Meindert van Buuren Jr (20) keert met één punt terug van het World Series by Renault-weekend op Spa-Francorchamps. Toch ziet de Formule Renault 3.5-coureur dat niet als een lichtpuntje: hij is teleurgesteld over het verloop van de twee races waarvoor veel Nederlandse fans naar België waren gekomen. Helaas stapelde de tegenslag zich op, waardoor Van Buuren werd gedwongen tot twee inhaalwedstrijden vanuit het achterveld.

Het weekend van de Rockanjenaar begon goed, met comfortabele toptien-posities in de twee vrije trainingen op vrijdag: ’s ochtends achtste, ’s middags zesde. “Ik probeerde wat nieuwe dingen uit, waardoor de snelst mogelijke tijd er niet uit kwam”, zo kijkt hij op die dag terug. “Maar als ik mijn beste sectortijden bij elkaar optelde, dan stond ik in de top-drie.”

Van Buuren had kortom alle reden om op zaterdag met vertrouwen de eerste kwalificatie tegemoet te zien, al zou hij vanwege de crash op Monaco tien plaatsen worden teruggezet op de startopstelling. Om die reden bedacht de coureur samen met zijn Lotus-team een alternatief strijdplan. “Of je door die straf 15e of 18e moet starten, maakt niet zo veel uit. Die achterste plaatsen maak ik toch wel goed. Dus besloten we om één setje banden te sparen voor de tweede kwalificatie op zondag.”

Van Buuren had op zaterdag dus maar één kans in de kwalificatie en had pech dat in zijn laatste snelle ronde de gele vlag uitkwam. Daardoor reed hij slechts de tiende tijd. Met de tien plaatsen straf erbij betekende dat dat hij als 20e en laatste moest starten. Dat leek een paar honderd meter na de start nog geen probleem: Van Buuren maakte zijn gebruikelijke bliksemstart en schoof alweer vijf plaatsen op. Maar toen werd hij in de eerste bocht achterstevoren getikt door Sean Gelael. Daarbij raakte zijn rechterachterband lek.

Een geluk bij een ongeluk was dat kort daarna de safety car uitkwam, zodat Van Buuren zijn lekke band kon vervangen zonder op een ronde achterstand te raken. Daarna kon hij achter aan het veld aansluiten. Na de herstart vocht hij zich van de 18e plaats naar de 11e plaats, net buiten de punten. Daarbij haalde hij meer auto’s in dan ieder ander op de baan.

De lekke band gooide wel het strijdplan van de zondag door elkaar. “Ik begon de kwalificatie met drie nieuwe banden en eentje waar al 107 km op zat”, vertelt Meindert. “Dat lijkt misschien niet zo erg, maar de hele grip van de auto klopte niet meer. In linkerbochten was het geen probleem, maar in de rechterbochten had ik veel last van onderstuur. Dus bleef er net als op zaterdag maar één goed setje over. In het eerste snelle rondje had ik verkeer, het tweede rondje was gewoon niet goed genoeg.”

Daardoor moest Van Buuren weer achterin starten, deze keer als 16e. Opnieuw produceerde hij echter een topstart. “Ik had géén wielspin, ik ging er als een raket vandoor! Op het eerste rechte stuk had ik al vier of vijf auto’s te pakken, daarna pakte ik er nog een paar.” Bij de pitstops moest hij een plek inleveren, waarna hij de race uitreed op de tiende plaats.

Het ene punt dat hij daarmee behaalde, voelt voor Meindert niet als een lichtpuntje. “Vorig jaar haalde ik hier ook één punt. Daar was ik toen blij mee, maar nu ben ik niet tevreden. Ik was hiernaartoe gekomen met het idee om op zaterdag – met die straf – toch nog een paar punten te scoren en dan op zondag in de top-vijf te rijden. Als je op Motorland Aragon 18 punten pakt op een baan die je niet echt ligt, dan is één punt op Spa gewoon te weinig als je in de top-vijf wilt blijven meedoen. Twee goede inhaalraces zijn niet genoeg.”

Van Buuren heeft nu zijn zinnen gezet op het volgende raceweekend in Hongarije. “De Hungaroring is een leuke baan, ik heb het er altijd naar mijn zin. Vorig jaar behaalde ik daar mijn beste resultaat, dus dat moet deze keer maar wéér gebeuren!”

PR

9075113
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3290
6426
21771
9013205
149995
211729
9075113

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven