Pieter Schothorst heeft afgelopen weekend de stijgende lijn in de Eurocup Formule Renault 2.0 op het circuit van de Nurburgring goed door weten te trekken. In de eerste race op zaterdag werd Schothorst in de openingsronde nog van achteren geraakt waardoor hij voortijdig de strijd moest staken. Op zondag reed de inwoner van Amsterdam vanaf plaats 30 een indrukwekkende inhaalrace en kwam de Nederlander keurig als twaalfde over de meet.

In de eerste vrije training op vrijdagmorgen kwam Schothorst uitstekend voor de dag. De rijder met startnummer 5 was continu vooraan te vinden en was één van de weinigen die op oude banden bleef doorrijden. Hierdoor spaarde hij een extra set nieuwe banden voor de volgende races. In de afsluitende vrije training kwam de regen met bakken uit de hemel vallen. Schothorst moest genoegen nemen met de 23e plaats.

In de eerste kwalificatie kende de wagen te weinig downforce en eindigde Schothorst in het middenveld. Bij de tweede tijdtraining op zondagmorgen bleef hij in de pitstraat wachten totdat zijn team Josef Kaufmann Racing hem naar buiten stuurde voor zijn kwalificatieronde. Schothorst werd echter te laat de pits uitgestuurd toen de eerste regendruppels reeds begonnen te vallen. Hij maakte door de druk enkele kostbare foutjes en kwam niet verder dan de dertigste positie.

Wanneer de startlichten op zaterdagmiddag waren gedoofd kwam Schothorst goed uit de startblokken. Het succes was echter van korte duur toen hij door Matthieu Vaxiviere van achteren werd geraakt. Met een kapotte ophanging zat de race er vroegtijdig op.

Terwijl het voor de start van de tweede race langzaam begon te regenen koos Schothorst voor slicks, terwijl de meesten rijders op regenbanden aan het vertrek stonden. Het bleek een juiste keuze te zijn van Schothorst. In de eerste fase van de race waren de coureurs op regenbanden nog in het voordeel. Toen het halverwege de manche steeds droger werd was Schothorst de gelukkige en haalde hij elke ronde een paar concurrenten in. Na twaalf ronden kwam Schothorst uiteindelijk als 12e over de meet.

Pieter Schothorst: “Het was een lastig weekend voor me. Ik heb het uiteindelijk laten liggen in de kwalificaties. Ik had in beide tijdtrainingen pech waardoor ik vanuit het middenveld aan de races moest beginnen. In de eerste race werd ik uit de wedstrijd getikt, terwijl de gok van de juiste bandenkeuze voor de tweede race goed uitpakte. Ik had voor de tweede race niets te verliezen en koos daarom voor slicks. Toen de baan naarmate de race vorderde steeds droger werd, kwam de temperatuur in de banden en haalde ik veel rijders in. Met de snelheid zit het wel goed en reis daarom met vertrouwen af naar de
volgende races die op het circuit van Moscow Raceway zullen plaatsvinden. Ter voorbereiding doe ik nog enkele simulatietrainingen op de TU Delft van Stefan de Groot. Als ik de kwalificaties goed doorkom dan behoort een top vijf finish zeker tot de mogelijkheden!’’

Pr

9451960
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6961
9997
26331