Afgelopen weekend werd in Barcelona de World Series by Renault verreden waarin de FR2.0 natuurlijk de rijders van MP Motorsport in actie kwamen. Nigel Melker kijkt met gemengde gevoelens terug op het afgelopen weekend. Het ging allemaal redelijk goed tot een technisch mankement op zaterdag en een aanrijding in de openingsfase van de race op zondag hem een beoogde top tien klassering in rook op zag gaan. Positief is wel dat Melker en MP Motorsport gedurende het weekend meer snelheid vonden wat weer hoop geeft op het volgende raceweekend in Spa-Francorchamps.

Debutant in de klasse, Daniël de Jong, heeft het weekend zijn tanden laten zien. Gedurende het gehele weekend demonstreerde  de jonge coureur van MP Motorsport voldoende ruwe snelheid. Helaas greep De Jong dit weekend nog net naast de prijzen. Een opmerkelijke inhaalrace op zaterdagmiddag werd net niet beloond met punten terwijl hij op zondag als snel slachtoffer werd van het gebruikelijke gedrang in de openingsfase van het 30-koppige internationale startveld.

Nigel Melker rijdt in de superpole de 17de en 18de tijd voor de twee races die er het weekend verreden gaan worden. “Hoewel mijn startpositie enigszins teleurstellend is, ben ik blij dat we in vergelijking met onze NEC seizoensopener op Zandvoort al meer snelheid hebben gevonden. We zijn zeker op de goede weg, maar meer zat er vandaag nog niet in. Hopelijk kan ik me in beide races verder naar voren knokken,” verteld Melker.

Daniël de Jong eindigd tijdens de kwalificatie op een 21ste en 20ste positie. “Ik denk dat ik het maximale uit onze wagen heb gehaald tijdens de kwalificatie. We moeten erkennen dat vooral de jongens met al een jaar ervaring in de Eurocup hier de dienst uit maken. Het is een harde leerschool maar gelukkig vinden we steeds meer snelheid in de wagen wat perspectief biedt voor de volgende races.”

Vanaf de 17e positie kent Melker op zaterdagmiddag een goede start van zijn Europese campagne door bij het verlaten van de startopstelling direct meerdere tegenstanders in te halen. Dan slaat de pech toe als zijn versnellingskabel verbrandt, waardoor Melker enkel met moeite zijn weg kan vervolgen. In plaats van verder aan te vallen, moet hij hard vechten om geen posities te verliezen. Melker finisht de openingsrace van de hoogaangeschreven opstapklasse voor jonge talenten uiteindelijk op de 15e positie.

Ook tijdens de tweede race op zondagmiddag blijft Melker niet van pech verstoken. Na weer een goede start te hebben meegemaakt wordt Melker in de eerste bocht van achteren aangereden door Marco Sörensen. Met aanzienlijke schade aan de achterkant van zijn wagen kan Melker weliswaar zijn weg vervolgen, maar moet hij achteraan het veld aansluiten. Na een korte neutralisatie van de wedstrijd door de safety-car, vecht Melker in de resterende ronden als een leeuw om toch nog vijf rijders in te halen en zodoende als zestiende afgevlagd te worden.

Dat De Jong altijd gerekend moet worden tot de ‘dark horses’ in het internationale startveld, bewijst de rijder uit Westmaas in de seizoensopener op zaterdagmiddag. Na een megastart vanaf de 21e startplaats vecht hij zich ronde na ronde een weg naar voren om uiteindelijk na 25 minuten als 11e afgevlagd te worden. Een topprestatie die helaas op één positie na niet met punten beloond wordt.

Helaas komt de gele bolide met startnummer 31 niet ongeschonden door de openingsronde van de tweede race, die wordt gekenmerkt door veel gedrang. De Jong wordt in de eerste bochtencombinatie van achteren aangereden, wat hem een lekke band rechtsachter oplevert. Aan het einde van de eerste ronde meldt De Jong zich snel bij het team om deze te vervangen, maar rijdt hij te hard door de pitstraat, waardoor hij niet veel later wordt bestraft met een drive through penalty. Hierdoor ziet de revelatie van de eerste race op zaterdag zich gedwongen achter het veld aan te hobbelen. Ondanks een serie razendsnelle rondetijden moet De Jong aan de finish genoegen nemen met de 21e positie.

“Ik ben erg tevreden met mijn optreden op zaterdag. Door heel aanvallend te rijden heb ik veel posities kunnen goedmaken, wat aangeeft dat mijn racesnelheid oké is. Helaas kon ik net niet de top tien bereiken, wat met punten beloond wordt. Op zondag was ik al snel slachtoffer van het gebruikelijke gedrang in het middenveld. Daarna was ik misschien iets te enthousiast in de pitstraat. Niet handig, maar het toonde alleen maar mijn ambitie om weer snel terug te keren in de strijd. Nu op naar Hockenheim voor onze volgende NEC-races,” verteld De Jong.

“Het was jammer dat ik op zaterdag van een goed resultaat beroofd werd door de verbrande versnellingskabel. Ik had letterlijk en figuurlijk mijn handen vol om in de race te blijven wat natuurlijk mijn prestatie aantastte. Mijn incident op zondag was eigenlijk een gevolg van onze startpositie. In het middenveld is het in de openingsronden echt duw- en trekwerk om een goede plaats te verkrijgen. Het is dan ook mijn doel om samen met het team meer snelheid te vinden voor de volgende races om hierin verder vooraan te starten. Dan komen we vanzelf ook in de buurt van de punten,” aldus Nigel Melker.

www.daniel-dejong.nl
www.nigelmelker.nl

9914115
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1173
4754