K2 Content

Mikko Hirvonen heeft zijn eerste overwinning dit seizoen behaald door als eerste te finishen in de loodzware Rally van Jordanië. De rijder van het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team kwam daardoor met zijn Focus RS World Rally Car aan kop van het FIA wereldkampioenschap bij de rijders. Teamgenoot Jari-Matti Latvala, ook in een Focus RS, klasseerde zich als zevende waardoor Ford de leiding in het WK voor de merken uit kon breiden naar zeven punten.

De Rally van Jordanië was voor het eerst in de WRC-kalender opgenomen en betekende de eerste WK-rally in het Midden Oosten sinds 1976. Hoge temperaturen van rond de 40ºC en uitsluitend gravelpaden in het dal van de Jordaan betekenden dat het een loodzware rally was voor mens en machine. De Focus RS excelleerde dit weekend en was een toonbeeld van snelheid, kracht en betrouwbaarheid. In de top negen finishten maar liefst zeven Fords Focus.

De vijfde ronde uit de WK-serie werd verreden aan de oevers van de Dode Zee en de rallyteams reden soms op een diepte van 400 meter beneden de zeespiegel. De 22 klassementsproeven hadden een totaallengte van 359.26 kilometer. Tactiek speelde een grote rol in het succes van het BP Ford Abu Dhabi team. Ford-rijders Latvala en Hirvonen waren de tweede dag opgeklommen naar de eerste en tweede positie in de rangschikking, maar verlaagden enkele meters voor de finish van de laatste proef op zaterdag hun tempo. Hierdoor kwam concurrent Sordo in een Citroen plotsklaps op de eerste plaats terecht, waardoor de Spanjaard de derde dag als eerste over de proeven moest en de proeven schoonveegde voor zijn achtervolgers. De strategie van Ford pakte goed uit en zowel Latvala als Hirvonen passeerde Sordo al op de eerste KP op zondag. Helaas kreeg Latvala problemen aan de wielophanging waardoor Hirvonen de leiding in de rally kon overnemen.

"Mijn strategie was goed, maar ik was de laatste proef behoorlijk nerveus,” aldus Hirvonen. “Ik had geen splittijden van Sordo en ik wist dan ook niet of hij nog aandrong. Ik moest hier echt tien punten halen en ik heb nu weer volop kans op de wereldtitel. Maar ik moet nog sneller worden en nog meer overwinningen behalen. Het is belangrijk om altijd punten te scoren. Het was zwaar maar het is goed om weer op kop te staan.”

De hoop van Latvala op een overwinning viel in het water toen op de 2e proef van de laatste dag zijn wielophanging het begaf en hij een minuut verloor. Latvala verrichtte een noodreparatie om de volgende proef van 41 kilometer af te kunnen leggen. Ze verloren 10 minuten en vielen terug naar de 8e plaats. Na terugkeer in het servicepark deden zijn monteurs een prima job door in korte tijd de versnellingsbak, het achterste differentieel en de achterwielophanging te vervangen. Latvala bleef daardoor in de wedstrijd en kon zelfs nog een plaatsje klimmen.

“Ik heb ‘s ochtends een grote steen geraakt maar merkte verder niets,” zegt Latvala. “Maar halverwege de volgende proef brak de achterwielophanging. Na de finish heb ik de ophanging bij elkaar gebonden. Ik was blij dat ik de service nog heb kunnen halen. Vrijdag en zaterdag ging het prima maar zondag was moeilijk. Ik moet constanter worden en minder fouten maken.”
Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi finishte als negende, ook in een Focus RS. Al Qassimi lag vlak voor de finish nog zevende maar twee lekke banden op de laatste KP wierpen hem twee plekken terug.

Malcolm Wilson Malcolm Wilson, teamdirecteur van het BP Ford Abu Dhabi team: “Het was bijna een droomweekend voor ons met een fantastische teamprestatie. Onze strategie werkte perfect en het is fantastisch dat Mikko zijn eerste rally dit seizoen heeft gewonnen en dat wij in beide WK’s nu op kop gaan. Ook een compliment voor Jari-Matti dat hij zijn gehavende auto terug wist te krijgen in het servicepark. Ook complimenten voor de rallyorganisatie; ze hebben een uitstekend evenement neergezet, een aanwinst voor het WRC.”

Ford of Europe President and CEO John Fleming was present in Jordanië en verklaarde: “Ik heb deze drie dagen kunnen zien hoe inspannend en moeilijk deze rally is. De hitte was intens, de proeven loodzwaar en alleen de sterksten overleefden. Maar wij deden meer dan overleven – wij wonnen de rally. Het is een prima gevoel om met Ford weer op de eerste plaats te staan, zowel bij de rijders als bij de merken. Zeven Fords Focus bij de eerste negen is een duidelijk bewijs van de prestaties en de betrouwbaarheid van de Focus.”

Henning Solberg (Ford) eindigde als vierde, gevolgd door Matthew Wilson, ook met Ford Focus. Op de zesde plaats eindigde de Argentijn Federico Villagra, Ford.

Volgende rally
Na drie rallies buiten Europa keert de karavaan terug naar ons continent. Van 15 tot 18 mei wordt de onverharde Rally d'Italia Sardegna verreden.

Eindrangschikking
1.  M Hirvonen/J Lehtinen  Ford Focus RS 4 uur 02 min 47.9 sec
2.  D Sordo/M Marti   Citroen C4 4 uur 04 min 03.6 sec
3.  C Atkinson/S Prévot  Subaru Impreza 4 uur 07 min 47.4 sec
4.  H Solberg/C Menkerud  Ford Focus RS 4 uur 10 min 23.7 sec
5.  M Wilson/S Martin  Ford Focus RS 4 uur 13 min 29.6 sec
6.  F Villagra/J Perez Companc Ford Focus RS 4 uur 14 min 10.1 sec
7.  J-M Latvala/M Anttila  Ford Focus RS 4 uur 15 min 03.5 sec
8.  G Galli/G Bernacchini  Ford Focus RS 4 uur 15 min 12.3 sec
9.  K Al Qassimi/M Orr  Ford Focus RS 4 uur 21 min 53.6 sec
10 S Loeb/D Elena   Citroen C4 4 uur 26 min 26.0 sec

Rijders     Merken
1.  M Hirvonen  35 pnt 1.  BP Ford Abu Dhabi  57 pnt
2.  S Loeb  30 pnt 2.  Citroen Total         50 pnt
3.  C Atkinson   28 pnt 3.  Subaru   39 pnt
4.  J-M Latvala  18 pnt 4.  Stobart VK M-Sport  29 pnt
5.  D Sordo  17 pnt 5.  Munchi's Ford   14 pnt
6.  G Galli     12 pnt 6.  Suzuki     6 pnt

PR

20271817
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5373
9494
58878
20155073
122977
216159
20271817

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven