Een echte sportman is nooit tevreden. Zo ook Tim Buijs, die kan terugkijken op een zeer verdienstelijk optreden in de Porsche Carrera Cup afgelopen weekend op Barcelona. Ondanks een solide kwalificatie en een sterke race, waarin hij dicht tegen de top tien wist te finishen, overheerste toch een gevoel van machteloosheid naar aanleiding van een aantal onsportieve acties van een tegenstander in de laatste ronde waarbij hij terug werd geworpen naar de dertiende positie.
Met al een Porsche Mobil 1 Supercup race in de benen op het circuit van Barcelona eerder dit jaar, begint Buijs de eerste vrije training op vrijdagmiddag rustig. Met gebruikte banden van het vorige raceweekend op de Nürburgring onder zijn witte Porsche 911 GT3 gemonteerd zet Buijs in deze eerste 30 minuten durende training de 22e tijd op de klokken. Doordat onder andere de balans van zijn wagen nog niet naar wens is, besluit Buijs voor aanvang van de tweede training zijn afstelling wat aan te passen. In de tweede sessie later die middag komt de regerend Nederlands kampioen Renault Clio Cup beter in zijn ritme, hoewel hij moeite heeft op nieuwe banden een snelle ronde ‘aan elkaar te plakken’ en de piek van zijn banden optimaal te benutten. Ook nu eindigt hij de sessie als 22e maar kan hij desalniettemin met een goed gevoel de kwalificatie ingaan.
Nadat hij de avond ervoor uitvoerig zijn data heeft bestudeerd om te zien hoe en waar hij zich kan verbeteren, komt Buijs in de kwalificatietraining op zaterdagmiddag net tekort om zich voor zijn ten doel gestelde top-15 kwalificatie te plaatsen. Nadat hij in zijn eerste run veel verkeer op zijn weg treft, moet de Nijmegenaar in zijn tweede run alles uit de kast halen om een scherpe ronde tijd neer te zetten. Hoewel hij met zijn snelste tijd van 1:14.579 slechts twee tienden van een seconde tekort komt op de als nummer 15 geplaatste rijder, is Buijs enigszins teleurgesteld als zeventiende te moeten starten.
Tim Buijs: “Aan het einde van de dag maakt het natuurlijk niet heel veel uit of je de race vanuit 15e of uit 17e positie moet starten, maar het gaat meer om het net niet kunnen halen van dit doel. Er rijden hier zoveel snelle en ervaren jongens rond dat je echt voor iedere fractie van een seconde moet knokken. Gedurende het jaar heb ik me als debutant in deze klasse sterk verbeterd en ik wil me nu eens graag bij die eerste 15 plaatsen zodat ik ook door kan stromen naar het tweede deel van de kwalificatie. Helaas lukte dit vandaag nog net niet. Uitgaande van mijn racekracht hoop ik morgen in de top twaalf te finishen.â€
Met enige dreiging van regen in de lucht komt Buijs op zondagmiddag goed uit de startblokken. Na in de eerste bocht een plek te hebben gewonnen, consolideert hij in de openingsfase zijn 16e positie. Eenmaal in zijn ritme weet Buijs halverwege de race op te klimmen naar de 14e plaats. Niet veel later ziet hij kans nog twee posities te winnen wanneer twee rijders voor hem het met elkaar aan de stok krijgen. Lange tijd ziet het er daarna naar uit dat hij ook nog aanspraak kan maken op P11, maar op het verkorte circuit nabij Barcelona krijgt de Eichin Racing rijder geen goede kans om een echte aanval te plaatsen. Met de haven in zicht krijgt zijn tot dusver prima optreden toch nog een naar einde. Mario Josten probeert in de laatste ronde koste wat kost voorbij Buijs te komen en schuwt zelfs meermalig contact niet. Bij het uitkomen van de laatste bocht voor start/finish wordt Buijs van de baan gedrukt en eindigt hij de race derhalve als 13e.
Tim Buijs: “Het lijkt onderhand wel of ik een abonnement op de dertiende plaats heb... Ik reed een erg sterke race, maar baal wel van het einde. Het is in mijn ogen niet normaal wanneer er tot vier keer toe op je ingebeukt wordt. Jammer, want het was mijn doel om juist nu eens hogerop te finishen. Dat moet dan maar gebeuren tijdens onze Porsche Carrera Cup seizoensafsluiter op Hockenheim!â€