DVB Racing heeft een zwaar weekend achter de rug. Enerzijds was het team uit Keerbergen actief tijdens het eerste treffen van de European GT4 Cup in Silverstone, terwijl anderzijds de derde en vierde manche van de BTCS op het programma stond in het Franse Dijon. De European GT4 Cup is echt een kolfje naar de hand van rassprinter Menno Kuus. Al heeft de Belgische Nederlander toch zijn twijfels over de snelheid van bepaald concurrerende merken. Menno slaagde erin om met de DVB RACING-BMW M3 tijdens de twee kwalificaties telkens de 7de chrono te draaien op een fractie van merkgenoot Mena. Maar de geëvolueerde Aston Martin was te snel voor de rest van het peloton.

 

“Ik hou hier een dubbel gevoel aan over”, aldus Kuus. “Het zijn prachtige sprintraces en de organisatie doet een goede job. Alleen zijn er in tegenstelling met de Aston, Nissan en Ginetta op de BMW M3 geen evoluties gedaan. We kunnen wel over de maximale power beschikken en rijden zonder extra gewicht”. Kuus toonde in beide races dat hij uit het goede hout is gesneden. Ondanks het feit dat Silverstone en de BMW M3 voor hem onbekend terrein waren, kon hij telkens oprukken naar de voorste gelederen. Tijdens de eerste manche dook hij als vierde onder de geblokte vlag, maar werd uiteindelijk derde nadat de Ginetta van Dick niet conform werd bevonden na de race. Ook tijdens de tweede wedstrijd trok de Zolderse hoteluitbater hard van leer. Hij vocht enkele mooie duels uit met ondermeer de Porsche van Van Splunteren en de BMW van Mena. Uiteindelijk lag de BMW van DVB RACING in tweede positie toen Kuus  schakel problemen kreeg en in de zandbak belandde.

“Ik kan niet zeggen dat ik echt tevreden ben”, aldus Menno na afloop. “Ik start om het kampioenschap te winnen. Een tweede plaats tijdens de laatste heat had me een goede uitgangspositie gegeven voor de komende wedstrijden in Francorchamps. Maar anderzijds heeft DVB RACING een prima job gedaan en de wagen in optima forma aan de start gebracht. Ik hoop het ganse kampioenschap te kunnen rijden en hopelijk alleen zonder tweede piloot.”

Van Silverstone naar Dijon waar DVB RACING met Nick Mertens en Christophe Legrand de derde en vierde manche van de BTCS afhaspelden. Tijdens de vrije training misschakelde Legrand zich en de motor moest worden vervangen door een exemplaar dat duidelijk over minder power beschikte. Desondanks kon het duo de Renault Clio naar een behoorlijke 6de plaats loodsen tijdens de kwalificatie.

Nick Mertens nam de start van de eerste manche voor zijn rekening. Door de dichte mist werd de race begonnen achter de safety car. Eens het startschot gegeven kon Mertens zich goed handhaven in het peloton en kon de Clio in vierde positie binnen brengen voor de pilotenwissel. Christophe Legrand ging naar eigen zeggen iets te voorzichtig van start, maar daar zal de kapotte motor tijdens de vrije training wel voor iets tussen zitten. Uiteindelijk werden ze vierde en dat leverde terug extra punten op na de uitstekende seizoenstart op Circuit Zolder.

Blijkbaar verlost van alle stress draaide Legrand op nat wegdek een formidabele stint tijdens de tweede heat. Vertrokken vanuit vierde positie stoomde hij op naar de kop van het veld. Maar met de standaard motor in het vooronder kon de Antwerpenaar deze positie niet handhaven en hij gaf de Clio door aan Mertens in 4de positie. Er werd beslist om vier slicks te monteren waardoor wat extra tijd verloren ging. Maar Mertens draaide kort daarna de snelste chrono in de race en ging in de aanval.

“Ik zat heel goed in het ritme en kon terug doorstoten richting de kop van de T2-veld”, aldus Mertens. “Maar door een ongelukkige handeling botste ik tegen de pitlimiter waardoor ik een 40-tal seconden verloor. Ik kon naar het einde toe nog een tweetal plaatsen goed maken, maar raakte niet verder dan de negende plaats. Enerzijds een teleurstelling na de mooie vierde plaats, maar anderzijds staan we na vier wedstrijden steeds aan de finish en pakken terug belangrijke punten voor het kampioenschap. Want dat is tenslotte ons doel. Tegen enkele andere wagens binnen de Klasse T2 kunnen we niet wedijveren vanwege het grote verschil in vermogen. Maar door de fiabiliteit van de Clio van DVB RACING kunnen we telkens scoren inzake de titelstrijd”.

De volgende wedstrijd is de 12 Uren van Spa voor dubbele punten. DVB RACING wil deze race tactisch aanpakken. Vooral punten scoren en opnieuw aan de meet staan is de boodschap met reeds een knipoog naar de eindafrekening van het kampioenschap.

PR

11125142
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6647
10262
27441
11023017
195009
278108
11125142

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven