Spyker Squadron kende een chaotische generale repetitie voor Le Mans tijdens de 1000 KM van Spa-Francorchamps. Na vanaf de twaalfde plaats te zijn gestart eindigden Tom Coronel en Peter Dumbreck de race uiteindelijk op een nette zevende plaats in de GT2 klasse.

 

De race op het Belgische circuit kende een nogal bizar verloop. Regen tijdens de eerste ronden veroorzaakte een hoop ellende voor verschillende teams, maar vlak na een reguliere pitstop zorgde een stroomstoring ervoor dat de raceleiding niets anders kon doen om de race stil te leggen tot dat de timing systemen weer in de lucht waren. Een foute beslissing van een pit marshal zorgde er helaas voor dat de C8 Laviolette GT2R samen met een groep andere wagens werd tegengehouden aan het einde van de pit straat en niet kon aansluiten bij het veld dat stilstond op de grid. Het resultaat was dat Spyker Squadron een volle ronde verloor bij de herstart.

Nadat de race was hervat slaagden Coronel en Dumbreck erin om zich een weg naar voren te werken in de GT2 klasse en uiteindelijk op de zevende plaats terecht te komen. Na overleg met het team besloot Dumbreck daarna om benzine te sparen en de zevende plaats te consolideren, temeer omdat het gat naar de nummer zes in de race te groot was. Ondanks de chaos in België reed Spyker Squadron de race zonder problemen uit en zal het team zich nu gaan voorbereiden op de 24 Uren van Le Mans. Dit weekend toonde aan dat de auto er klaar voor is.

Peter Dumbreck: “Ik ben blij met het eindresultaat. We hadden veel pech gedurende de race, maar gelukkig ook weer wat geluk tegen het einde. Ik ben tevreden met de zevende plaats, maar het had ook een vijfde plek kunnen zijn. Anderzijds hadden we met nog meer pech ook zomaar twaalfde kunnen worden. Het was een goede test voor de auto, deze was zeer betrouwbaar, er ging helemaal niets mis. De enige dingen die fout gingen waren ons geluk en het feit dat ik met vier wielen over de curbstones op Eau Rouge ging en daarvoor werd gestraft, net als ongeveer tien anderen. Maar goed, dat zijn de regels en misschien had ik de wagen iets meer op de baan moeten houden, maar ik was echt aan het pushen. Voor mij is dit dè test voor Le Mans, dit is waar het om gaat. Ik denk dat we op Le Mans iets rustiger aan kunnen doen, als we daar een vlakke race kunnen rijden dan komt de race onze kant op.”

Tom Coronel: “Ik denk dat we redelijk goed zijn gegaan. Zeer tevreden, helemaal omdat dit de voorbereiding is die je voor Le Mans moet hebben. Dat is gewoon nul problemen, een soepel team, een auto die niet piept en kraakt of ergens zwakheden heeft. Om heel simpel te zeggen: ja, we komen misschien nog net iets tekort ten opzichte van de top, maar de competitie is ook wel ontzettend hoog. P7 achter de big boys is dan helemaal zo slecht nog niet. We zijn klaar voor Le Mans!”

Peter van Erp, Managing Director: “Mechanisch gezien hebben we een goede race gereden en geen problemen gehad. De motor en de versnellingsbak hebben heel goed gelopen. Het is een goede test geweest voor Le Mans, alles ziet er goed uit. Dat is een opsteker en geeft veel vertrouwen voor Le Mans. De race was rommelig. We gingen in de regen van start en reden daarna snel achter de safety car. Na onze reguliere pit stop kregen we een code rood. Bij de herstart werden we op het einde van de pitstraat onterecht tegengehouden en daardoor verloren we een ronde. De stewards of the meeting bevestigden dat het een fout van een pit marshal was, maar er waren geen reglementaire mogelijkheiden om er iets tegen te doen. Domme pech dus door een fout van een pit marshal. Gezien de omstandigheden ben ik met een zevende plek niet ontevreden, het was een een goede generale repetitie voor Le Mans.”

Tekst: PR

9512810
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5347
9802
15149
9425629
236511
158014
9512810

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven