dat Marc voor deze gelegenheid ook instapte op een gelijkaardige BMW (#257 Van Haeren/Lammens/Put/Goossens) in dezelfde klasse als ikzelf was een zeer aparte ervaring. Zeker als je weet dat hij op hetzelfde moment als mij op de baan was tijdens de race en op jacht was naar de volgende Clubsport, namelijk onze BMW #52! Eerlijk gezegd had ik dit nooit durven denken, maar het smaakt uiteindelijk alleen maar naar meer. Wordt volgend seizoen ongetwijfeld vervolgd!,” sluit een glunderende Eyckmans af.



9496461
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8808
10101
70832
9360657
220162
158014
9496461

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven