In zijn leerproces naar de top van de autosport, heeft Stef Dusseldorp samen met Van Amersfoort Racing afgelopen weekend weer nieuwe ervaringen in Italië opgedaan. In het Italiaanse Misano Adriatico nam de 18-jarige coureur deel aan de vijfde ronde van het Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap. Ondanks dat al zijn tegenstanders reeds vele kilometers hadden gereden op het vier kilometer lange circuit aan de Adriatische Zee, finishte Dusseldorp in de eerste race op zaterdag netjes als zevende. Op zondag moest de inwoner van Lichtenvoorde zich tevreden stellen met een positie in het middenveld.

Terwijl alle reguliere deelnemers aan het sterk bezette Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap al in het voorseizoen uitgebreid getest hadden op het ‘Misano World Circuit’, was het voor Dusseldorp en zijn Van Amersfoort Racing de eerste kennismaking met de uitdagende baan. De vrije trainingen op vrijdag werden dan ook vooral benut om baankennis op te doen. Gedurende de twee sessies toonde Dusseldorp voortdurend vooruitgang. In de half uur durende kwalificatie op zaterdagochtend smeedt Dusseldorp het ijzer terwijl het heet was. Op een set nieuwe banden zette hij de 14e tijd neer onder de 28 deelnemers. Zijn tweede snelste tijd bleek goed voor de negentiende positie op de grid voor de afsluitende manche op zondag.

Stef Dusseldorp: “We wisten vooraf al dat het een hele opgave zou worden om ons bovenaan de tijdentabel te melden omdat de anderen zo’n voorsprong qua ervaring op ons hadden. Zowel in de trainingen als kwalificatie wonnen we iedere run aan snelheid. Hopelijk kan ik die lijn doortrekken in de races!”

De openingsrace op zaterdagmiddag had bij tijd en wijle meer weg van een aflevering van ‘Demolition Derby’ dan een Formule Renault 2.0 race. Vanaf de 14e startpositie vocht Dusseldorp gedurende de 18 ronden tellende race meerdere stevige duels uit met Siso Cunill. Aangezien de hairpin aan het einde van het rechte stuk eigenlijk de enige uitgelezen plek is om tegenstanders in te halen, werden veel rijders in de fout gelokt toen ze toch probeerden op andere gedeelten plekken te winnen. Dusseldorp hield echter zijn hoofd koel en wist zich hierdoor goed naar voren op te werken. Hij eindigde de race uiteindelijk zeer verdienstelijk als zevende.

Vanaf de 19e startplaats bleek de tweede race op zondagmiddag een zwaardere kluif. Samen met zijn team had Dusseldorp besloten om de afstelling van zijn wagen deels om te gooien. Maar om grond goed te maken leverden deze veranderingen niet het gewenste effect op. Hoewel Dusseldorp genoot van de vele gevechten voor en achter hem, kwam hij snelheid te kort om zich weer in de top 10 te nestelen. Dusseldorp sloot het weekend af op de 18e positie.

Stef Dusseldorp: “Hoewel ik genoten heb van beide races was het frustrerend dat we, puur op basis van ervaring, snelheid tekort kwamen ten opzichte van de rest. Het chaotische raceverloop op zaterdag heb ik goed benut om mezelf flink op te werken. Zondag was dit niet mogelijk. Ik kon de groep rijders die voor me reed goed opjagen, maar had niets over om er ook voorbij te komen. Aanstaande woensdag gaan we met het team testen op Mugello. Omdat ook dit een nieuwe baan is voor me en we hier in september nog een raceweekend gepland hebben staan, hopen we ons hier deze week goed op voor te bereiden!”

www.stefdusseldorp.nl

9074925
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3102
6426
21583