Een lichtgewicht constructie, downsizing, zuinigheid en de best mogelijke aërodynamica: aspecten die niet alleen in het middelpunt staan bij de ontwikkelingsafdelingen van autofabrikanten, maar ook cruciaal zijn bij de 77e editie van de 24 Uur van Le Mans op 13 en 14 juni. Bij de beroemdste langeafstandsrace ter wereld gaat het naast snelheid vooral ook om betrouwbaarheid en efficiency. En om het zetten van nieuwe trends! Audi gebruikt de race in Le Mans sinds 1999 voor het testen van technische innovaties in de rensport en boekte daarmee al vele successen. Dit jaar viert de nieuwe Audi R15 TDI zijn première in Le Mans en ook met dit nieuwe model hoopt Audi de succesvolle traditie bij de legendarische race voort te zetten.
In het jaar 2000 won Audi voor de eerste maal in Le Mans. Een jaar later werd in de Audi R8 voor het eerst de directe benzine-inspuiting TFSI toegepast, en ook hiermee werd gewonnen. In 2006 was er voor het eerst een overwinning voor een sportwagen met dieselmotor: de Audi R10 TDI. De Audi R8 en de Audi R10 TDI hebben één overeenkomst: beide sportwagens wonnen bij hun eerste optreden in Le Mans. Dat wil het Audi Sport Team Joest nu met de nieuwe Audi R15 TDI ook doen, in het jaar dat het merk Audi honderd jaar bestaat. Als Audi voor de negende keer in Le Mans wint, bij de elfde deelname van het merk, komt Audi in de statistiek op gelijke hoogte met Ferrari. Alleen Porsche heeft in de lange historie van het merk in Le Mans meer overwinningen behaald.
Vol met technische innovatie
De Audi R15 TDI zit vol met technische innovaties. Daartoe behoren een V10-TDI-motor die compacter en zuiniger is, een lichtgewicht constructie, een voor een Le Mans-sportwagen nieuw aërodynamisch concept en een nieuw stroomnet aan boord, waarbij voor het eerst een lithium-ion-accu wordt gebruikt. Dit soort accu’s wordt ook toegepast in de volgende generatie hybride-auto’s. Ze zijn lichter dan de bekende accu’s en leveren een spanning van 15,2 volt in plaats van de nu bij personenauto’s gebruikelijke 12 volt. Door deze hogere spanning kunnen elektrische onderdelen als de startmotor kleiner en lichter worden uitgevoerd, wat ook ten goede komt aan de zuinigheid.
Lichtgewicht constructie
Gewichtsbesparing was een van de belangrijkste uitgangspunten bij het ontwerp van de Audi R15 TDI. De auto was aanmerkelijk lichter dan het oorspronkelijk voorgeschreven minimumgewicht van 900 kg, zodat de gewichtsverdeling verder kon worden geoptimaliseerd. Dat de organisatie van de 24 Uur van Le Mans, de Automobile Club de l’Ouest (ACO) kort voor de race het minimumgewicht verhoogde tot 930 kg, was voor de technici van Audi Sport een harde klap, want daardoor werd de R15 TDI een belangrijk voordeel ontnomen.
Geslaagde 30-uurstest
Om de 30 kg extra in de aërodynamisch uitgebalanceerde auto te kunnen onderbrengen moesten enkele onderdelen van de R15 TDI worden aangepast en extra worden getest. Na een geslaagde 30-uurstest op het circuit van Le Castellet in Zuid-Frankrijk werd pas eind mei, minder dan drie weken voor de race, het groene licht gegeven voor de definitieve versie. Op 29 mei beleefden de drie nieuw opgebouwde raceauto’s met de chassisnummers 104 (startnummer 1), 105 (startnummer 2) en 101 (startnummer 3) hun ‘roll-out’, een functietest op een testcircuit bij Ingolstadt. Het potentieel van de nieuwe Audi R15 TDI bleek al in maart, toen de auto bij zijn eerste optreden de 12-uursrace van Sebring (VS) won. Na die race is de diesel-sportwagen op tal van punten verder verbeterd voor Le Mans.
Gewijzigde aërodynamica, zuinig met de banden
Voor de race in Le Mans heeft de R15 TDI een gewijzigde aërodynamica. In Sebring reed de auto met maximale neerwaartse druk, maar in Le Mans ligt de nadruk op een gunstiger luchtweerstand op de lange rechte stukken. Bovendien is belangrijk om zuinig om te gaan met de banden: dit jaar mogen in Le Mans nog slechts twee monteurs in plaats van vier de wielen wisselen, zodat pitstops langer duren. Daarom is het van belang zo lang mogelijk met één set banden door te rijden.
Geen testdag, trainingssessies erg belangrijk
Voor het eerst sinds jaren was er dit jaar enkele weken voor de 24-uursrace geen testdag. Daardoor zijn de zes uur durende vrije training op woensdagavond en de vier uur durende kwalificatie op donderdagavond extra belangrijk. Op beide trainingsdagen wil het Audi Sport Team Joest vooral werken aan de juiste afstelling van de auto en de beste bandenkeuze voor de race. De startposities zijn voor de uitslag van een 24-uursrace niet zo relevant.
De Audi R15 TDI met startnummer 1 wordt bestuurd door het winnende team van vorig jaar met de Italiaan Dindo Capello, de Deen Tom Kristensen en de Schot Allan McNish. De auto met nummer 2 is toebedeeld aan de Duitsers Lucas Luhr, Mike Rockenfeller en Marco Werner. In de Audi met startnummer 3 rijden de Duitser Timo Bernhard en de beide Fransen Romain Dumas en Alexandre Prémat. De auto’s zijn te herkennen aan de kleuren geel (startnummer 1), rood (startnummer 2) en zwart (startnummer 3). De race start op zaterdag 13 juni om 15.00 uur.
PR