K2 Content

Op het bijna zes kilometer lange Franse Circuit Paul Ricard vond ronde zes van de World Series by Renault plaats. Binnen dat programma rijdt ook de Eurocup Megane Trophy V6 een tweetal races per weekend. Een van de deelnemers is Max Braams voor wie dit eerste seizoen in deze klasse voornamelijk uit leermomenten bestaat. Toch gold dat dit weekend niet helemaal, want de 20-jarige coureur uit Krimpen aan de Lek reed al eerder met andere raceauto’s op dit technische en snelle circuit. Die baankennis resulteerde tijdens de kwalificatie voor de eerste race in een derde plaats. Een slechte start met de 400 pk sterke Megane  van Las Moras Racing Team by Equipe Verschuur wierp Braams terug naar een achtste positie. Tijdens de race wist hij twee posities terug te winnen en eindigde als zesde. De tweede race werd afgelast als gevolg van aanhoudende zware regenbuien.

Baankennis
Chemoil-coureur Max Braams verklaarde na afloop: “Na circuits die ik niet kende nu weer een baan waar ik al eens eerder reed. Daarmee heb je kennis van de baan en weet je gelijk waar de rempunten liggen. Paul Ricard is snel en technisch, dat maakt het ook uitdagend. In de eerste vrije training kwam ik nog ruim anderhalve seconde op de pole tekort, maar in de tweede sessie was dat al minder dan een seconde. In de kwalificatie volgde ik mijn teamgenoot Mike Verschuur en reed met hem naar de plaatsen een en twee. Mijn engineer zei daar niets over via de radio en gaf aan nog harder te gaan. Er zat niet meer in en door de latere pole position van Bortolotti startte ik als derde. Echt super, want ik had absoluut geen Top3 verwacht. Verder wist ik nu waar mijn rijstijl verschilde van die van Mike en met die kennis en het analyseren van de data had ik meer informatie voor de tweede kwalificatie.”

Wheelspin
Die tweede kwalificatie stond op het programma voor zondagochtend. Eerst was er nog de race op zaterdagmiddag, waar Max Braams dus als derde vertrok achter de ervaren rotten Verschuur en Bortolotti. “Ik was best wel gespannen en had last van een trillende hand bij de start. Dat is lastig, want je bedient daarmee de koppeling. Ik had bij het wegkomen echt veel te veel wheelspin en anderen schoten mij voorbij. Volgens mij lag ik op een achtste plaats na de eerste ronde. Gelukkig lukte het om ook weer een plek terug te winnen en daarmee reed ik achter Kelvin Snoeks. Onze achterstand op de koplopers bleef gelijk dus het tempo was goed. Alleen in onze onderlinge strijd was het moeilijk. Ik heb geprobeerd er langs te komen, maar die ruimte gaf hij niet. Daarmee kwam alles op de pitstop terecht. Wij waren snel, maar niet snel genoeg om een plaats te winnen. Tot het einde van de race heb ik de druk er vol op gehouden, maar kwam er niet voorbij. Door uitval van een van koplopers werd ik dus zesde in deze race.”

Snelle kwalificatie
Met zijn rondetijden in de eerste kwalificatie zat Max Braams er goed bij en dat maakte hem zekerder voor de tweede sessie. “Na het analyseren van de data wist ik waar nog mogelijkheden lagen om wat later te remmen, scherper in te sturen en eerder op het gas te gaan. Nadat ik de banden goed op temperatuur had ben ik er voor gegaan en bleek toen sneller dan mijn teamgenoot Mike Verschuur. Ik was zeker niet de snelste, maar had er wel een goed gevoel bij. Met mijn tijd stond ik vierde op de startgrid van de tweede race.”

Geen race 2
Een race die dit weekend echter niet werd verreden. Max Braams: “Die is gecancelled omdat het werkelijk keihard regende. Echt, ik heb het nog nooit zo hard zien regenen! Op zich geen ramp, maar het programma werd gewijzigd om de televisie-uitzending van de Formule Renault 3.5 niet in gevaar te brengen. Er werd dus besloten om onze race niet nu op Paul Ricard, maar tijdens het laatste weekend in Barcelona te rijden. Daar rijden wij dus drie in plaats van twee races en voor die derde race geldt dan deze kwalificatie. Op zich jammer, want ik had hier de goede flow. Nu kan dat in Barcelona ook, want ik heb daar met de Renault ook al eens een 24-uurs race gereden. Alleen op andere banden. Ik heb daar ook de Megane Driver Contest gedaan”, besluit Max Braams.   

Uitslag Megane Trophy Eurocup race 1 Paul Ricard
1.Mike Verschuur (Ned) 19 ronden in 43:18. 973; 2 Mirko Bortolotti (ITA) op 0.636; 3. Kevin Gilardoni (It) op 3.301; 4. Erik Janis (CZE) op 3.740; 5. Kelvin Snoeks (Ned) op 11.124 en 6. Max Braams (NL) op 11.723.

PR

14661695
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2465
3266
5731
14632589
114549
126429
14661695

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven