Max Braams pakte tijdens het tweede weekend van de Eurocup Megane Trophy op het circuit Spa-Francorchamps een zesde en een derde plaats. Daarmee bezet de 20-jarige coureur uit Krimpen aan de Lek, rijdend voor Las Moras Racing Team by Equipe Verschuur, een mooie derde positie (47 punten) in dit sterk bezette internationale kampioenschap.
Max Braams kwam ook tijdens zijn tweede optreden in de Eurocup Megane Trophy 2013 sterk voor de dag. Na afronding van zijn schoolexamens maakte hij op vrijdagmorgen zijn eerste meters op de uitdagende racepiste in de Ardennen. Traditiegetrouw speelt het weer hier altijd een belangrijke rol. “Ook nu was dat het geval”, legt de succesvolle coureur uit. “De eerste vrije training was het echt nat en moest ik absoluut wennen. Voor mij was het de eerste keer met deze door Chemoil ondersteunde 400 pk sterke Renault op deze machtige baan. Daarbij heb je ook nog eens te maken met vermaarde bochten als Eau Rouge en de hoge snelheden die je hier haalt. Het is een lang circuit dus je moet er alles aan doen om er niet vanaf te vliegen, want dan maak je geen kilometers en verzamel je geen data. De tweede vrije training leek het net zo nat te zijn, maar na mijn eerste ronde verving ik de regenbanden door slicks. Er was een duidelijke droge lijn en dan ben je op slicks echt sneller. Op zaterdag volgden de kwalificaties. Normaal zijn dat twee sessies, maar ’s morgens hing er een zware mist en alle trainingen werden uitgesteld.”
Zevende en achtste.
Na een uur of twee kregen de teams het signaal dat er gereden kon worden. Maar om de verloren tijd in te lopen werden de twee sessies teruggebracht tot een en zouden de twee snelste rondetijden de startvolgorden bepalen. “Ik was daar niet echt blij mee, maar aan de andere kant weet je dat het voor iedereen hetzelfde is. Het grootste nadeel is dat je tussen de sessies geen tijd meer hebt om de data te analyseren en de auto aan te passen. Alles moest nu in die ene sessie gebeuren. Ik had last van onderstuur en dat kregen wij er in die korte tijd niet uit. Verder wist ik dat er ook zeker nog wel wat bij mij lag. Als je hier maar een kilometer langzamer rijdt is dat in de tijd al snel een seconde of meer. Met mijn tijden stond ik op een zevende en achtste startplaats.”
Races
Op de zaterdagmiddag volgde de eerste race. Op basis van de data en ervaringen van Max pasten de technici van Equipe Verschuur de wegligging van de Las Moras Megane aan bij de wensen van Max. Aan hem was het vervolgens de beurt om voor de raceresultaten te zorgen. “Het starten met de handkoppeling is nog wel iets waar ik aan moet wennen, maar het ging goed. Deze keer reed ik op de banden uit de kwalificatie. Je bent zeker in die drukke beginfase alleen bezig met het schadevrij naar voren komen. Daarbij bleef ik achter een langzamere deelnemer hangen, waardoor de mannen aan kop bij ons vandaan reden. Nadat ik die langzamere deelnemer voorbij was, kon ik het gat naar de kop niet meer dichtrijden. Ook omdat de pitstop niet helemaal top ging en ik daar niets kon inlopen. Door het uitvallen van enkele anderen eindigde ik deze race als zesde. Belangrijker was dat ik geen schade had.” Op een set nieuwe banden en een vernieuwde achterschokdemper begon ‘Rookie’ Max op zondagmiddag aan zijn tweede race. Had hij in de eerste race nog wat last van onderstuur tijdens zijn tweede optreden op de glooiende baan beschikte hij over een prima auto. In combinatie met een strak uitgevoerde pitstop wist Max zijn achtste positie om te zetten in een vierde plaats. “Het ging op zich lekker, ik haalde twee mensen in, maar miste ook nu net de aansluiting met de kopgroep door iemand voor mij die een wel heel verdedigende lijn reed. Eenmaal er voorbij kon ik mijn eigen race rijden, maar de achterstand was te groot en ik eindigde als vierde. Door diskwalificatie van de als tweede geëindigde coureur schoof ik nog een plek op. Het was een leerzaam weekend op een mooi circuit en ik ben er zonder schade van af gekomen. Verder heb ik in alle races punten gescoord.”
Komend weekend
Komend weekend komt het team van Las Moras aan de start op het TT circuit in Assen. Liesette rijdt daar met de vertrouwde BMW 123d in het Burando Production Open. Haar echtgenoot Luc en Duncan Huisman bemannen de Chevrolet Camaro in het Nationale en Europees Kampioenschap voor GT4’s. Max komt ook aan de start en zal op Assen met een Renault Clio in de gelijknamige cup uitkomen.
Uitslag Megane Trophy Eurocup race 1 Spa-Francorchamps
1.Mike Verschuur (NL) 17 ronden in 43.03.710; 2. Kelvin Snoeks (NL) op 1.711; 3. Erik Janis (CZE) op 2.285; 4. Miko Bartolotti (IT) op 12.413; 5. Steven Palette (FR) op 16.585; en 6. Max Braams (NL) op 35.595.
Race 2:
1.Miko Bortolotti (IT) 18 ronden 44:53.170; 2. Mike Verschuur (NL) op 3.141; 3. Max Braams (NL) op 37.689; 4.Vladimir Lunkin (RUS) op 57.035 en 5. Jeroen Schothorst (NL) op 57.584.