Samen met zijn Van Amersfoort Racing heeft Nigel Melker afgelopen weekend deelgenomen aan de vijfde ronde om het Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap in Misano Adriatico. Voor de gastrace op het vier kilometer lange circuit aan de Adriatische kust had de jonge autocoureur een drievoudige doelstelling: meer wedstrijdkilometers maken, een ander internationaal circuit leren kennen en testwerk voor zijn reguliere Northern European Cup (NEC) Formule Renault 2.0 campagne verrichten.

Doordat de vaste 26 rijders uit het Italiaanse kampioenschap allen reeds vele testkilometers hadden gemaakt in de afgelopen winter, vingen Nigel Melker en zijn teamgenoot Stef Dusseldorp met een achterstand aan ervaring het weekend aan. Hoewel Melker in de vrije trainingen op vrijdag grote stappen voorwaarts maakte, bleek het geluk niet aan zijn zijde in de kwalificatie op zaterdagochtend. Op de snelle maar bochtige baan kon de 17-jarige debutant geen vrije ronde creëren in het drukke deelnemersveld, waardoor hij genoegen moest nemen met een respectievelijk 22e en 24e startpositie voor de races op zaterdag en zondag. “Het was voor ons geen gemakkelijk begin van het weekend. Niet alleen rijden veel jongens in het Italiaanse kampioenschap ook in de Eurocup Formule Renault 2.0, ook hebben alle teams en rijders bergen aan ervaring op dit circuit. Die achterstand konden we in de twee uur vrije training onmogelijk weggummen. Met mijn startposities voor beide races moeten we het testelement dit weekend misschien maar wat aanscherpen.”

Ondanks de enigszins getemperde verwachtingen voor de openingsrace op zaterdag, liet Melker toch een sterk staaltje racen zien. Vanaf de 22e plek op de grid, werkte de jonge coureur uit Barendrecht zich snel op naar de twaalfde positie. Met de finishvlag in zicht, spinde een Italiaanse rijder echter vlak voor hem om vervolgens dwars op de baan tot stilstand te komen. Hoewel Melker diens wagen met alle macht probeerde te ontwijken, kon hij niet voorkomen deze toch te raken. Hierdoor was Melker genoodzaakt zijn race één ronde voor het vallen van de vlag voortijdig te beëindigen. Met een 24e startplaats voor de afsluitende race op zondagmiddag, besloten Melker en zijn team een aantal andere dingen met de afstelling van zijn wagen te proberen. Deze bleken helaas niet allemaal evengoed uit te pakken. Waar op zaterdag de openingsmanche werd gekenmerkt door het hoge aantal uitvallers, hielden op zondag de rijders het hoofd een stuk koeler. Gelet het competitieve karakter van het Italiaanse kampioenschap bleek het voor Melker niet mogelijk zijn huzarenstukje van de dag ervoor te evenaren. Ondanks diverse schitterende inhaalacties, eindigde hij de tweede race op de 19e positie van de 23 gefinishte deelnemers.

“Het eindresultaat geeft wellicht een ander beeld, maar ik ben toch vrij tevreden over het verloop van het weekend en dan met name over de progressie die we met zijn allen getoond hebben. Ik kon twee sterke races rijden en heb vooral veel geleerd weer. Niet alleen op het technische vlak, maar ook op het gebied van mijn eigen aanpak en voorbereidingen. Woensdag gaan we met het team nog een dag testen op Mugello, waar we later dit seizoen ook nog twee races rijden. Het is goed om veel in de wagen te rijden. Ik voel me iedere keer beter en sterker worden,” aldus Nigel Melker.

www.nigelmelker.nl

Tekst: PR

9074736
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2913
6426