De laatste race in de Le Mans Series 2009 wordt verreden op het circuit van Silverstone in Engeland. Het circuit heeft een lengte van 5.141 meter, telt 14 bochten waarvan 6 links en 8 rechts en 38 pitsboxen. Dit beroemde Engelse circuit is gebouwd in 1950 en ligt 32 km Noord/Oost van Oxford.
Vooral de eerste paar bochten zijn geweldig.
Voor Charles Zwolsman is het de eerste keer dat hij op Silverstone aan de start komt. Heb je het circuit al bestudeerd en wat vind je ervan? “Ik ken het circuit alleen goed van de computer en ik hoop dat hij in het echt ook zo leuk is om te rijden. Ik heb vele ronden gereden op de computer. Vooral de eerste paar bochten zijn geweldig.” Kan jij je snel aanpassen aan een circuit waar je voor het eerst komt. “Dat is geen probleem. Ik neem in de vrije training een paar ronden goed de tijd om alles in me op te nemen. Dit jaar was het circuit in de Algarve ook nieuw voor mij, maar ik pak dat vrij snel op.”
Wij willen graag nog wat laten zien.
Is het Kolles team optimaal gemotiveerd voor deze laatste race? “Zeker weten. Het is in de Le Mans Series de laatste race en we willen graag nog wat laten zien.” Ik heb de indruk dat je het best naar je zin hebt bij het Kolles Team. “We hebben dit jaar niet super veel races gehad, maar toch leer je iedereen goed kennen. Ook krijg je steeds meer respect van de mensen door de prestaties die je levert. Hierdoor is de sfeer in het team over het algemeen erg goed.” De lezers willen altijd graag een prognose, kun je die geven. “Jawel, ik wil op het podium staan. Dat zei ik ook al voor de vorige race en dat lukte net niet, hopelijk lukt het nu wel.”
Ik voel me super.
Bij de kwalificaties worden de tijden altijd met de andere tijden vergeleken. Vergelijk jij je tijden met de andere teams? “Ja dat doen we wel. Maar op de meeste circuits zijn wij in de kwalificaties wel wat langzamer dan de andere top teams. De race is meer het sterke punt van de Kolles Audi R10.” Je bent een trouw bezoeker van de sportschool. Heb je voor deze race nog een extra bezoek aan de school gebracht. “Niet extra, maar ik ben er wel vaak. Het is erg belangrijk om fit te zijn.” Dus Charles is in optimale conditie? “Ik voel me super, dus daar kan het dit weekend niet aan liggen.” Dat in combinatie met de betrouwbare Kolles Audi R10 moet wel garant staan voor een spannende race? “Spannend gaat het zeker worden. Een stuk of 10 LMP1 auto’s zijn competitief. Dus als je kan, kijken!”
Je bent volledig gefocust en dan zijn alle spanningen weg.
Ik neem aan dat je in de auto radio contact hebt met je team. Word je hierdoor niet uit je concentratie gehaald? “Nee, er wordt alleen tegen je gepraat als het nodig is of als je informatie wilt hebben. Voor mij is het meer een aanvulling dan een afleiding. Je moet ook tactisch kunnen rijden en dan heb je extra info nodig.” Wel eens last van spanning voor een race? “Net voordat je een start doet heb je altijd wel last van wat vlindertjes in de buik. Des te meer als je weet dat je een goede kans maakt op een goed resultaat. Maar zodra de race dan begonnen is ben je volledig gefocust en zijn alle spanningen weg.”
In principe is regen rijden geen probleem.
En je omgeving, heeft die last van je als er een race voor de deur staat? “Mijn moeder komt liever niet naar de races kijken omdat ze het zo spannend vindt.” Nu kan het in Engeland veel regenen, zou dat een probleem voor jou zijn? “In principe niet. Ik vind regen rijden wel leuk, maar met mooi weer rijden is natuurlijk wel leuker. ”Je moet toch wel wat vermogen op het asfalt drukken, maakt regen de auto niet lastiger te besturen? “Dat zeker. Je moet veel voorzichtiger zijn met het gas en ook remmen kan niet zo rigoureus.” Hebben jullie een reserve auto? “Nee. We moeten er dus voor zorgen dat we hem heel houden.”
Website: www.charleszwolsman.com