In de zesde ronde van het Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap heeft Stef Dusseldorp van zich doen spreken. De Van Amersfoort Racing coureur eindigde in de afsluitende race op het circuit van Mugello (Italië) vandaag op een keurige zesde plaats. Op zaterdag leek Dusseldorp ook op een hoge klassering af te stevenen, maar zaten er dusdanig grote blaren op zijn linkerachterband, waardoor hij terugviel naar de dertiende plaats. Ondanks dat de Nederlander twee races heeft moeten missen, bezet hij momenteel de elfde plaats met 103 kampioenschappunten.

Met de informatie van de testdag van 23 juli jongstleden op het Autodromo Mugello in het achterhoofd, verkende Dusseldorp afgelopen vrijdag opnieuw de 5,245 meter lange baan. Onder warme weersomstandigheden zocht de Achterhoeker naar een geschikte set-up, maar lag het accent met name op het neerzetten van snelle rondetijden. Nadat hij eerst een setje gebruikte banden had geprobeerd, liet hij daarna voor de eerste keer een nieuwe set banden aanmeten. Met de tweede set nieuw rubber wist de inwoner uit Lichtenvoorde zijn tijden nog verder aan te scherpen. Aan het einde van de vier uur durende sessie belandde Dusseldorp op een keurige elfde plaats (1:48.479) en was daarmee slechts een seconde verwijderd van de snelste deelnemer (Michele Faccin). De kwalificatie van zaterdag werd in de regen verreden. Dusseldorp, die nog nooit in de regen op deze baan had getraind, benutte volledig de half uur durende sessie en noteerde uiteindelijk een veertiende tijd op de startgrid voor de eerste race. Zijn één-na-snelste ronde was goed voor de negende plaats voor de tweede manche.

Dusseldorp kwam in de eerste race op zaterdagmiddag goed uit de startblokken. Hij wist in de eerste ronden een aantal posities op te klimmen en kwam uiteindelijk als achtste door. Met nog tien minuten te gaan leek hij hoog te gaan finishen, maar naarmate de race vorderde werd de problemen met de banden steeds erger, waarbij zelfs het loopvlak begon los te laten. Vooral de band linksachter had het zwaar te verduren, waardoor Dusseldorp zijn positie niet meer kon verdedigen. Hij eindigde de race over zeventien ronden uiteindelijk als dertiende. Door de regen op zondag werd gesloten om uit veiligheidsoverwegingen de race achter de safety car te laten plaatsvinden. De safety car was echter nog niet op de spekgladde baan verschenen, alvorens zich de eerste crash aandiende. In plaats van de gebruikelijke opwarmronde, moesten de rijders nu drie ronden lang hun banden achter de safety car zien op te warmen, voordat de race daadwerkelijk werd vrijgegeven. De hervatting was wederom van korte duur toen opnieuw een aantal deelnemers van de baan gleden. Toen het deelnemersveld voor de derde keer werd losgelaten, was Dusseldorp inmiddels opgeklommen naar de zesde plaats. Met nog slechts vier ronden voor de boeg wist hij deze positie knap te handhaven en voegde daarmee achttien punten aan zijn totaal toe.

Stef Dusseldorp: “Het hele weekend liep gesmeerd voor me. Met een top tien positie waren we eigenlijk al heel tevreden geweest, maar in de races ging het nog beter. Ik baalde alleen dat ik in de eerste race vooral problemen kreeg met de linkerachterband, waardoor ik ver terugviel in het klassement. Dit gebeurde eigenlijk net als de tweede race op Brno, toen verschillende rijders net zoals nu te maken hadden met een slecht setje banden. In de tweede chaotische regenrace hield ik het hoofd koel. Ondanks dat ik maar vier rondjes op snelheid heb kunnen rijden, eindigde de race als zesde. Met de snelheid mogen we tevreden zijn. Dit is bovendien een goede opsteker voor de laatste NEC-races van het seizoen op Spa-Francorchamps. Ter voorbereiding gaan we daar op 24 september aanstaande eerst nog testen.”

www.stefdusseldorp.nl

9923247
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1069
3082
10305
9885139
78646
147943
9923247

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven