Een harde touche met de bandenstapel tijdens een eendaagse collectieve Formule Renault 2.0 test afgelopen woensdag op Oulton Park verhinderde dat Thomas Hylkema op Britse bodem een druk testschema in zijn geheel kon afwerken. In de middag wist de inwoner uit Delft zich echter goed te herstellen en klom vanuit de achterhoede op naar de negende plaats.

Met oude banden van de vorige test op Snetterton begon Hylkema aan zijn test op het verkorte circuit van Oulton Park Island. De auto voelde meteen goed aan en de 20-jarige coureur wist direct competitieve rondetijden te draaien. Na enkele set-up wijzigingen vervolgde Hylkema zijn test waarbij hij een snelle 1:18.951 op de chrono’s wist te zetten. Bestudering van de data leerde echter dat hij in bepaalde sectoren van de baan nog kostbare tijd liet liggen, waarna de rijder van Manor Competition opnieuw het asfalt koos.

Hylkema wist zijn tijden in de eerste twee secties van het 2,226 miles korte circuit flink aan te scherpen, totdat hij met een flink portie overstuur de bocht bij ‘Druids Corner’ onmogelijk wist te houden. De student aan de Technische Universiteit van Delft waar hij Luch en Ruimtevaarttechniek studeert, verloor de macht over het stuur en kwam daarbij zijdelings met een harde klap tegen de bandenstapel tot stilstand. Met een beschadigde voorwielophanging en afgebroken voorvleugel moest hij zijn test nog voor de lunchpauze tijdelijk staken. Na de break werkte het team met man en macht om de schade weer te herstellen, zodat Hylkema uiteindelijk nog anderhalf uur kon rijden. In zijn twee runs nam hij geen onnodige risico’s meer en reed met oude banden zijn test uit.

Thomas Hylkema: “De bedoeling van deze eendaagse test op Oulton Park was om weer zoveel mogelijk data te verzamelen en verder aan mijn rijtechnieken te werken. Ik ging echter na 20 ronden net iets over de limiet waarbij ik de wagen bij Druids Corner niet meer wist te houden. Ik baalde wel van de crash want dit kostte mij veel tracktime. Door de harde klap kreeg ik nog een medische check maar alles was gelukkig in orde. Complimenten aan het team overigens dat ze de wagen weer wisten te herstellen, zodat ik tegen het einde van de middag nog een aantal runs heb kunnen doen. Ook heb ik door de crash een extra set nieuwe banden gespaard die volgende week dinsdag en woensdag, 24 en 25 maart aanstaande, op het circuit van Silverstone goed van pas zullen komen.”

9914114
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1172
4754
28975
9854222