De nieuwe Maserati GranTurismo MC is recent officieel onthuld tijdens de FIA GT ‘Media Days’ op het circuit van Paul Ricard. Het nieuwe model is afgeleid van de Maserati GranTurismo MC Concept die vorig jaar september in Monza werd geïntroduceerd. De raceversie is gebaseerd op de Maserati GranTurismo S straatversie met elektrisch gestuurde versnellingsbak.
Op 17 en 18 maart werd met de auto deelgenomen aan de ‘Balance of performance’, twee testdagen die door SRO werden georganiseerd op het circuit van Paul Ricard om de prestaties van de auto’s die deelnemen aan GT4 European Cup, te analyseren en onderling in balans te brengen. Een Maserati GranTurismo MC zal in de tweede helft van dit jaar door een privéteam worden ingezet tijdens enkele races die meetellen voor de GT4 European Cup.
Een gelimiteerde serie Maserati’s GranTurismo MC, die zullen worden geproduceerd voor ‘gentlemen drivers’ die aan de GT4 European Cup 2010 willen meedoen, zal vanaf oktober 2009 leverbaar zijn. De eerste prijsindicatie is 135.000 euro (exclusief belastingen) en de auto’s zullen direct door Maserati Corse worden aangeboden.
Maserati is van plan in 2010 een Europese merkencup te organiseren. De auto’s voor deze Cup zullen afwijken van die van de GT4-versie van de Maserati GranTurismo MC.
Maserati heeft gekozen voor de ontwikkeling van een GT4-model omdat de GT4-klasse het dichts bij de productiemodellen staat. Er zijn eigenaren van de GranTurismo straatauto die gek zijn op racen en die hun capaciteiten op het circuit willen uitproberen in de raceversie van de auto die zij op de openbare weg gebruiken. De Maserati GranTurismo MC is het resultaat van testsessies waarmee Maserati in de zomer van 2008 is begonnen.
Diverse professionele coureurs hebben tijdens die testsessies hun bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Maserati GranTurismo MC. De belangrijkste bijdrage aan de fine-tuning werd geleverd door Andrea Bertolini, de officiële Maserati-testrijder en ook FIA GT kampioen aan het stuur van een MC12. Bertolini werkte samen met Thomas Cremonini, ook Maserati testrijder, Vitaphone Racing Team teamgenoot Michael Bartels, eveneens FIA GT kampioen van 2008. Tijdens de laatste tests van de Maserati GranTurismo MC in GT4 uitvoering werd de voormalige Formule I coureur Ivan Capelli aan het testteam toegevoegd.
Met het creëren van de Maserati GranTurismo MC leeft de traditie van het merk met de Drietand voort als fabrikant die trouw blijft aan zijn afkomst. En die van een bedrijf dat in 1914 werd opgericht en vervolgens vele raceauto’s heeft gebouwd. De lijst van overwinningen is schier eindeloos, waaronder twee achtereenvolgende overwinningen tijdens de fameuze Indianapolis 500 in 1939 en in 1940 met de 8CTF ‘Boyle Special’.
Juan Manuel Fangio won twee F1 wereldtitels in 1954 en in 1957 aan het stuur van een Maserati 250F. In de vijftiger en zestiger jaren won het merk met de Drietand veel Endurance races, terwijl in 1967 door Maserati de laatste overwinning in de Formule I werd geboekt met Pedro Rodriguez aan het stuur van een Cooper-Maserati.
In 2004 raakte Maserati Corse internationaal weer betrokken bij de racesport met de deelname aan het FIA GT kampioenschap met de MC12. Driemaal werd de prestigieuze Spa 24 uurs race gewonnen (2005, 2006 en 2008) en negen keer behaalde Maserati een titel:
- Drie FIA GT titels bij de rijders: in 2006 (Michael Bartels/Andrea Bertolini), in 2007 (Thomas Biagi) en in        2008 (Michael Bartels/Andrea Bertolini)
-Â Vier FIA GT Teams Kampioenschappen in 2005, 2006, 2007 en 2008 (Vitaphone Racing Team)
-Â Twee FIA GT Manufacturers Cups in 2005 en 2007