Daniël de Jong en MP Motorsport hebben voor sensatie gezorgd in de NEC Formule Renault 2.0 tijdens de 10e editie van de Rizla Racing Day. Door zaterdag als zevende te finishen mocht de 17-jarige rijder uit Westmaas voor het oog van 57.000 toeschouwers op zondag de tweede startplaats innemen. Na een raketstart pakte De Jong direct resoluut de leiding over van de Braziliaan Luis Derani. Lange tijd kon de gele bolide met startnummer 31 de aanstormende trein van zes Motopark Academy rijders achter zich houden, totdat kampioenschapleider Antonio Felix da Costa hem tot een foutje dwong. Ondanks dat De Jong zijn puike prestatie niet op het podium kon vieren, was hij veruit ‘man of the match’ op het 4,555 kilometer lange TT-circuit van Assen!

Na een productieve test van Jason Moore  en Alexander Rossi  in zijn wagen begin vorige week op Oschersleben, reisde De Jong positief gestemd af naar het Drentse walhalla voor motorliefhebbers. Mede door de input van deze gastrijders had het team uit de Hoekse Waard de afgelopen week al een aanzienlijke tijdwinst geboekt. Nadat De Jong ook in de vrije training de afstelling van zijn wagen weer verder verbeterd had, noteerde hij in zijn eerste poging in de kwalificatie direct de zesde tijd. Door een foutje in zijn tweede ‘run’ op nieuwe banden, kon de VMBO scholier zijn tijd niet aanscherpen, waardoor hij terugviel naar de elfde startplaats voor de openingsmanche op zaterdagmiddag.

“We hebben de afgelopen tijd de wagen sterk verbeterd en dat kwam in mijn eerste kwalificatie stint direct tot uiting. Helaas was ik iets te enthousiast in mijn tweede poging en schoot ik kort van de baan, waardoor 5 rijders me op de sneller geworden baan voorbij konden steken. Onze snelheid is echter zeer bemoedigend. Ik ga er dan ook vanuit in de eerste race best wat plaatsen goed te kunnen maken,” aldus De Jong.”

Bij het doven van de startlichten komt De Jong van alle 17 rijders in het veld het beste uit de startblokken. Al bij de eerste doorkomst over start/finish heeft hij reeds drie man weten in te halen, waardoor hij al op de achtste plek rijdt. In het vervolg van de 16 ronden tellende race achterhaalt De Jong ook de Finse rijder Daniël Aho, waardoor hij in zevende positie over de meet komt. Deze finishpositie geeft hem, door toepassing van het ‘reversed grid reglement’, de tweede startplaats voor de afsluitende race op zondagmiddag!

Vanaf de voorste startrij komt De Jong wederom keurig van zijn plaats en weet hij de Braziliaan Luis Derani direct te verschalken. In de daaropvolgende 10 ronden voert de jonge talentvolle coureur het gehele veld aan en weet hij diverse aanvallen van de aanstormende Antonio Felix da Costa succesvol te pareren. In de elfde ronde drukt de kampioenschapleider in de eerste bocht weer zijn wagen naast die van De Jong, die zo op het vuile gedeelte van de baan geduwd wordt. Hierdoor kan De Jong niet voorkomen dat een hele trein aan Motopark Academy rijders (Da Costa, Derani, Magnussen, Sörensen en Quaife Hobbs) aan hem voorbij schieten. In een ultieme poging grond goed te maken in de befaamde GT-chicane beschadigt De Jong niet veel later zijn voorvleugel aan de wagen van Quaife Hobbs, waardoor hij uiteindelijk genoegen moet nemen met de 10e plaats.

“Wow, wat een race. Ik was zó gefocust om met de start de leiding te pakken, dat ik er eigenlijk geen moment vanuit ging dat het niet ging lukken. Nadat ik zo’n tien ronden vooraan had gereden, wilde ik natuurlijk ook dolgraag winnen. Het had wellicht verstandiger geweest als ik Da Costa wat meer ruimte had gegund om vervolgens als tweede te eindigen, maar de vechter in me zei ‘alles of niets’ te geven in deze thuisrace en vooral voor de vele gasten en sponsoren die er hier voor mij aanwezig waren.  Gegokt en verloren dus. Jammer dat we het weekend niet op een hoogtepunt hebben kunnen eindigen, dat hadden we zeker verdiend. Ik kijk nu heel erg uit naar onze volgende races. Met deze snelheid moeten we immers nog meer van deze kansen kunnen afdwingen,” verteld een enthousiaste Daniël de Jong.

www.daniel-dejong.nl

9075045
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3222
6426
21703