De uithoudingsracerij heeft duidelijk de wind in de zeilen, getuige de interesse van diverse grote constructeurs voor de langere races. In dat opzicht wordt er enorm uitgekeken naar de aftrap van de Le Mans Series komend weekend op de HTTT van Le Castellet.



Op enkele dagen van de eerste afspraak van het seizoen kan Nicolas De Crem nog moeilijk zijn ongeduld verbergen: “Ik leef enorm naar dit seizoen toe, een seizoen dat zich voor mij in een ideale context aandient. Ik blijf trouw aan hetzelfde team, met name Thierry Boutsen Energy Racing, ik heb dezelfde snelle teammaat naast me, Dominik Kraihamer en onze wagen is in staat om vooraan in de categorie LM P2 mee te draaien. Wat kan ik nog meer vragen?”

De Oreca LM P2 overtuigde meteen
De jonge student graduaat elektromechanica reed vorig seizoen nog in de Formula Le Mans, maar komt dit seizoen in de LM P2 uit, aan het stuur van een Oreca. “Ik heb de voorbije testdagen van de Le Mans Series en de eerste wedstrijd van de ILMC in Sebring met bijzondere aandacht gevolgd. De Oreca was de snelste tijdens de testdagen en eindigde tweede tijdens de race in Florida. In vergelijking met een Formula Le Mans zijn er toch wel een aantal opvallende verschillen. Zo heeft de wagen meer downforce en is de bochtensnelheid opvallend hoger. Ik zal me moeten aanpassen aan de nieuwe wagen en mijn ritme opnieuw moeten zoeken na een lange onderbreking tijdens de wintermaanden. De omloop van Le Castellet ken ik echter al en het is ook geen echt moeilijk tracé. Persoonlijk rij ik overigens liever in Spa-Francorchamps of Silverstone…”

Één van de andere eigenschappen van de uithoudingsraces is zonder twijfel de mix van verschillende categorieën en ook daar dient een rijder rekening mee te houden. “De GT’s zijn bijvoorbeeld sneller in topsnelheid dan onze wagens, dus moeten we ze voorbijsteken in de remzones of de bochten. Daarbij moet je er als rijder rekening mee houden dat ook zij hun wedstrijd rijden en zeker geen tijd willen verliezen. Oppassen is dus de boodschap. De LM P1’s vormen minder een probleem, want die wagens zijn veel sneller in de rechte lijn en halen ons vaak daar in. Maar ook daar is voorzichtigheid steeds geboden.”

Voor deze eerste afspraak wil de jongeman uit Namen zich niet echt op een ambitie vastpinnen. “Ik heb het al gezegd, ik zal me eerst weer moeten aanpassen en de Oreca leren kennen. Ik heb ondertussen wel heel wat uren in de simulator in Oostenrijk doorgebracht en dat moet zijn vruchten afwerpen. Zeker als je weet dat ik zo al de nieuwe omlopen heb kunnen verkennen. Uiteraard gaat er niets boven de ervaring op circuit zelf, dat spreekt voor zich. We gaan ook nu weer nauw samenwerken met de ervaren ploeg van TBER, onder meer om de data te analyseren en ze samen met mijn teamgenoot Dominik Kraihamer te bespreken. Samengevat vertrek ik gemotiveerd naar de 6 Heures du Castellet en ik zal zeker mijn mannetje staan in LM P2 en waarom niet richting een podium werken. Ik vertrek dit seizoen in ieder geval met in het achterhoofd de strijd om de titel.”

Thierry Boutsen aanwezig!
Een bijkomende motivatie voor Nicolas, zal zeker de aanwezigheid dit weekend zijn van niemand minder dan Thierry Boutsen: “Na twee seizoenen in de Formula Le Mans zetten we nu met het team een stap hoger naar de LM P2”, legt de ex-F1-rijder uit. “Het niveau van het kampioenschap is zeer hoog, maar net als alle leden van het team TBER, ben ik er zeker van dat onze jonge landgenoot Nicolas De Crem en Dominik Kraihamer een homogeen en snel duo zullen vormen.”

De vrije trainingen starten op vrijdag van 11u55 tot 12u55 en van 16u30 tot 17u30. Op zaterdag is er een laatste vrije sessie geprogrammeerd (9u-10u) en de kwalificaties volgen in de namiddag van 13u45 tot 14u35. Na de warm-up op zondagochtend (9u00-9u20) start de zes uur durende race exact om 12u00 ’s middags.

PR

9027933
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4504
5465
14728
8959249
102815
211729
9027933

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven