Bart Hylkema heeft de openingsronde van het buitengewoon competitieve Europees kampioenschap Formule Renault 2.0 op het Spaanse circuit van Motorland Aragon beklonken met een prachtige podiumplaats door in de afsluitende race als derde te finishen! In de stand om het kampioenschap bezet Hylkema momenteel de vijfde plaats met totaal 10 punten.

Samen met zijn Koiranen Bros Motorsport team benutte Hylkema de vrije trainingen op vrijdag om de wagenafstelling te finetunen voor het uitdagende 5.344 meter lange circuit nabij Alcaňiz. Hylkema begon beide sessies van ieder veertig minuten op nieuwe banden en verbeterde zichzelf en zijn wagen continue om vervolgens met gezonde verwachtingen de kwalificaties van zaterdagmorgen in te gaan. Op een regenachtige en spekgladde baan voelde de 20-jarige coureur zich als een vis in het water en stond lange tijd in de top 5. Met nog zeven minuten te gaan kwam hij naar binnen om de bandenspanning te verlagen en koos daarna direct weer het asfalt. De rijder met startnummer 26 kwam echter in het drukke verkeer terecht en kon zijn tijden niet meer verbeteren door de vele gele vlagsituaties. Met zijn snelste tijd (2:12.804) eindigde hij op de dertiende plaats voor de eerste race. Zijn op één na snelste ronde leverde hem een elfde startpositie voor de afsluitende race op.

In de stromende regen vond op zaterdagmiddag de eerste race van het seizoen plaats. Nadat Hugo Valente en Miki Weckström bij de opwarmronde de auto’s lieten afslaan werd een extra formatieronde ingelast. Toen de startlichten doofden kwam Hylkema goed van zijn plaats. In een grote regenspray zocht Hylkema zijn weg naar een goede positie. Niet veel later werd de inwoner uit Delft geraakt waarbij de hele voorkant van zijn bolide eraf lag. Na de openingsronde moest Hylkema voortijdig de strijd staken.  

Met sportieve revanche begon Hylkema aan de afsluitende race op zondagmiddag. De als elfde gestarte coureur kwam onder droge weersomstandigheden goed van zijn plaats en wist na de openingsronde op te klimmen naar de negende positie. Daarna was hij in een hevig gevecht gewikkeld met de Brit Jordan Oakes. Hylkema wist hem op het lange rechte stuk bij start-finish te passeren ondanks dat de Britse rijder hem naar de pitmuur manoeuvreerde. Ook had hij het stevig aan de stok met Giovanni Venturini. Hylkema hield zijn wagen nog maar met twee wielen op de baan en passeerde de Italiaan bij het aanremmen van de hairpin. Nadat Alex Riberas vlak voor hem spinde was Hylkema inmiddels opgerukt naar de vierde plaats. Tenslotte moest ook Luciano Bacheta eraan geloven, wanneer Hylkema hem ook aan het einde van het rechte stuk wist te verschalken. Met een podiumplaats in het vizier ging Hylkema de slotfase van deze enerverende race in. Na een knappe inhaalrace kwam Hylkema ijzersterk als derde over de meet!      

“Ik ben zeer tevreden met dit resultaat! Na alle tegenslagen in de kwalificatie en de race op zaterdag waarbij ik werd gelanceerd, zo goed ging het op zondag. We hadden het hele weekend de snelheid te pakken, maar om van plaats 11 op te werken naar de derde plaats was ongekend. Ik reed continu de snelste raceronde van het veld en kon mijzelf zo naar voren knokken. In de race heb ik geprobeerd om geen fouten te maken en iedereen zo snel mogelijk proberen te passeren. Dat is uitstekend gelukt. Ik wil het gehele team bijzonder bedanken voor alle inspanningen die ze hebben geleverd. Dit openingsresultaat geeft veel vertrouwen voor de rest van het seizoen,” aldus Bart Hylkema.

www.barthylkema.com
9074657
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2834
6426
21315