Bart Hylkema heeft zich op het circuit van Brno in de Eurocup Formule Renault 2.0 van zijn beste kant laten zien. Moest de inwoner uit Delft op zaterdag nog genoegen nemen met de negende positie, daar pakte hij in de afsluitende race op zondag een fraaie vierde plaats. Met deze prestatie van formaat voegde Hylkema dit weekend 10 punten aan zijn totaal toe. Na zes verreden races bezet de Nederlander momenteel de zevende plaats met totaal 20 kampioenschappunten. 

In de eerste collectieve Formule Renault 2.0 test van vrijdagmorgen zocht Hylkema samen met zijn team naar de gebruikelijke wagenafstellingen en probeerde hij telkens zijn grenzen te verleggen op het 5.403 meter lange circuit. Doordat hij de baan reeds kende van de NEC Formule Renault 2.0 races van enkele weken geleden, zat de rijder met startnummer 26 direct goed op snelheid en sloot de sessie keurig als vijfde af. Na enkele aerodynamische veranderen aan zijn bolide begon hij aan de tweede training van veertig minuten. Met oude banden zat hij opnieuw in de top vijf van het klassement en keek daarom met veel vertrouwen uit naar de belangrijke kwalificatie van zaterdagmorgen.

De tijdtraining verliep echter bijzonder chaotisch voor de 21 deelnemende coureurs. Ook Hylkema ondervond hinder om op het juiste moment te pieken met zijn nieuwe banden. Door toedoen van twee gele vlagsituaties en het feit dat hij werd opgehouden door een langzamere deelnemer, moest hij voor de eerste race genoegen nemen met de elfde plaats. Zijn op één na snelste ronde leverde hem een keurige zesde plaats op de startgrid voor de afsluitende race.

Bart Hylkema: “Ik kijk redelijk positief terug op mijn kwalificatie. Ondanks de talloze gele vlag situaties en dat ik pech had met de timing om met mijn nieuwe banden op het juiste moment te pieken, mag ik met een zesde plaats voor race 2 niet ontevreden zijn.”

Op zaterdagmiddag stond de eerste race op het programma. Met de opdracht om rustig te beginnen en banden te sparen begon Hylkema aan de openingsrace. Wanneer de startlichten werden gedoofd kwam Hylkema goed van zijn plaats. Hij zat achter Hugo Valente en wist de Fransman in bocht 4 aan de binnenkant te passeren. Ondanks dat hij daarna vast zat achter een andere deelnemer, reed Hylkema constante snelle rondetijden. Met een 1:57.284 zette hij uiteindelijk de tweede snelste rondetijd van iedereen op de chrono’s. Na een solide race kwam Hylkema als negende over de meet.

In de tweede race mocht Hylkema vanaf de zesde plaats vertrekken. Opnieuw kwam de 20-jarige coureur goed uit de startblokken en probeerde snel naar voren te komen. Hij merkte echter al snel op dat de wagen niet de snelheid van een dag eerder had, met veel onderstuur begon Hylkema aan een spannende race. Toen zijn directe concurrenten Miki Weckstrom en Adam Kout een paar ronden later onder de druk van Hylkema te wijd gingen en uit de bocht vlogen, stootte Hylkema automatisch door naar de vierde plaats. De Nederlander opende daarna de jacht op Luciano Bacheta. Hij probeerde het gat met zijn Britse opponent dicht te rijden, maar kwam door een moeilijk bestuurbare auto net wat snelheid te kort. Hylkema werd na veertien ronden keurig als vierde afgevlagd.  
Bart Hylkema: “Ik ben tevreden over het weekend. Na de chaotische kwalificatie heb ik een solide eerste race gereden. Ik zette de hele race snelle rondetijden neer. Met een vierde plaats in de tweede race heb ik het maximale uit de auto gehaald en heb veel punten gepakt voor het kampioenschap. Ik kijk alweer uit naar de volgende races over twee weken op Magny-Cours. Het is één van mijn favoriete circuits. We hebben de snelheid voor de top drie, maar ik ga uiteraard voor de overwinning!”

www.barthylkema.com
9914341
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1399
4754
29202