Op het circuit van de Nürburgring (Duitsland) heeft Bernhard ten Brinke zichzelf weer een goede dienst bewezen. De Nederlander werd in de vierde ronde van de Eurocup Mégane Trophy als derde en zevende afgevlagd. Met zijn tweede podiumplaats van het seizoen steeg Ten Brinke met stip naar de vierde plaats in het kampioenschap met totaal 48 punten. Met nog drie raceweekenden voor de boeg (Le Mans, Estoril en Barcelona) heeft de inwoner uit Zeddam nog alle kansen in eigen hand om in de gewenste top drie te finishen.
Op vrijdag stonden twee vrije trainingen op het programma. Ten Brinke verkende de 5,148 meter lange baan en zette met oude banden een zesde tijd op de chrono’s. In de afsluitende training van zestig minuten ging hij met betere banden naar buiten en liet daarbij een tijdelijke vijfde tijd noteren. Met een wijziging aan de set-up van de wagen en een set nieuwe banden koos Ten Brinke opnieuw het asfalt. Hij belandde met een tijd van 2:08.120 op de achtste plaats van het 21-koppige deelnemersveld. In een kwalificatie van zaterdag probeerde de rijder met startnummer 7 in de slipstream van een andere rijder te komen, maar kwam er door de chaotisch verlopen sessie niet aan te pas. Ten Brinke werd gedwongen om het karwei in de tijdtraining alleen te klaren en verloor hierdoor de aansluiting op de snelste deelnemers. Hij moest genoegen nemen met een elfde plaats op de grid. Met zijn op-één-na-beste tijd verzekerde hij zich van de negende positie voor de afsluitende race op zondag.
In de openingsrace kwam Ten Brinke met nieuwe banden redelijk goed uit de startblokken. Door het stilvallen van poleman Michaël Rossi en de crash van Dimitri Enjalbert wist hij na de eerste bocht op te klimmen naar plaats negen. Terwijl de eerste rijders reeds vroeg in de twintig ronden tellende race naar binnen kwamen voor hun verplichte pitstop, bleef Ten Brinke zolang mogelijk op de baan. Door de uitgekiende pitstopstrategie won de rijder van Equipe Verschuur vele posities en pakte hierdoor brutaal de leiding. Als één van de laatste kwam Ten Brinke naar binnen voor zijn stop. Nadat hij had getankt kwam de ondernemer als vierde weer de baan op. Toen Mattieu Cheruy van de baan spinde klom Ten Brinke naar de derde plaats. In de laatste ronde probeerde hij nog Rossi te kloppen, maar de Fransman bleef hem nipt voor start-finish voor. Ten Brinke kwam in een enerverende race uitstekend als derde over de meet.
Toen de startlichten voor de tweede keer werden gedoofd, kwam Ten Brinke in de manche van zondagmiddag goed van zijn plaats. Hij klom in de openingsfase een positie en kwam als achtste door de eerste ronde. Ook in deze race eiste de pitstopstrategie een belangrijke rol op. Doordat Ten Brinke als enige op oude banden aan de race was begonnen en de rest met een nieuwe set rubber rondreed, stelde hij opnieuw zolang mogelijk zijn pitstop uit. Dit wierp wederom zijn vruchten af waardoor hij als leider naar binnen kwam. Hij kwam voor Ludovic Badey weer de baan op, maar wist dat de rijder van TDS met nieuwe banden sneller zou zijn. In het duw en trekwerk moest hij uiteindelijk Badey laten gaan en werd als zevende afgevlagd.
Bernhard ten Brinke: “Ik ben vanzelfsprekend erg tevreden met mijn podiumfinish van zaterdag. Ik begon het weekend teleurstellend, want in de kwalificatie was er geen mogelijkheid om in de slipstream van een andere rijder te komen. Door een goede pitstopstrategie ben ik echter zolang mogelijk op de baan gebleven en dat pakte in beide races erg goed uit. Ook de pitstops werden perfect uitgevoerd waarvoor mijn complimenten aan het gehele team. Ik ben bovendien flink gestegen in het klassement en hoop in de resterende races nog te klimmen. Ik reis daarom met een goed gevoel naar Le Mans (05 -07 september aanstaande), waar ik tweemaal in de top vijf probeer te eindigen!â€
Tekst: InsightF1