Carlo van Dam heeft veel indruk achter gelaten na zijn debuut in de Asian Le Mans Series. In Japan werden daar afgelopen weekend twee races verreden waarin Van Dam voor het team van Larbre Competition uitkwam in een Saleen S7R.

Tijdens de eerste twee uur durende race lag de Nederlander op koers voor de overwinning in de GT1 klasse toen bij de stint van zijn teamgenoot Lemeret de wielophanging afbrak en de Saleen daarom de finish vlag niet zou zien. "Het ging geweldig", aldus een toch tevreden Carlo. "Berville nam de start voor zijn rekening en hoewel we wisten dat hij waarschijnlijk niet de leiding in handen zou kunnen houden, hield hij de schade netjes beperkt. Ik was daarna aan de beurt en vanaf de eerste ronde ging het gewoon heel erg goed. Aan het eind van mijn stint zag het er dan ook naar uit dat we de race zouden gaan winnen, maar helaas brak ineens de wielophanging."

Hoewel daardoor een zekere zege verspeeld werd, was Carlo toch tevreden. "Ik had een goede race, haalde het maximale uit de auto en zorgde ervoor dat we in kansrijke positie kwamen. Het team was ook erg tevreden, dus ik kan terugkijken op een geslaagde dag, hoewel ik uiteraard liever had gezien dat we gewonnen hadden."

De tweede race verliep voor het van pole vertrokken team beter. Na 500 kilomter gereden te hebben stonden ze als derde op het erepodium. Door een aanrijding tussen één van die twee teamgenoten en een andere deelnemer vroeg in de race, verloor de bemanning van de Saleen S7R een ronde. Ondanks een sterke inhaalrace van Carlo, kon de achterstand op de winnaar niet meer overbrugd worden.

"Gisteren hadden we gewonnen als de ophanging niet was gebroken en vandaag hadden we denk ik ook een goede kans op de zege", aldus Carlo. "Net als gisteren nam mijn teamgenoot Berville de start voor zijn rekening. Hij kwam in aanraking met een Lamborghini en maakte een pitstop om te laten controleren of alles in orde was. Die stop kostte ons jammer genoeg een ronde. Tegen de tijd dat ik in moest stappen hadden we 75 seconden achterstand op de kop en van dat gat wist ik een minuut goed te maken. Het ging dus weer lekker, net als gisteren. Ik was constant qua rondetijden en reed de snelste raceronde in de GT1-klasse. Toen Lemeret het voor de laatste stint van me overnam, hadden we nog maar vijftien seconden achterstand op de tweede plaats. Hij reed dat gat keurig dicht, maar kwam uiteindelijk bij de finish één tiende van een seconde tekort en dus werden we derde. Voor mij was het echter een goed weekeinde, het was prettig om weer in Japan te zijn en het team was tevreden over mijn prestatie. Meer kun je niet doen."

10019436
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1018
3480
4498
9988192
56664
118171
10019436

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven