Afgelopen weekend was de World Series by Renault te gast op het circuit van Hongarije alwaar Nigel Melker en Daniël de Jong voor MP Motorsport actief waren in de Eurocup Formule Renault 2.0. Op donderdag was er een extra testdag ingesteld voor de door sneeuwval uitgesteld vrije training op het circuit van Spa-Francorchamps. Op vrijdag stonden de standaard vrije trainingen op het programma waar Nigel Melker de tiende tijd wist te realiseren. De pas 16-jarige Daniël de Jong kwam op oude banden niet verder dan een 25ste positie.

Tijdens de kwalificatie sessie van zaterdagochtend wist Melker in zijn groep de zevende tijd neer te zetten waardoor hij automatisch door ging naar de superpole. In deze twintig minuten durende sessie probeerde hij een zo goed mogelijke positie te bemachtigen maar kwam net te kort op de snelle jongs in het veld waardoor hij genoegen moest nemen met een15de en 14de startpositie.

Voor Daniël de Jong verliep de sessie niet zoals hij het zich gewenst had. Bij aanvang van de sessie zocht hij in zijn groep direct naar een vrije baan om zich op te maken voor een vliegende ronde. Echter kreeg hij problemen met schakelen en moest hij hierdoor de sessie afbreken. Een kapotte lager bij de aandrijfas bleek uiteindelijk de boosdoener waardoor hij de beide races van achterin het veld, plaats 27 en 28,  moest starten.

Bij de start van de eerste race kwam Melker heel goed van zijn plaats en had na een ronde al zeven plaatsen goedgemaakt. Gedurende de race kreeg Melker het aan de stok met Adrien Quaife-Hebbes maar wist zijn plaats goed te verdedigen. Echter door een langzaam leeglopende achterband moest Melker de Britse rijder alsnog voorbij laten gaan. In de allerlaatste ronde was de band helemaal van de velg gelopen, waardoor hij een hoge klassering in rook zag opgaan. Hij eindigde de race in mineur met een 23e plaats.

Ook in de afsluitende manche op zondag kwam Melker goed uit de startblokken. In de tweede bocht probeerde hij voorbij Arthur Pic te komen, maar de Fransman hield de deur stevig dicht. Melker moest hierdoor vol in de ankers en raakte Pic van achteren. Desondanks konden beide rijders zonder problemen hun weg vervolgen, waarbij Melker op wist te klimmen van de 14e naar de tiende plaats in de openingsronde. Niet veel later was Genis Olivé eraan voor de moeite en rekende hij ook af met Nico Müller. Drie ronden voor het einde wist Melker nog een positie goed te maken ten koste van Patrick Kronenberger. Na een indrukwekkende inhaalrace en de vijfde snelste raceronde werd Melker knap als zevende afgevlagd.

"Ik ben heel tevreden met het resultaat. De snelheid zat er continu goed in en wist ik in beide races goed naar voren te komen. Jammer alleen van de eerste race want zonder die lege band had ik eveneens in de top 7 kunnen finishen. Ondanks dat het circuit erg smal is en je bijna nergens kunt inhalen, is dit een prestatie waar ik terecht trots op mag zijn. Ik hoop komende weekend de stijgende lijn door te kunnen trekken in de NEC races op Oschersleben. Na mijn goede testresultaten van vorige maand ga ik daar voor het podium,” aldus Melker.

Ook De Jong kwam tijdens de eerste race goed weg en wist in de openingsronde vier rijders te passeren en kwam na een paar fraaie inhaalacties als 19de over de meet. Nog geen twee ronden later wist hij nog een paar posities op te schuiven en zat op het vinkentouw bij Genis Olivé. Zijn indrukwekkende opmars werd echter in de vijfde ronde een halt toegeroepen toen zijn voorvleugel steeds losser kwam te zitten en uiteindelijk afbrak. Eenmaal teruggekeerd naar de pitstraat bleek ook zijn motor kuren te vertonen. Om verdere motorschade te voorkomen staakte De Jong in de negende ronde definitief de strijd.

Gemotiveerd tot op het bot schoot De Jong in de tweede heat als een komeet naar voren. Hij wist met nieuwe banden maar liefst 16 rijders in de openingsronde te verschalken en kwam als twaalfde door de eerste ronde. Drie ronden later wist hij zich ook te ontdoen van Ramez Azzam en zat opnieuw op de staart van Olivé. Ook de Spanjaard moest zijn meerdere in De Jong erkennen, terwijl titelkandidaat Jean-Eric Vergne met pijn en moeite als enige voorbij de MP Motorsport coureur wist te komen. In de slotfase verschalkte De Jong ook nog Nico Müller. Na iets meer dan 28 minuten knokken kwam hij keurig als tiende over de meet.

“Vooral de laatste race gaf mij en het gehele team veel voldoening, want het weekend begon dramatisch met een kapotte versnellingsbak in de kwalificatie. Ik moest de races hierdoor in de achterhoede aanvangen. Ik had echter niets meer te verliezen en maakte in beide races vele plaatsen goed. Ik heb geknokt voor wat ik waard ben en dat leverde een fraaie tiende plaats op. Ik hoop dat de technische problemen in de volgende races tot het verleden behoren. Komend weekend in de NEC Cup op Oschersleben en een week later in de Eurocup op Silverstone hoop ik er te staan. Ik heb er zin in!”

Voor meer informatie over beide rijders neem dan een kijkje op hun website.

www.daniel-dejong.nl & www.nigelmelker.nl

9452090
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7091
9997
26461