Kenners zeggen dat het Grand Prix circuit van Spa-Francorchamps de mannen van de jongens onderscheidt met bloedstollende bochten als Eau Rouge, Pouhon en Blanchimont. Tijdens de derde en vierde ronde om de Eurocup Formule Renault 2.0 maakte Daniël de Jong duidelijk tot welke categorie hij behoort. De MP Motorsport coureur vocht in beide races als een leeuw en haalde in totaal maar liefst 18 rijders in, nadat hij op zaterdag een moeizame kwalificatie kende.

Ook Nigel Melker kende een goed weekend en heeft zijn eerste punten in de Eurocup Formule Renault 2.0 gescoord. Met een magistraal optreden op zaterdagmiddag, waarbij hij zich van de 13e starplek opwerkte naar de zesde plaats aan de finish, gooide de MP Motorsport coureur hoge ogen in de World Series by Renault paddock. Op zondag leek Melker op weg naar een topklassering alvorens hij werd uitgeschakeld in de beginfase van de tweede race.

Vlak voor de aanvang van de kwalificatiesessie op vrijdag barste er een hevige regenbui los boven het circuit. De regenval was zo heftig dat de organisatie besloot de sessie te cancellen omdat het voor de rijders veel te gevaarlijk zou zijn. Om toch de kwalificatie te kunnen rijden werd de beslissing genomen om de superpole sessie daarvoor te gebruiken. Om 09.00 uur gingen alle 32 rijders dan ook de baan op om in de 20 minuten durende sessie een snelle tijd neer te zetten.

In deze sessie komt Daniël de Jong niet in zijn ritme. Op een opdrogende baan vergist De Jong zich tweemaal en moet derhalve genoegen nemen met een 26ste positie voor de race op zaterdag en een 29ste voor de race op zondag. "Ik had een betere uitgangspositie voor beide races voor ogen, maar moet de hand in eigen boezem steken. Ik spinde tot tweemaal toe op een natte strook gras die achter de kerbstones lag, wat me een startplek in het middenveld kostte. Wellicht dat ik te fanatiek ben geweest deze keer. Ik hoop in de races veel grond goed te maken, al besef ik dat dit geen gemakkelijke opgave wordt,” aldus De Jong.

Nigel Melker kende een betere kwalificatie sessie en eindigde voor beide sessies op een 13de plaats. “Het is jammer dat ik vandaag in de kwalificatie niet mijn potentieel kon benutten. Al vanaf de eerste meters op vrijdag hadden we namelijk de snelheid goed te pakken. Een top tien startpositie had er dan ook zeker ingezeten onder normale condities. Jammer, maar niet getreurd. Ik zie voor de races goede kansen om me naar voren te vechten,” verteld Melker.

Vanaf de 26e startplaats kent De Jong op zaterdagmiddag een goede start. Eenmaal boven aan de befaamde bocht Eau Rouge aangekomen, heeft hij al zo’n drie tegenstanders verschalkt. De strijd in het achterveld blijkt echter niet eenvoudiger dan aan de kop. Alle rijders verdedigen met hand en tand hun positie. Toch ziet De Jong kans om zich in de twaalf ronden durende race op te werken naar de achttiende positie aan de finish.

Ook in de afsluitende race op zondag rijdt De Jong met het mes tussen zijn tanden. Vanaf de 29e startplaats komt de jonge rijder goed weg om al in de eerste paar honderd meters drie posities te winnen. Gedurende de race heeft De Jong het op sportieve wijze flink aan de stok met zijn Engelse teamgenoot Adam Christodoulou. Het MP Motorsport duo wisselt zo’n vier keer van positie en haalt en passant nog een stel rijders in. De Jong sluit het weekend op Belgische bodem uiteindelijk af op de 19e positie. “Ik kijk met gemengde gevoelens terug naar dit weekend. Ik heb twee sterke, foutloze races gereden, maar mijn matige prestatie in de kwalificatie nekte me. Als ik dat de volgende keren verbeter, maak ik het me mezelf een stuk gemakkelijker. De competitie in de Eurocup is enorm sterk, dus dat is een mooie uitdaging voor de volgende races!”

Conform zijn eigen voorspelling wordt Melker op zaterdagmiddag inderdaad ‘man of the match’. Vanaf de 13e startplaats haalt hij in de openingsfase van de 12-ronden tellende race moeiteloos de ene na de andere tegenstander in om al na een paar ronden in zesde positie te rijden. Ook de manier waarop Melker zijn concurrenten inhaalt, verdient een schoonheidprijs. Zo haalt hij de Fransman Nathanaël Berthon in de Les Combes chicane zelfs buitenom in!

Hoewel Melker het gat met de kopgroep snel dicht, komt hij tijd tekort om een echte aanval te wagen. Door zijn aanvallende aanpak heeft hij in de beginfase immers veel van zijn banden gevraagd. De zesde plaats aan de finish geeft echter genoeg reden tot juichen!

Aan de afsluitende race op zondag beleeft Melker aanmerkelijk minder plezier. Vanaf de 13 startplaats kent Melker opnieuw een wereldstart en lijkt hij wederom de verrassing van de dag te worden. In de tweede ronde wordt Melker echter hardhandig uit de wedstrijd gereden in de Les Combes chicane. Door de achtergebleven ravage, van de wagens van Luis Derani, Carlos Munoz en Melker, moet zelfs de safety-car uitrukken om orde in de chaos te scheppen.

“Ik kan met een trots gevoel terugkijken op dit weekend. We hebben de afgelopen weken hard gewerkt om de wagen te verbeteren en dat betaalt zich nu af. We hebben de snelheid om goed mee te draaien in de kop van het veld. Zaterdag kon ik me aardig ‘in the picture’ rijden, wat werd beloond met vijf punten, de eerste van dit jaar. Jammer dat ik op zondag niet meer punten aan mijn totaal kon toevoegen, maar ik ben ervan overtuigd dat we de komende races nog veel vaker zullen verrassen en scoren,” aldus Melker.

9434962
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9333
8788
74305
9296243