Bart Hylkema heeft een drukke maand achter de rug. Nog geen twee weken geleden testte de inwoner uit Delft achtereenvolgens op de circuits van Spa-Francorchamps, Nürburgring en Zandvoort, afgelopen maandag en dinsdag deed Hylkema op het circuit van Hockenheim in de Formule Renault 2.0 opnieuw waardevolle baankennis op. Samen met zijn Motopark Academy team legde de Nederlander hier de basis voor een uitdagend seizoen in de Northern European Cup Formule Renault 2.0, dat volgende week haar seizoensopener kent op Circuit Park Zandvoort.

In de ochtenduren werkte Hylkema samen met zijn begeleider Carlo van Dam en vaste engineer aan het verbeteren van zijn rijtechnieken. De rijder met startnummer 4 probeerde met het team verschillende set-ups uit, waarbij het accent vooral lag op de aerodynamica van de bolide. Hylkema zocht met oude banden de 4.574 meter lange baan op, maar hoorde al snel een vervelende tik in zijn motor. Bij nader onderzoek bleken rondzwervende losse tanddelen van de 3de versnelling de boosdoener.

Op dinsdagmorgen vervolgde de 19-jarige rijder zijn testwerkzaamheden met het inremmen van nieuwe remblokken. Hylkema kwam echter niet veel later weer naar binnen toen bleek dat in één van de remklauwen een scheur zat. In de middag ging Hylkema weer verder op oude banden. Met een goede wagenafstelling en oude banden kwam hij tot  competitieve rondetijden. Tegen het sluiten van de markt liet Hylkema nog een nieuw setje banden onder zijn bolide monteren. Het jonge talent ging voor een snelle tijd, maar door hevige overstuurproblemen wist hij zijn tijd niet verder aan te scherpen. Met zijn snelste tijd van 1:38.9 moest hij uiteindelijk genoegen nemen met een positie binnen de top tien.

“Ondanks twee productieve dagen met ongeveer tachtig ronden, ben ik niet helemaal tevreden met het resultaat. De wagen had met name veel mechanische problemen in de ochtenduren, precies op het moment dat de baan het snelste was en veel rijders op nieuwe banden naar buiten ging. Desondanks heb ik samen met Carlo van Dam en mijn engineer weer aan mijn rijtechnieken kunnen werken, verschillende set-ups geprobeerd en diverse proefstarts geoefend. Er is zeker nog werk aan de winkel maar als alle losse puzzelstukjes goed in elkaar vallen dan moet een positie in de top vijf bij de eerste NEC Formule Renault 2.0 races op Zandvoort absoluut tot de mogelijkheden behoren. Ik kijk er in ieder geval met veel vertrouwen naar uit,” verteld Hylkema.

www.barthylkema.com

9074670
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2847
6426
21328