Jari-Matti Latvala heeft vandaag zijn 25ste verjaardag samen met navigator Miikka Anttila op passende wijze gevierd door met zijn Ford Focus RS WRC als tweede te finishen in de Rally van Jordanië. Het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team tweetal noteerde zijn beste resultaat sinds bijna een jaar in het FIA Wereldkampioenschap Rally, na de intense hitte en rotsachtige ondergrond in Jordanië te hebben bedwongen tijdens deze derde ronde van het seizoen 2010.
Dankzij deze tweede plaats schoof het Finse duo door naar een tweede positie in het rijderskampioenschap, vóór teamgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen in een vergelijkbare Focus RS WRC. Hirvonen finishte als 20ste, nadat hij vanochtend onder de SupeRally reglementen was herstart vanwege een afgebroken linker voorwielophanging gisteren.
De Rally van Jordanië, die pas voor de tweede maal in de geschiedenis van het WRC werd verreden, vond plaats in de kuststreek rondom de Dode Zee, ten zuidwesten van de hoofdstad Amman en 420 meter onder zeeniveau op het laagste plekje op aarde. De rally bestond uit 21 proeven over een totale afstand van 339,48 kilometer.
Latvala domineerde afgelopen donderdag de eerste dag en bouwde in het rotsachtige woestijnlandschap een voorsprong van 30,2 seconden op. Als gevolg daarvan moest hij gisteren als eerste starten en verloor hij tijd doordat hij het parcours schoon moest vegen, waarmee hij een schonere en snellere lijn creëerde voor zijn concurrenten. Hij finishte de dag als derde, 27,7 seconden achter de kop, maar op een ideale startpositie voor vandaag.
Vanochtend werd de startvolgorde behoorlijk beïnvloed door tactische manoeuvres van diverse rijders, die daarmee tijdstraffen opliepen maar een betere startpositie creëerden voor hun teamgenoten. Latvala lag op dat moment vierde, maar zijn belangrijkste rivaal Sébastien Loeb lag tweede in plaats van eerste, waardoor hij zijn ongewenste rol als ‘veger’ wist te vermijden.
Latvala viel in eerste instantie aan, maar staakte zijn achtervolging na twee ‘narrow escapes’ en nam genoegen met een knappe tweede plaats. “Het is voor mij een veel plezierigere verjaardag dan afgelopen jaar, toen ik dacht dat ik dood zou gaan nadat ik in Portugal 200 meter van een berg afrolde,” verklaarde Latvala. “Een tweede plaats is een mooi resultaat, hoewel ik vanochtend wat teleurgesteld was toen ik me besefte dat winnen er niet meer in zat. Ik hield de druk op de ketel, voor het geval Seb een fout zou maken waarvan ik zou kunnen profiteren, maar ik moest tegelijkertijd ook rustig blijven.”
“Dit is mijn derde goede resultaat in drie rallies dit seizoen en mijn vertrouwen is tijdens deze rally verder gestegen. De tactische beslissingen van vanmorgen hebben het verloop van de dag veranderd. Het feit dat Loeb als tweede kon starten heeft een enorm effect gehad. Het verschil tussen de nummer een en twee is heel groot met het oog op het schoonvegen van de proef, terwijl het verschil tussen de nummer twee en drie, of drie en vier slechts marginaal is,” voegde Latvala toe, die afgelopen donderdag drie proeven won en vandaag twee.
Hirvonen finishte de eerste dag als vijfde, maar crashte gisteren binnen drie kilometer op de eerste proef, waarbij zijn wielophanging afbrak. “Ik maakte een fout en sneed de bocht te krap aan. De auto raakte een kleine hoop gravel aan de binnenkant van de bocht en de botsing gooide de auto naar de andere kant van de weg. Ik had geluk dat ik niet over de kop sloeg, maar de auto landde op het linker voorwiel en de ophanging brak af.”
Liggend op een 20ste positie, zonder kans om nog tijd goed te maken, nam de 29-jarige Fin graag een tijdstraf op zich door vanochtend vroeg te starten, waardoor hij de positie van Latvala kon verbeteren.
“Het was een teleurstellend weekend,” gaf Hirvonen toe. “Ik maakte een stomme fout, maar dat moest een keer gebeuren. Ik hoopte alleen dat het niet dit weekend zou zijn. Het team heeft prima werk verricht door mijn auto op tijd te repareren en vandaag heb ik voorzichtig gereden en geen risico’s genomen.”
BP Ford Abu Dhabi teamdirecteur Malcolm Wilson zei: “Ik ben blij dat we concurrerende tijden hebben laten noteren en weer proeven hebben gewonnen. Jari-Matti heeft het prima gedaan, nadat de druk op hem kwam te liggen toen Mikko een voor hem ongewone fout maakte. Jari-Matti’s resultaat was een beloning voor een volwassen en verstandig gereden rally.”
Ford of Europe motorsportbaas Gerard Quinn verklaarde: “Na de teleurstelling bij de vorige ronde in Mexico hebben we beloofd dat we ons hier zouden revancheren, en dat hebben we gedaan. Jari-Matti was op de eerste dag een klasse apart en bleef tot vandaag in de strijd om de overwinning. Het was een vertrouwenwekkende ‘boost’ voor het hele team.”
Volgende ronde
Ronde vier van het kampioenschap brengt het BP Ford Abu Dhabi team naar de nieuw opgezette Rally van Turkije. Het rally hoofdkwartier is verhuisd van Kemer in het zuiden naar Istanboel in het noorden – het doorvoerpunt tussen Europa en Azië. De rally vindt plaats van 15 t/m 18 april en wordt opnieuw op gravel gereden.
Uitslag
1. S Loeb/D Elena Citroën C4 3hr 51min 35.9sec
2. J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 3hr 52min 11.7sec
3. P Solberg/P Mills Citroën C4 3hr 52min 47.7sec
4 D Sordo/M Marti Citroën C4 3hr 53min 25.2sec
5. M Wilson/S Martin Ford Focus RS 4hr 00min 00.2sec
6. S Ogier/J Ingrassia Citroën C4 4hr 02min 02.3sec
7. F Villagra/J Perez Companc Ford Focus RS 4hr 03min 03.9sec
8. K Räikkönen/K Lindström Citroën C4 4hr 04min 06.9sec
9. H Solberg/I Minor Ford Focus RS 4hr 05min 44.5sec
10 X Pons/A Haro Ford Fiesta 4hr 10min 09.8sec