Op het circuit van Spa-Francorchamps heeft Bart Hylkema wederom zijn snelheid in de Eurocup Formula Renault 2.0 getoond. De rijder uit de stal van Koiranen Bros Motorsport ontbrak het echter aan alle geluk om zijn potentieel om te zetten in een goed resultaat. In de eerste race wist hij zich in de openingsfase goed naar voren te knokken, maar moest hij uitwijken voor enkele gecrashte rijders voor hem. De 20-jarige coureur eindigde de race in de bandenstapels. Vlak na de start van de afsluitende race zat hij klem tussen enkele tegenstanders en wist polesitter Arthur Pic, die zijn motor liet afslaan, niet meer ontwijken. Na een paar honderd meter moest hij voortijdig de strijd staken met onherstelbare schade aan zijn bolide.

Tijdens de kwalificatie wist Hylkema op een set nieuwe banden de derde plaats te pakken. Nadat hij naar binnen was gekomen voor nog een extra set nieuwe banden pushte Hylkema het net te ver en eindigde voor de eerste race op een elfde positie en voor de tweede race op een twaalfde plaats. “De snelheid was goed genoeg voor een startpositie op de eerste rij, ik pushte echter  te veel in mijn beslissende ronde, ging wijd en verloor zodoende de beslissende tienden, een fout waar je in dit competitieve veld niet mee weg komt," aldus Hylkema.

Bij de start van de eerste manche op zaterdag kwam Hylkema bijzonder goed uit de startblokken en wist zich in de eerste twee bochten op te werken naar een tijdelijke zesde positie. In de derde bocht bij Les Combes ging het echter mis. Daniel de Jong remde te laat voor deze bocht en tikte André Negrao uit de wedstrijd. De achtervolgers, die in de slipstream dicht op elkaar zaten, botsten door deze actie massaal op elkaar. Hylkema probeerde zijn voorgangers Jordan Oakes en Giovanni Venturini nog te ontwijken en kwam in de bandenstapels tot stilstand.

Ondanks dat het gestopt was met regenen, was het circuit nog kletsnat voor de tweede race van het weekend. Opnieuw kwam de inwoner uit Delft goed van zijn plaats maar werd hij in het gebruikelijke gedrang na de start net als de dag ervoor echter weer het slachtoffer van een onberekenbare actie van één van zijn collega’s. Toen Arthur Pic zijn auto bij de start liet afslaan en Oakes vlak voor hem door de lucht vloog wist Hylkema Pic niet meer te ontwijken. Met een grote klap kwam hij tot stilstand en met een gebroken monocoque zat zijn raceweekend er op.

“Dit is erg teleurstellend. Ik had de snelheid vanaf het eerste moment goed te pakken, maar ik maakte een kostbare fout in de kwalificatie. In de races had ik te maken met twee onvermijdelijke klappers, waardoor ik voortijdig het strijdtoneel moest verlaten. Gelukkig staat de teller vanaf nu weer op nul en zal ik er alles aan doen om het maximale resultaat te halen bij de eerstvolgende Eurocup races op Brno!”

9914266
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1324
4754
29127
9854222