K2 Content

Voor de Finaleraces van de World Series by Renault streek het deelnemersveld in Barcelona neer. Voor rijders in de Eurocup Megane Trophy V6 wachtte hier een drietal races. Immers, tijdens het vorige optreden, op het Franse Paul Ricard, werd de tweede race niet verreden als gevolg van de slechte weersomstandigheden. De daar verreden kwalificatie bepaalde de startvolgorde van de derde race in Spanje. Het team van Las Moras by Equipe Verschuur verscheen ditmaal met twee auto’s aan de start. Een in handen van Max Braams, de 20-jarige coureur uit Krimpen aan de Lek, die dit keer ondermeer de strijd aanbond met zijn vader Luc. Ook hij nam voor een keer deel aan deze klasse met de 400 pk sterke Renaults Megane.

Voor Max Braams verliep het weekend goed. Het circuit en de auto kende hij en in het meer dan competitieve veld pakte hij een achtste en zevende plaats voor de eerste twee races. De derde race mocht hij vanaf positie nummer vier starten. Ook voor Luc Braams waren circuit en auto niet vreemd, alleen reed hij het afgelopen seizoen in een andere klasse en werd daar onlangs kampioen. Hij moest duidelijk weer even acclimatiseren en maakte in de verschillende trainingen zoveel mogelijk ronden. Voor hem resulteerde dit in een 17e en 16e  positie, waarbij hij de strijd aanging met oud-Formule 1 rijder Jacques Laffite die slechts 0.135 seconde sneller was.     

Na een wat moeizame start met een extra opwarmronde startte Max Braams zijn race goed. “Ik wist mijn positie te behouden, ondanks hevig aandringen van de Spanjaard Forné. Ik reed de hele tijd achter Janis die steeds meer last kreeg van blokkerende voorwielen bij het remmen. In de vijfde ronde kon ik hem aan het eind van het rechte stuk voorbij. Ik zette ‘m er links naast, hij remde hard, ik kon er achterlangs en in de tweede bocht pakte ik hem buitenom en liet hem staan. Daarmee lag ik zevende. Mijn pitstop stelde ik tot het laatst uit en heb daar geen winst kunnen pakken. Ik reed min of meer alleen. Voor mij waren ze te ver weg en achter mij kwamen ze niet dichterbij. Door het terugvallen van Gilardoni schoof ik nog een plek op en eindigde als zesde.”
Luc Braams kwam prima uit de startblokken, won gelijk een plaats en reed daarmee voor Laffite. Later in de race, in de tiende ronde, lag Luc op een elfde plek. Even later was het uit met de pret en viel uit met een kapotte wielophanging.  

Chemoil coureur Max Braams: “De tweede race was op zondagochtend. Het was mistig, maar niet zo mistig dat het onverantwoord was. Je kon de rempunten goed bepalen en de afstanden inschatten. Mijn start was slecht en ik verloor gelijk een plaats. Daarmee lag ik achtste direct achter de Rus Lunkin. Probeerde van alles om er voorbij te komen maar het lukte niet. Na een ronde of 6 kwam er een Safety Car in de baan. Spijtig genoeg merkte ik dat net te laat, anders was ik gelijk de pits ingereden voor verplichte banden- en tankstop. Nu moest ik nog een ronde doorrijden, net als de rest van het veld. Jammer, want ik had met een eerder pitsbezoek gelijk de leiding kunnen nemen. Toch ging het tijdens de pitstop niet slecht, want ik won er twee plekken mee. In de slotronde heb ik Gilardoni op het laatste rechte stuk ingehaald en eindigde daarmee vierde. Na afloop bleek Bortolotti niet voldoende brandstof in de tank te hebben en werd gediskwalificeerd. Daarmee schoof ik een plek op en eindigde als derde. Een mooie podiumplaats dus.”
Luc Braams startte in deze race als zestiende. Lag dat een ronde later nog en schoof langzaam maar zeker op naar de elfde plaats. Door de genoemde diskwalificatie won hij nog een plek en werd tiende.

“De derde race was een lastige”, legt Max Braams uit. En vervolgt: “Buiten was het erg warm met 31 graden en binnen werd het snel heter, omdat de luchttoevoer naar mijn cabine onvoldoende werkte. Bij de start sloot de achter mij gestarte Mike Verschuur snel aan, maar na een gedurfde actie liet ik hem gaan. Hij had daarmee echt een superstart. Ik kon aansluiten en bleef daarmee Janis even voor, maar moest hem echt laten gaan. Mijn auto begon steeds meer te glijden en achter mij zaten meerdere mannen die mij maar al te graag voorbij wilden. Het lukte om mijn vijfde plek vast te houden en daarmee kwam een goed einde aan dit mooie en leerzame seizoen”, besluit Max Braams zijn verslag. Hij hecht er aan om de technici van Equipe Verschuur te bedanken voor hun inzet en enthousiasme in het afgelopen seizoen. Verder feliciteert hij Jeroen Schothorst met zijn kampioenschap in de Gentlemen klasse.

Max Braams gaat zich voorlopig volledig richten op zijn internationale studie en kijkt welke passende racemogelijkheden er op zijn pad komen.  

PR

20270236
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3792
9494
57297
20155073
121396
216159
20270236

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven