Dit weekend vond in de Verenigde Arabische Emiraten de première van het FIA GT1 World Championship plaats. Op de schitterende en tot de verbeelding sprekende omloop van Abu Dhabi, in de haven van Yas Marina, stonden 24 schitterende GT1’s aan de start van de eerste wereldkampioenschapwedstrijd GT1 ooit.
Aan de start stond ook Bert Longin, die het WK samen met de Italiaan Matteo Bobbi in een Triple H Maserati MC12 afwerkt. Bert Longin en Matteo Bobbi kenden pech tijdens de kwalificatierace; een stukke aandrijfas hield hen van de start weg, maar de Maserati-crew zorgde ervoor dat Bobbi en Longin later toch hun kansen konden verdedigen. Hoewel ze voor de hoofdrace als laatste dienden te starten, scoorde de Belgisch-Italiaanse tandem met een schitterende remonte nog een over verdiende 7de plaats. “Eindelijk is het zover”, lacht Bert Longin als hij de piste in Abu Dhabi verkent. “En wat voor een plaats om deze eerste WK-race te organiseren. De omloop is uitdagend, op sommige plaatsen heb je het gevoel op een stratenomloop te rijden, zo dicht staan de muren. En dan de plek waar je onder het immense hotel doorrijdt... Ongelofelijk, organisator Stéphane Ratel heeft zijn zaken voor elkaar.”
Na de vrije trainingen stonden de kwalificaties op de agenda. Door het voortijdig stilleggen, na een zwaar ongeval, van de kwalificatiesessie konden Matteo Bobbi en Bert Longin aan boord van hun Triple H Maserati hun kansen in de kwalificatiesessie niet optimaal verdedigen. Van de voorziene 45 minuten werden immers maar 18 minuten verreden. “Dat was zeker geen meevaller, maar laat ons hopen dat onze vrouwelijke collega die het ongeval had niet erger gekwetst is dan het gebroken been dat ze ons meegedeeld hebben”, aldus Bert Longin na de sessie. “In het kader van zo’n ongeval is alles wat relatief, maar dat neemt niet weg dat wij morgen voluit voor een goed resultaat gaan. Onze dag is eigenlijk in stijgende lijn gegaan, van een wat moeilijke eerste vrije sessie, over een betere tweede sessie tot een wagen die voor de kwalificatie zeer goed leek te functioneren.”
De FIA GT1-meetings tellen twee races, maar de beide races, de kwalificatierace en de Championship Race mogen dan wel allebei even lang (60 minuten) zijn, ze hebben niet dezelfde waarde in de puntentelling. Na de kwalificatierace worden 8, 6 en 4 eenheden verdeeld onder de top-3 en deze race bepaalt ook de startorde voor de hoofdrace die hetzelfde puntenbarema als de F1 heeft: 25, 18, 15... De eerste race viel echter volledig in het water voor de Maserati-rijders. “Onze aandrijfas begaf het in de warm-up ronde en zonder aandrijving, geen race, waardoor we voor de Championships Race helemaal achteraan zullen moeten starten”, legde Longin’s ploegmakker Matteo Bobbi zaterdagmiddag uit. “We zullen nu hard moeten werken om nog punten te scoren”, was Longin realistisch.
De Maserati-crew stoomde de wagen van Longin en Bobbi in een recordtempo klaar en eens het licht op groen sprong, begon een echte inhaalrace. “Matteo maakte een schitterende start en maakte tien plaatsen goed tijdens de eerste ronde, pet af voor mijn teammakker”, glunderde Longin na de start. Halverwege nam Bert Longin het stuur over en de Leuvenaar reed uiteindelijk naar de zevende plek. “Ik zat net achter een andere Maserati en een wagen van hetzelfde type inhalen is niet alleen moeilijk, je neemt bij een teammaat ook iets minder risico. Bovendien vond ik mijn drankslang niet en met een buitentemperatuur van 37° in een gesloten racewagen is dat geen cadeau. Maar onze opmars van de laatste plek naar de zevende plaats, is zeker een schitterend resultaat, we mogen niet klagen. Het team was echt schitterend en ik kijk enorm naar de rest van het seizoen uit. We zullen nog van ons laten horen.”
PR