Manuele Lasagni en Alessandro Bonacini hebben op het Misano World Circuit de eerste race van de GT4 European Series op hun naam geschreven. In de nachtrace op het Italiaanse circuit werd de Ginetta G50 Cup van het Italiaanse duo na 25 ronden als eerste afgevlagd. Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje kwamen met de Racing Team Holland by Ekris Motorsport BMW M3 GT4 als tweede algemeen en eerste in GT4 PRO over de streep. Jesse Anttila en Fran Viel Bugliotti completeerden het algemene podium.

De start van de race op het circuit van Misano was tamelijk chaotisch. Net nadat de auto’s aan de formatieronde waren begonnen vielen plotseling de startlichten en de tijdwaarneming uit. Na een extra ronde achter de safety car kon de wedstrijdleiding niets anders doen dan de wedstrijd door middel van een rode vlag stil te leggen.

Met 20 minuten vertraging ging de race alsnog van start. Ricardo van der Ende wist de leiding te behouden en liep direct uit op zijn achtervolgers. Achter de BMW M3 GT4 pakte de vanaf de zesde plaats vertrokken Duncan Huisman de tweede plaats, voor Simon Knap en Jan Joris Verheul. Het viertal bleef in ongewijzigde volgorde rijden tot en met de negende ronde.

De Italiaanse coureur Alessandro Bonacini kwam in de Ginetta G50 Cup snel opzetten en de Ginetta met startnummer 14 wist  al snel het gaatje naar de Camaro GT4 van Verheul dicht te rijden. Tot een gevecht kwam het niet, want een ronde later ging de Camaro vlak voor de ingang van de pits kapot en kwam er een vroegtijdig einde aan de race van Verheul en Nooren.

Nadat de ‘pit window’ open ging kwamen Huisman en Bonacini als eerste van de leiders de pits in voor hun verplichte stop. Een ronde later kwamen ook Van der Ende, Knap en Daniel Roos binnen. Van der Ende gaf het stuur over aan Bernhard van Oranje, die met een voorsprong van tien seconden weer de baan op ging.

Pieter-Christiaan van Oranje en Erik Behrens (Aston) kwamen als tweede en derde uit de pits, maar het duo werd al snel ingehaald door de Italiaan Manuele Lasagni in zijn Ginetta. Net als teamgenoot Bonacini wist ook Lasagni snelle rondetijden te noteren en het duurde niet lang voor de Ginetta het gat naar de leidende BMW van Bernhard van Oranje had teruggebracht tot slechts een paar tienden.

Het kostte Lasagni een paar ronden om voorbij Bernhard te komen, maar met nog maar een paar minuten te gaan remde de Italiaan voor de laatste bocht en haalde hij de BMW in. In de resterende minuten bouwde de Ginetta-coureur zijn voorsprong uit tot ruim drie seconden op de BMW van Bernhard van Oranje en de Ginetta van Fran Viel Bugliotti.

“We begonnen vanaf de negende plek, hadden een goede auto en mijn teamgenoot gaf het stuur over terwijl we op een goede positie lagen,” zei winnaar Lasagni. “De remmen van de BMW zijn beter, maar in de laatste bocht kon ik hem toch uitremmen en passeren.”

“Het sterke aan de Ginetta is dat hij heel erg constant is. We kunnen twintig ronden bijna dezelfde rondetijd rijden. We hebben geen ABS en we missen snelheid op het rechte stuk, maar we zijn constant over een langere afstand,” aldus Bonacini. “Ik heb gevochten met een Camaro, een BMW en met andere Ginetta’s, maar de Nederlanders en de andere vochten allemaal zeer fair. Het is een geweldig kampioenschap om in te rijden.”

Bertus Sanders en Jörg Viebahn hebben de tweede race van de GT4 European Series gewonnen. Op het Misano World Circuit versloeg Sanders na een rondenlang gevecht uiteindelijk op de streep de Ginetta van zijn Italiaanse tegenstanders Alessandro Bonacini en Manuele Lasagni. Het verschil tussen de twee Ginetta G50s was na 27 ronden slechts 0,049 seconden. De BMW van Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje kwam op ruim twee seconden als derde over de streep.

Bij een temperatuur van 25ºC gingen de 22 deelnemende coureurs om 13:00 van start. De van pole vertrokken Fran Viel Bugliotti verloor even de leiding aan Manuele Lasagni, maar kon al snel weer de koppositie grijpen. Niet veel later wist ook de vanaf de vierde plaats gestarte Jörg Viebahn Lasagni te passeren. Viebahn hoefde vervolgens niet in te spannen om de leiding over te nemen want in de negende ronde moest Bugliotti zijn Ginetta langs het circuit stil zetten. De Duitse coureur bleef tot hij het stuur van de GT4 PRO Ginetta overdroeg aan Bertus Sanders aan de leiding.

Na de pit tops ontstond er een boeiend gevecht om de leiding tussen Sanders en Lasagni’s teamgenoot Alessandro Bonacini. De Italiaan haalde Sanders in de 15e ronde in, maar hij kon de 31-jarige coureur niet van zich afschudden. Het onderlinge verschil tussen de twee Ginetta G50s bleef tot het einde beperkt tot enkele tienden van seconden.

Bonacini maakte twee foutjes en beide keren profiteerde Sanders. In de 20e ronde ging de Italiaan iets te wijd, waardoor Sanders hem voorbij kon. Enkele bochten later wist Bonacini zijn positie te heroveren, maar wederom kon hij Sanders niet afschudden. In de laatste bocht in de allerlaatste ronde maakte Bonacini nog een fout waardoor hij wat snelheid verloor en Sanders langszij zag komen. Het duo ging deurkruk aan deurkruk over het rechte stuk, waarbij Sanders de neus van zijn Ginetta 0.049 seconde eerder over de finish wist te drukken.

In de GT4 Am-klasse waren Rob Severs en Liesette Braams met hun BMW M3 GT4 het beste, gevolgd door André Grammatico (BMW) en Fabian Lauda (Lotus).

“We wisten gisteren al dat de snelheid er in zat alleen gisteren hadden we pech. Gelijk bij het uitkomen van de pits zat de andere Ginetta vlak achter mij. Ik wilde niet teveel met hem gaan vechten, want ik wist dat ik een gat van een seconde of acht had met Ricardo en als ik met de Ginetta zou gaan vechten dan kon Ricardo dichterbij komen,” aldus een zeer tevreden Sanders na afloop van de race.

“Ik ben er achter gaan zitten en dacht laat hem maar rijden. Hij hield me wel wat op, maar dat was beter dan in gevecht met hem gaan. In de laatste ronden begon ik wat te pushen om te zien of hij een foutje zou maken. Twee bochten voor het einde begon hij al foutjes te maken, daardoor kwam hij wat verkeerd uit en kon ik nog meer druk zetten. Hij maakte daardoor nog een foutje en kwam langzamer het rechte stuk op en toen kon ik er net langs. Het was uit het boekje, perfect!”

“Ik had een goede start en kon een gat slaan naar de auto’s achter me, daardoor kon ik de banden op temperatuur krijgen. In de eerste twee ronden had ik echt problemen om de banden te laten werken,” voegde Viebahn aan de uitleg van zijn teamgenoot toe. “Daarna kon ik aan gaan vallen en dat deed ik ook. Ik pakte de eerste, daarna de tweede en dat was het. Ik gaf het stuur over aan Bertus en hij finishte…magnifiek!”

Een tweede plaats algemeen en eerste in de Ginetta G50-klasse leverde geen plezier op voor Alessandro Bonacini. “Normaalgesproken is het onmogelijk voor de auto achter je om je op het rechte stuk in te halen, maar ik maakte een grote, grote fout in de laatste bocht,” zei Bonacini. “Ik was een beetje bang omdat de achterbanden oververhit raakten en ik aan het vechten was. Ik wist mijn positie te behouden tot de laatste bocht en toen maakte ik een fout. Ik ben echt boos op mezelf. Ik heb de hele race gestreden, heb alles gegeven en geef het dan in de laatste bocht weg!”

De volgende ronde van de GT4 European Series zal van 4-6 juli op Circuit Park Zandvoort worden gehouden.

GT4 European Series Misano – Uitslag Race 1
1. Bonacini/Lasagni (ITA/ITA), Ginetta G50 Cup, 25 ronden
2. Van der Ende/B. van Oranje (NED/NED), BMW M3 GT4, + 3.340 seconden
3. Anttila/Bugliotti (FIN/ARG), Ginetta G50 Cup, + 3.563
4. Roos/Behrens (SWE/SWE), Aston Martin Vantage, + 20.232
5. Knap/PC van Oranje (NED/NED), BMW M3 GT4, + 25.286
6. Huisman/Braams (NED/NED), Camaro GT4, + 31.639
7. Tineo Arroyo/Speakerwas (ESP/ITA), Ginetta G50 Cup, + 32.513
8. Viebahn/Sanders (GER/NED), Ginetta G50, + 36.970
9. Gentili (ITA), Ginetta G50 Cup, + 39.379
10. Cappelletti/Rogari (ITA/ITA), Ginetta G50 Cup, + 46.390

GT4 European Series Misano – Uitslag Race 2
1. Viebahn/Sanders (GER/NED), Ginetta G50, 27 ronden
2. Bonacini/Lasagni (ITA/ITA), Ginetta G50 Cup, + 0.049 seconden
3. Van der Ende/B. van Oranje (NED/NED), BMW M3 GT4, + 2.189
4. Tineo Arroyo/Speakerwas (ESP/ITA), Ginetta G50 Cup, + 3.885
5. Gentili (ITA), Ginetta G50 Cup, + 5.241
6. Verheul/Nooren (NED/NED), Camaro GT4, + 24.163
7. Huisman/Braams (NED/NED), Camaro GT4, + 36.256
8. Knap/PC van Oranje (NED/NED), BMW M3 GT4, + 42.137
9. Magnoni (ITA), Ginetta G50 Cup, + 1:01.179
10. Di Amato/Cristoni (ITA/ITA), Ginetta G50 Cup, + 1:01.330

11125405
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6910
10262
27704
11023017
195272
278108
11125405

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven