K2 Content

Nick Catsburg heeft de openingsronde van de Eurocup Mégane Trophy op het circuit van Spa-Francorchamps beklonken met een fraaie podiumplaats door als tweede te finishen! In de stand om het kampioenschap bezet Catsburg momenteel de tweede plaats met totaal 12 punten.



Na de uitermate succesvolle wintertests op de Spaanse circuits van Motorland Aragon en Valencia stond voor Catsburg afgelopen weekend het eerste raceweekend op het programma. Samen met zijn TDS Racing team benutte Catsburg de vrije trainingen op vrijdag om de wagenafstelling te finetunen voor het uitdagende 7.003 meter lange circuit in de Belgische Ardennen. In de eerste training van een uur zat Catsburg op oude banden bijzonder goed op snelheid. Met een tijd van 2:27.089 was hij meer dan anderhalve seconde sneller dan de rest van het deelnemersveld!

Ook in de tweede vrije training van 60 minuten zat Catsburg er goed bij. Nadat hij tijdens de sessie zijn oude banden had ingeruild voor een verse set rubber liet hij na Stefano Comini de tweede snelste tijd noteren. Met een goed gevoel ging Catsburg de kwalificaties van zaterdagochtend in. De rijder met startnummer 3 wist in zijn allereerste rondje direct een tijd van 2:25.726 neer te zetten, waarmee hij het oude ronderecord uit de boeken reed. Met bijna een volle seconde op de nummer 2 (Comini) eiste Catsburg de eerste poleposition van het nieuwe seizoen op! In de tweede kwalificatie van zondagmorgen die in de regen werd verreden was Catsburg heer en meester. Met een tijd van 2:48.220 was hij bijna 3 seconden sneller dan de nummer 2!

Op zaterdagmiddag stond de eerste race op het programma. Nadat het gehele startveld van 21 wagens na de formatieronde zich op de grid had gepositioneerd, maakte de wedstrijdleiding een fout tijdens de startprocedure. In plaats van de rode lichten te doven, knipperden kort de oranje lichten als teken dat de start uitgesteld zou worden, waarna de reguliere startprocedure toch hervat werd. Terwijl Catsburg zich keurig aan de procedure hield en zich na de start gewoon liet terugzakken, gingen de meeste coureurs toch van start. Catsburg verloor door de reglementaire dwaling van de organisatie vele posities en kwam als achttiende door. De inwoner uit Voorthuizen voelde zich behoorlijk in zijn hemd gezet en hervatte alsnog de openingsrace. De HBO student (Communicatie) knokte zich direct een weg naar voren en wist zich snel op te werken naar de vierde plaats. Na acht raceronden besloot de organisatie conform de reglementen de race af te breken en alle deelnemers niet te klasseren.

Op zondagmiddag kwam polesitter Catsburg met regenbanden bij een reglementaire startprocedure goed uit de startblokken. De leider behield de eerste plaats na de eerste bocht (La Source Hairpin) gevolgd door Dimitri Enjalbert en Bas Schothorst. Catsburg bleef de eerste zes ronden aan de leiding, totdat Enjalbert als eerste naar binnen ging voor een verplichte pitstraat. Twee ronden later ging Catsburg pitten, maar moest na zijn pitstop aansluiten achter Enjalbert die de leiding had overgenomen. In de slotfase van de veertien ronden tellende race wist Catsburg in te lopen op de Fransman, totdat de safetycar roet in het eten gooide. Met nog twee ronden te gaan wist Catsburg Enjalbert niet meer te passeren en kwam als tweede over de meet.

“Ik ben blij met de snelheid die we dit weekend hier op Spa-Francorchamps hebben getoond. Ik heb laten zien dat ik verreweg de snelste van het deelnemersveld was, daarom is het jammer dat ik hier niet heb gewonnen. In het begin van de race ging het goed, maar heb ik tijd verloren in de pitstraat waardoor Enjalbert mij na het pitten kon passeren. Toch is de tweede plaats in de Eurocup Mégane Trophy mijn beste resultaat ooit. Tenslotte wil ik nog kwijt dat ik teleurgesteld ben in de organisatie van de World Series. Tijdens de briefing werden alle reglementen en spelregels nog eens haarfijn uitgelegd, maar in de praktijk is daar maar weinig van terechtgekomen. Vooral de verkeerde startprocedure en de wijze waarom de eerste race werd geannuleerd was natuurlijk een grote fout van de organisatie. Ter compensatie krijgen we een extra set nieuwe banden en deel ik mee in 50% van het prijzengeld. Gelukkig doe ik volop mee om het kampioenschap en zal ik alles uit de kast halen tijdens de eerstvolgende Eurocup Mégane Trophy races op Brno,” aldus Nick Catsburg.

PR
14661753
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2523
3266
5789
14632589
114607
126429
14661753

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven