Liroy Stuart kan tevreden terugkijken op zijn debuut in de Eurocup Formule Renault 2.0 afgelopen weekend op Motorland Aragon. Door tijdens de seizoensopener op zaterdag op te klimmen van de 20e startplaats naar de achtste positie aan de finish, verdiende de 24-jarige coureur uit Bemmel direct zijn eerste punten. Ook in de tweede race op zondag kwam de KTR coureur goed uit de startblokken en nestelde hij zich al snel in de top 15.

Nadat Stuart vorige week op Hockenheim zijn eerste racekilometers van dit jaar in de NEC Formule Renault 2.0 had gemaakt, sprongen afgelopen vrijdag op Motorland Aragon alweer de lichten op groen voor de start van de Eurocup Formule Renault 2.0.
In de twee vrije trainingen op het 5,344 kilometer lange circuit nabij Alcaniz zorgden een haperend gaskleppenhuis en throttlebody er in eerste instantie voor dat Stuart op vrijdag nog niet zijn potentieel kon laten zien.

In de kwalificatie voor de openingsrace op zaterdag toonde Stuart met een negende tijd in zijn groep (van 17 rijders) dat hij zich goed staande kan houden in het hoog aangeschreven startveld van 2011 waarin klinkende namen als Carlos Sainz Jr. en Robin Frijns (Formule BMW kampioen 2010) acteren. Ook in de tweede tijdtraining op zondagochtend weet de Nederlander in Belgische dienst zich prima te handhaven in het internationale geweld door de tiende tijd te klokken van zijn groep, wat hem wederom de 20e startplaats overall opleverde.

“Nadat we vrijdag tegen wat problemen aanliepen, heeft het team goed werk verricht door me zaterdag een prima wagen te geven. Zo kwam ik al snel weer in mijn ritme. Dat de Eurocup dit jaar een megacompetitief startveld heeft zie je direct terug in de rondetijden, deze liggen heel dicht bij elkaar. Ik kwalificeerde me zaterdag op slechts een seconde van de pole position, maar zat binnen een paar tienden van een seconde van de top tien. Zondag gaf eigenlijk een zelfde beeld. Vanaf de 20e startplaats hoop ik in de races zoals gewoonlijk weer verder naar voren op te stormen,” aldus Liroy Stuart.

De start van de Europese seizoensopener op zaterdagmiddag wordt direct opgeschrikt door een startcrash waarbij zes wagens betrokken zijn. Doordat Stuart bij het doven van de startlichten direct twee man weet te verschalken en daarnaast weet te profiteren van het uitvallen van deze zes rijders, schuift de 24-jarige coureur uit Bemmel in de eerste ronde op tot achter de top tien. Wanneer de safety-car in de vierde ronde het veld weer heeft vrijgegeven, weet de Eurocup debutant ook in de resterende zeven ronden nog een paar man op eigen kracht in te halen, waarna hij de 25 minuten durende race uiterst verdienstelijk als achtste eindigt! 

In de afsluitende manche op zondagmiddag solveert Stuart wederom een raketstart die hem aan het einde van de eerste ronde al op P12 brengt. In de 14 ronden tellende race wordt de snelle Gelderlander echter geplaagd door een gemis aan topsnelheid waardoor hij uiteindelijk als vijftiende geklasseerd wordt.

Liroy Stuart: “Ik ben blij dat ik in mijn debuutweekend in de Eurocup Formule Renault 2.0 direct punten heb weten te scoren. In de volgende races wil ik deze stijgende lijn blijven voortzetten. Wij blijven nu nog twee dagen langer in Spanje om op het nieuwe Circuit de Navarra te testen om de problemen die we hebben met de rechte lijn snelheid te identificeren en op te lossen. Ik kijk uit naar onze volgende races op Spa-Francorchamps. Hier mag ik weer veel sponsoren en gasten verwelkomen en ben ik er natuurlijk op gebrand om hen wederom met een sterk resultaat te belonen!”

PR

9914191
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1249
4754
29052