Gwendolyn Hertzberger heeft met Moritz Racing in de divisie 2 een knappe vierde plaats behaald tijdens de 24-uursrace van Zolder (België). Ondanks de vele kleine reparaties die gedurende de endurance race aan de Marcos Mantis moesten worden uitgevoerd, behaalde het raceteam uit Amsterdam met Bert Moritz, Patrick Moritz en Gwendolyn Hertzberger de finish in deze slijtageslag tussen mens en machine. In het algemeen klassement finishte het drietal op een keurige zestiende plaats.

Met de snelle Marcos Mantis begon Moritz Racing op donderdagmiddag aan de twee uur durende vrije training. Voor Gwendolyn was het de eerste kennismaking met deze groene bolide, die speciaal was opgebouwd voor endurance races. Ondanks een afgebroken motorkap ging de sessie bijzonder voortvarend en was het drietal de snelste in hun klasse (zeventiende algemeen). Na de vrije training stond de eerste kwalificatie op het programma die in de avond werd afgewerkt. Nadat Bert zeven ronden had gereden en Patrick een half uur de wagen had bestuurd was het de beurt aan Gwendolyn, die voor de eerste keer in het donker reed. Ze moest in de avondsessie omgaan met het zogenaamde ‘vals licht’ en opnieuw de rempunten bepalen van het 4.184 meter lange circuit. Het team belandde op de tweede plaats in hun divisie. In de tweede kwalificatie werd de auto gespaard. Ook in de derde tijdtraining kwam Moritz Racing goed uit de verf. De ervaren Bert Moritz zette met een 1:42.312 uiteindelijk de snelste tijd van het drietal op de chrono’s, waardoor het team op een tweede plaats leek te finishen in divisie 2. In de laatste stint dook het team met de Porsche GT3 Cup net onder hun tijd, waardoor ze als derde in hun groep eindigde. De organisatie diskwalificeerde echter het team van Van Oost, Van Delm, van Elslander en Van Rossum omdat niet alle deelnemers van dit viertal aan de nachtkwalificatie hadden deelgenomen, zodat Moritz Racing alsnog als tweede op de startgrid belandde.

Door zijn ruime ervaringen in de endurance races nam Bert Moritz de start van de 24-uursrace voor zijn rekening. Toen de lichten op zaterdagmiddag 16:00 uur werden gedoofd kwam hij goed uit de startblokken. In de openingsfase had hij wel te maken met een gebroken uitlaat, waardoor de voeten bijzonder warm werden. Met een houten plakje bij de pedalen werd het euvel echter opgelost. Na een uur en tien minuten kwam hij met een stotterende motor naar binnen voor de rijderwissel. Patrick Moritz trok in zijn stint de stijgende lijn door en behield zijn derde positie in zijn groep goed vast. Toen was het de beurt aan Gwendolyn Hertzberger die klokslag 19:00 uur voor de eerste keer in de avond rondreed. De 21-jarige rijdster uit de Bollenstreek kwam goed uit de startblokken en wist haar plek in haar stint goed te verdedigen. In de nacht kwamen echter de eerste problemen aan het licht. Eerst kreeg Patrick Moritz een lekke band.

Toen Gwendolyn in de ochtenduren net het stoeltje van de inwoner uit Nieuw-Vennep had overgenomen kreeg de wagen met mechanische problemen te kampen. De monteurs dachten eerst dat de fusiekogel moest worden vervangen, maar uit nader onderzoek bleek het differentieel gebroken te zijn. Het team zag door de reparatie een voorsprong van vijftig ronden als sneeuw voor de zon verdwijnen en kwam met een achterstand van twintig ronden weer op de baan. Tot overmaat van ramp was de Marcos Mantis enkel nog in zijn vierde versnelling te krijgen, waarmee de drie rijders de resterende ronden van deze loodzware race moesten zien uit te rijden. Met nog een paar uur voor de boeg, mocht Bert Moritz de Marcos Mantis onder bijzonder warme weersomstandigheden naar de finish brengen. Na 24 uur racen eindigde Moritz Racing op slechts vier van de acht cilinders op de vierde plaats in de divisie 2 en werd men als zestiende algemeen afgevlagd. Dat de hitte haar tol had geëist bleek wel toen Bert Moritz direct na de finish in elkaar zakte. Hij werd door de hulpdiensten ter observatie overgebracht naar een ziekenhuis, waar hij niet veel later gelukkig weer werd ontslagen.

Gwendolyn Hertzberger:: “Het was een hele bijzondere ervaring voor mij om aan een dergelijk evenement als de 24-uursrace van Zolder deel te mogen nemen. Ik heb er erg veel van geleerd. Ook heb ik voor de eerste keer in de nacht gereden en dat was een geweldige ervaring. Ondanks enkele technische en mechanische tegenslagen gedurende de race hebben we er ons goed door weten te slaan en voelt het behalen van de eindstreep als een overwinning. Ook de monteurs hebben met de diverse reparaties fantastisch werk geleverd. Ik wil mijn sponsors Berk Accountants, Hertz Rental Car uit Heerhugowaard, Videoland Lisse en alle gesponsorde teampolo’s door Erik Turksma erg bedanken voor hun support. Ik verheug me al op een volgende 24-uurs race! Ik ga me nu weer met Moritz Racing weer voorbereiding op de Dutch Supercar Challenge tijdens het A1 GP weekend (04 oktober aanstaande) op Zandvoort.”

www.gwenracing.com

10040990
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2916
5265
26052
9988192
78218
118171
10040990

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven