Adriano Buzaid heeft vandaag in Spa zijn eerste overwinning binnen weten te halen in het Brits Formule 3 kampioenschap. De omstandigheden waren niet zoals Buzaid het zich gewenst zou hebben want de start van de race werd uitgesteld door een hevige regenbui voorafgaand aan de race en ingekort naar 11 ronden. Ondanks dit kozen de meeste rijders toch om op slicks de race te starten.

Dat niet iedereen op slicks goed weg kwam bewezen Victor Garcia die bij de start al gelijk Stepahne Richelmi en Jake Rosenzweig elemineerde. Daniel Ricciardo kwam wel goed weg en zat op de staart van Buzaid tot hij een foutje maakte en terrein toe moest geven. Op het moment dat de regen weer begon te vallen wist Buzaid een groter gat te slaan naar de nummer twee Daniël Ricciardo. "Gisteren heb ik geen punten kunnen scoren dus met de 20 punten van vandaag ben ik heel blij. Ik wil de overwinning opdragen aan Henry Surtees en zijn familie," aldus Buzaid na afloop van de race.

Walter Grubmuller eindigde voor Renger van der Zande op de derde plaats. Rijdend op de derde plaats, op een halfnatte baan, had Renger uitzicht om kampioenschapsleider Daniel Ricciardo te verschalken. Echter, het pitcommando om te vertragen ten behoeve van teamgenoot Grubmuller, die tweede ligt in het kampioenschap, veranderde de situatie.

"Een onhandige beslissing", vond Renger. "Ik had een betere bijdrage geleverd door Ricciardo van een te grote puntenwinst af te houden .Nu loopt hij toch weer uit in het kampioenschap en heeft mijn teamgenoot maar marginale winst, door  hem voor te laten gaan."

Het was sowieso een weekend met dubbele gevoelens voor de Mercedes-junior uit Nijmegen. Gisteren werd de race  ingekleurd door een motor die niet vooruit te branden was, waarmee hij overigens toch nog tweede wist te worden. Bij het data-vergelijk met zijn snelle Mercedes collega’s Bottas, Bianchi en ook Grubmuller, werd overduidelijk dat Renger tegen de 10 kilometer topsnelheid miste op de rechte einden. De anderen beschikten over een nieuwe update van de Mercedes-motor en Renger zelf reed met een versleten exemplaar. "Ze vlogen me voorbij op de rechte einden", aldus Renger. Wat uit de data ook bleek, was het feit dat Renger vrijwel overal in de bochtige delen van het circuit sneller was, door meer op de limiet te rijden. "Ik blijk gewoon, als rijder, veel sneller dan die mannen", zei een verheugde Renger. "maar dan zie je het gevolg van de politiek met bevoorrechte teams als ART. Op zulke momenten zou je willen dat de engineers van F1-teams ook over deze data beschikken". Vandaag, met een verse motor, maar nog steeds van het oude type, kon hij al meer laten zien op de baan. En toen viel er de onhandige beslissing om collega Grubmuller voor te laten.

"Ik vind het geen punt om mezelf dienstbaar te maken aan het teambelang. Dat is nou eenmaal gebruikelijk in de top van de autosport", aldus Renger. "Maar dan doe ik het wel graag op een slimme manier". Een weekend om snel te vergeten voor de rappe Nederlander, al is een tweede en een vierde plaats niets om je voor te schamen. Overigens komt Renger na dit weekend  nog met verrassend nieuws.

Uitslag race 2 Cooper Tires British F3 International Series Spa:
01. Adriano Buzaid     Dallara/Volkswagen   27:34.731
02. Daniel Ricciardo   Dallara/Volkswagen   +5.900
03. W.Grubmuller       Dallara/Mercedes     +20.615
04. Renger van der Zande    Dallara/Mercedes     +22.247
05. Henry Arundel      Dallara/Volkswagen   +22.519
06. Max Chilton        Dallara/Volkswagen   +23.152
07. Carlos Huertas     Dallara/Mercedes     +25.860
08. Daisuke Nakajima   Dallara/Mercedes     +39.395
09. Hywel Lloyd        Dallara/Mugen-Honda  +56.138
10. E.Gutierrez        Dallara/Mercedes     +57.195
11. Gabriel Dias       Dallara/Mugen-Honda  +1:00.543