Chris van der Drift kan tevreden terugkijken op zijn optreden in Brands Hatch. De negende en tiende ronde van het International Formula Master-kampioenschap beëindigde de 22-jarige Rotterdammer op het podium. Gestart vanaf de zesde plaats won de runner-up van vorig jaar de eerste race en knokte hij zich de tweede wedstrijd van plek acht naar het podium. Ook de snelste raceronde kwam op naam van Van der Drift.

Voordat het raceweekend begon bezocht Van der Drift samen met de andere rijders het hoofdkantoor en werkplaats van het Honda Racing F1 Team in Brackley. Reden hiervoor is dat de winnaar van het kampioenschap mag testen met de huidige RA108 Formule1-bolide van de renstal. Chris was erg onder de indruk. “Dit was erg leuk. Echt heel gaaf om te zien wat zo’n Formule1-team allemaal kan doen. Er is veel geld nodig om iets te produceren, maar ze hebben alles in huis.”

Nadat de trainingen op vrijdag met de beste tijd was afgesloten, werd de snelheid in de kwalificatie voortgezet. Ondanks het noteren van de snelste tijd moest Chris de eerste race vanaf de zesde plaats vertrekken. “De communicatie tussen de wedstrijdleiding in de vlagmarshals klopte niet”, oordeelde Van der Drift. “Het bleek geel te zijn op het stukje circuit waar wij niet rijden. De vlaggen kwamen pas nadat ik mijn snelle ronde had neergezet, waarop ik vertraagde. Maar de wedstrijdleiding oordeelde anders en werd ik vijf plaatsen naar achteren gezet.”
Chris van der Drift ging de eerste race voortvarend van start en sloot direct aan achter de kopgroep op de vierde plaats. De coureur van JD Motorsport zette diverse malen de aanval in voor een podiumplaats, maar inhalen bleek moeilijk omdat de wedstrijd maar liefst drie keer werd onderbroken. Chris bleef in het juiste spoor en toen één zijn voorgangers een cruciale fout maakte, ging hij het duel aan met zijn teamgenoot Sergey Afansiev voor de leiding in de wedstrijd. Na een briljante inhaalactie werd de koppositie geclaimd en was winst binnen handbereik.

“Kasper Andersen had een probleem en Fabio Leimer pakte ik bij de start en lag ik vierde. Na twee safety-car perioden probeerde mijn voorganger Sergey in te halen, maar dit ging mis. Hij raakte het achterwiel van mijn teamgenoot en vloog rechtdoor tegen Norbert Siedler die aan de leiding lag. Twee bochten later wist ik Sergey op een recht stuk in te halen”, vertelde Chris. Vanwege de ‘reversed grid’, waarbij de top-acht uit race één wordt omgedraaid voor de tweede wedstrijd, moest Van der Drift de race van zondag vanaf de achtste plek beginnen.

Na een goede start kwam de snelle rijder de eerste ronde als vijfde door. Chris vocht hard met zijn voorganger maar kreeg te weinig ruimte om een inhaalpoging door te zetten. Na een korte safety-car periode schoof hij een plekje op nadat de leider in de wedstrijd van de baan spinde. Met drie man werd er geknokt om de derde plaats, waarbij één van hen vlak voor de auto van Van der Drift spinde. Op het nippertje wist Chris de spinnende bolide te ontwijken en werd er jacht gemaakt op de tweede plaats. Ook daarbij was ´close racing´ het codewoord en werd er diverse keren van positie gewisseld.

Uiteindelijk bleek het behalen van de derde plaats een prima resultaat. “Je moet wachten op een foutje van een rijder voor je als je een mooie inhaalactie wil maken. Ik heb geen overbodige risico’s genomen omdat ik wist dat Michael Ammermüller, mijn grootste rivaal, eerste lag. Ik concentreer me op het scoren van punten en mijn gedachte is ook bij de mogelijke F1-test.”

PR

9907589
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2697
2636
22450
9854222
62988
147943
9907589

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven