Om 14.15 uur werd het startsein gegeven voor de pre-kwalificatierace van de FIA GT1 op het circuit van  Zolder. Nicky Pastorelli wist vanochtend de pole in handen te nemen maar deze moest hij na de start al vrij snel overgeven aan Nick Catsburg.

Stefan Mücke en Nicky Pastorelli komen bij de eerste linker met elkaar in aanraking en als bij een wonder weet de rest van het veld erom heen te rijden alleen is het Bas Leinders die zijn Ford GT langs de kant moet parkeren.

Vanaf de vijfde rij is het Nick Catsburg die de leiding in handen weet te nemen met de Corvette Z06 voor Frederic Makowiecki die de druk flink op weet te bouwen met zijn Ford GT maar Catsburg weet van geen wijken en houdt de leiding in handen.

Als Vanina Ickx de chicane in wil gaan is het haar teamgenoot Martin Matzke die haar raakt. Hierbij verliezen ze beide hun achterspoiler en zullen ze beide de pit in moeten. Bij de wagen van Matzke vliegen de remschijven dan ook nog in brand en heeft het team handen vol met werk om de wagens van beide teamgenoten weer in orde te maken.

Ondertusen gaan Catsburg en Makowiecki nog steeds aan de leiding en beide geven ze geen duimbreed toe. Aan het einde van het rechte eind is het Makowiecki die zijn wagen naast die van Catsburg zet, maar heeft niet genoeg in huis om hem ervoorbij te zetten.

Leider iin het kampioenschap na de eerste race in Abu Dhabi, Stef Dusseldorp ligt met de Aston Martin DB9 op een negende positie. Terwijl Peter Kox de vijfde plaats in handen heeft als de tweede rijders zich klaar gaan maken voor de wissel.

Thomas Enge is de eerste, liggend op de derde plaats, die de pit inrijden voor de wissel om het stuur over te geven aan Alex Müller. Aan het einde van de eerste linker is het Nick Catsburg die iets te wijd uitkomt waarbij Makowiecki de leiding over weet te nemen. Makowiecki gaat nog een ronde door als Mike Hezemans klaar staat om het stuur over te nemen van Castburg.

Rondom nieuwe banden geven Hezemans een goede stop als hij gaat proberen om de leiding weer in handen te nemen. Hezemans komt terug op de tweede positie vlak voor Christian Hohenadel. In de Jacky Ickx chicane is het Hohenadel die er dan toch aan voorbij weet te komen en gelijk wat afstand weet te nemen van de Nederlander.

Met nog 28 minuten te gaan is het Makowiecki die als leider in de wedstrijd binnenkomt en wisselt met Maxime Martin. Als Martin de baan weer opkomt is dat op de zevende positie waardoor Hohenadel met de Aston Martin DB9 de leiding in handen houdt.

Martin verliest nog een plaats als ook Ricardo Zonta Martin weet in te halen en daarmee de achtste plaats in handen neemt voor Mike Hezeman en Dominik Schwager. Stef Dusseldorp heeft het stuur overgegeven aan Clivio Piccione en na de pitstop hebben ze de zevende plaats in handen weten te nemen. Karl Wendlinger ligt op de vijfde positie.

Marc Basseng heeft de derde plaats in handen en maakt de afstand tot Hezemans steeds kleiner. De leiders in de race blijven behoorlijk dicht bij elkaar waardoor de toeschouwers een mooie race voorgeschoteld krijgen. 

In de kanaalbocht is het, met nog acht minuten te gaan, Mike Hezemans die de tweede plaats kwijtraakt aan Marc Basseng. Voor Jamie Campell-Walter is de race over als hij de Nissan GT-R achter de vangrail moet parkeren.

Met de vier minuten te gaan gaat de Aston Martin DB9 van Christian Hohenadel na een aanrijding met Basseng stuk en moet hij aan het einde van het rechte eind de wagen stil zetten. Hierdoor komt de leiding in handen van Marc Basseng en ligt Mike Hezemans op de tweede positie. De derde positie is er voor Alex Müller die nog maar nipt Karl Wendlinger achter zich weet te houden voor de vierde positie.

"Door problemen met de remmen verloren we wat plaatsen. Maar ik ben blij met deze tweede plaats," aldus Mike Hezemans. Zijn teamgenoot voegt eraan toe: "Bij de start ging het niet goed en vond er een crash plaats maar ik kon er gelukkig doorheen en toen ik de wagen aan Mike gaf waren de remmen niet meer wat ze geweest waren. Gelukkig kon ik de wagen toen aan Mike geven," verteld Catsburg met een grote grijns op zijn gezicht.

Peter Kox en Karl Wendlinger eindigen als vierde Stef Dusseldorp en Clivio Piccione weten de zesde plaats in handen te nemen. Voor Pastorelli eindigde de race al na de eerste bocht waardoor de hoop op meer punten moet wachten tot de race morgen.  

Uitslag kwalificatierace FIA GT1 Zolder:
01. Marc Basseng / Markus Winkelhock Lamborghini Murcielago 670 R-S 1:00:19.287  
02. Mike Hezemans / Nicky Catsburg Corvette Z06 1:00:22.538   +3.251 
03. Alex Müller / Tomas Enge Aston Martin DB9 1:00:26.002 +6.715 
04. Karl Wendlinger / Peter Kox Lamborghini Murcielago 670 R-S 1:00:26.065 +6.778 
05. Maxime Martin / Frederic Makowiecki Ford GT Matech 1:00:26.342 +7.055 
06. Clivio Piccione / Stef Dusseldorp Aston Martin DB9 1:00:30.415 +11.128 
07. Lucas Luhr / Michael Krumm Nissan GT-R 1:00:52.875 +33.588 
08. Max Nilsson / Jiri Janak Lamborghini Murcielago 670 R-S 1:01:31.777 +1:12.490 
09. Michael Rossi / Jaime Camara Corvette Z06 1:01:36.613 +1:17.326 
10. Christian Hohenadel / Andrea Piccini Aston Martin DB9 55:51.648 +4:27.639 
11. Jamie Campbell-Walter / David Brabham Nissan GT-R 51:13.852 +9:05.435 
12. Ricardo Zonta / Enrique Bernoldi Nissan GT-R 46:38.779 +13:40.508 
13. Milos Pavlovic / Martin Matzke Ford GT Matech 15:59.366 +44:19.921 
14. Mathias Beche / Vanina Ickx Ford GT Matech 16:09.027 +44:10.260 
15. Darren Turner / Stefan Mücke Aston Martin DB9 5:05.084 +55:14.203 
16. Peter Dumbreck / Richard Westbrook Nissan GT-R 2:03.088 +58:16.199 
17. Dominik Schwager / Nicky Pastorelli Lamborghini Murcielago 670 R-S 2:42.094 +57:37.193

11036209
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4392
8800
13192
10959429
106076
278108
11036209

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven