Sébastien Loeb en Daniel Elena zijn er tijdens de Rally de France Alsace niet in geslaagd voor een passende finale te zorgen. Dani Sordo en Carlos del Barrio, die eveneens consistent bij de toprijders zaten, hebben Citroën Racing met hun DS3 uiteindelijk een tweede plaats bezorgd.

Dag vier van de Rally de France Alsace besloeg zo’n vijftig geklokte kilometers en bood maar weinig mogelijkheden om gaten te vergroten of te verkleinen. Met slechts vijf seconden tussen de top vier moesten Jari-Matti Latvala, Dani Sordo, Sébastien Ogier en Sébastien Loeb er echter maximaal voor gaan zitten om een kans op de zege te maken.

Enkele momenten nadat Sébastien Loeb en Daniel Elena in de wijnvelden van Cleebourg van start gingen, lieten de monitors het onrealistische beeld zien van de nummer 1 DS3 WRC op zijn dak langs de kant van de weg. Verbazing en ongeloof maakten uiteindelijk plaats voor het besef dat het duo uit de rally lag. “We zaten niet erg ver naast de lijn… ik denk dat ik iets teveel snelheid meenam in een snelle rechterbocht. Toen ik remde verloren we de achterkant en kwamen we in een greppel terecht, alvorens de auto op zijn dak rolde. Uiteraard ging ik van start met de intentie om druk te zetten, om zo te proberen de rally te winnen. Liever had ik de finish gehaald, en bij voorkeur natuurlijk de overwinning, maar dit hoort nou eenmaal bij racen. Pech voor het team en voor de fans die me opwachtten in Haguenau. Wat blijft is een plezierige herinnering aan het mooie gevecht met Dani, Jari-Matti en Sébastien.”

De fans in Haguenau werden toch voor hun wachten beloond toen hun kampioen voorafgaand aan de start van SS20 aankwam om hen te begroeten. Naast Daniel Elena bestuurde Seb een DS3… Cabrio over de proef die in de straten van zijn woonplaats werd gehouden.

Met Loeb als uitvaller beperkten Citroën’s kansen op de zege zich daarmee tot Dani Sordo. Hoewel hij er in slaagde vóór Jari-Matti Latvala te komen, kon de Spanjaard Sébastien Ogier niet achter zich houden, die na de eerste proef van de dag de leiding overnam. Terwijl hij een klein gat opbouwde ten opzichte van Latvala, bleef de Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team-coureur druk zetten op de leider. Zijn pogingen bleven tevergeefs: “Bovenal ben ik teleurgesteld voor Seb. Het zou een mooie kroon op zijn werk zijn geweest als hij tot het einde mee had kunnen blijven vechten. Zelf ben ik best tevreden over het verloop van de rally, hoewel ik niet helemaal tevreden kan zijn met een runner-up positie. Ik heb goed gereden en geen fouten gemaakt, maar zo nu en dan had ik iets te weinig vertrouwen, afhankelijk van de wegcondities.”

Mikko Hirvonen streed op de laatste dag met Mads Østberg en finishte de rally uiteindelijk als zesde. “We hadden opnieuw te kampen met zeer lastige omstandigheden waarin ik me niet echt prettig voelde. Het enige positieve dat ik uit deze rally meeneem is dat we het einde hebben gehaald zonder de auto te beschadigen. Maar er ligt genoeg werk voor ons om uit te zoeken waarom we de snelheid van de kop niet konden volgen.”

“Met de punten die het Citroën Total Abu Dhabi WRT dit weekend gescoord heeft, hebben we nog maar heel weinig kans op de constructeurstitel,” bekende Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “Maar we hebben nergens spijt van. De gaten waren zo klein dat we druk moesten zetten in een poging de rally te winnen. Seb en Daniel hebben het maximale gedaan, meer zat er voor hen gewoonweg niet in. Maar dat mag niet overschaduwen wat echt een ongelooflijke carrière is geweest. Dankzij de vele tienduizenden fans die hier naartoe kwamen om hun kampioenen te eren. We zullen ons allemaal het enthousiasme en de spanning die het team deze editie van de Rallye de France omgaven, nog lange tijd heugen.”

9822659
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1645
3370
26634
9746864
126001
129535
9822659

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven